  • 21. Data: 2013-09-11 11:36:06
    Temat: Re: Nakaz zakupu wodomierzy z konkretnej firmy
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Pod warunkiem wyciągnięcia do legalizacji wodomierza z mojej rury. Zatem
    > teraz mógłbym sobie legalizować wodomierze wymontowane 5 lat temu,
    > ale... zaginęły w spółdzielni i ich nie ma :)

    Może to wynikać z tego, że stare wodomierze nie są przystosowane do
    montażu nadajników. U nas też tak było. Stare sprzed 20 lat po prostu
    nie miały miejsca na montaż. Te nowe maja nieco większe puszki i (chyba)
    inaczej wyprowadzone w obudowach ośki z impulsami.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 22. Data: 2013-09-11 12:04:01
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > I chodzi o najważniejsze - rozliczenie ryczałtem spółdzielnia stosuje,
    > jak mieszkaniec nie ma legalizowanego wodomierza.

    A czym ma rozliczać? szklaną kulą?

    W znanej mi wspólnocie zrobiono taki myk: od globalnego zużycia wody
    (mierzonego na wejściu do budynku) odejmuje się zużycie ewidencjonowane (z
    liczników), a pozostałośc dzieli się na liczbę mieszkańców z mieszkań bez
    liczników. też wychodzą absurdalne kwoty, bo w tym jest np. woda do
    polewania trawników.
    Ale... po roku wszyscy grzecznie przeszli na liczniki. A pozostałość jest
    już równo rozkładana na wszystkie mieszkania.

  • 23. Data: 2013-09-11 14:52:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 12:04, Maciej Bebenek pisze:

    > A czym ma rozliczać? szklaną kulą?

    Uściślę - nie ma legalizowanego wodomierza zakupionego w konkretnej firmie.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2013-09-11 15:03:47
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Uściślę - nie ma legalizowanego wodomierza zakupionego w konkretnej firmie.

    Nie do końca tak. Nie będzie rozliczać jeśli mieszkaniec nie będzie miał
    legalizowanego wodomierza współpracującego z radiowym system pomiarowym
    i rozliczeniowym firmy, która będzie to rozliczać (firmy zewnętrznej lub
    Spółdzielni).

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 25. Data: 2013-09-11 16:10:47
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2013-09-11 10:02, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Odczyty radiowe są tańsze niż bezpośrednie "oczami". Nawet uwzględniając
    > koszt nakładki radiowej.
    > Za odczyty "oczami" przecież też wcześniej płaciłeś a nie protestowałeś.
    > Myślisz, że ktoś za darmo będzie latał po mieszkaniach?

    Myślisz, że teraz zwolnią tą osobę która chodziła spisywać liczniki?
    Buahahahahaha!

  • 26. Data: 2013-09-11 16:31:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-09-11 16:10, Bartolomeo pisze:

    > Myślisz, że teraz zwolnią tą osobę która chodziła spisywać liczniki?
    > Buahahahahaha!

    "O to to!" (c) by Gotfryd
    :)

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2013-09-11 19:01:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zbliża się koniec okresu legalizacji wodomierzy w mieszkaniach, w związku
    > z tym nadszedł czas ich wymiany.
    >
    > Okazało się, że spółdzielnia postawiła wszystkich przed faktem dokonanym:
    >
    > 1. Ogłosiła sobie przetarg na zakup wodomierzy
    > 2. Wybrała firmę
    > 3. Podpisała umowę.
    >
    > Aktualnie wodomierze są wymieniane, przy czym koszt zakupu iwymiany
    > obciąża mieszkańca. Mieszkaniec musi zapłacić za wymianę spółdzielni.
    >
    > Jeśli ktoś nie wymieni, będzie obciążany bardzo wysoką ryczałtową opłatą
    > za wodę uzależnioną dodatkowo od ilości mieszkańców.

> [...]

    To tak na wstępie, zanim zaczne się odnosić do pytań. Spółdzielnia może i
    powinna ogłaszać przetargi, ale na zakupy przez siebie dokonywane. Ustalmy
    na kogo jest wystawiona faktura. Bo jeśli na spółdzielnię, to OK! Ale jeśli
    na lokatora, to mogą sobie iogłaszać 10 przetargów, o ile ich lokator do
    tego nie upoważni. Nie są stroną umowy i to kończy dyskusję. Jeśli to jest
    tak, że spółdzielnia kupiła te wodomierze i je wymienia, a jedynie obciąża
    kosztami lokatora, to nic nie zrobisz.

    > 1. Spółdzielnia twierdzi, że nawet jak mieszkaniec wymieni sobie
    > wodomierz na legalizowany na swój koszt (tańszy) - to i tak będzie
    > obciążany ryczałtem - mamy zatem tutaj zmuszanie do korzystania z
    > wodomierzy zakupionych w konkretnej firmie - czy to nie jest w gestii
    > zainteresowania UOKiK?

    O ile się orientuję, to wodomierze należą do spółdzielni i oni to muszą
    wymieniać co 5 lat. Nie możesz sobie sam tego wymienić, bo wodomierz nie
    jest Twój - jeszcze dopuścisz sie przywłaszczenia. Oni Cię tylko obciążają
    kosztami. I czy dorzucą to jawnie do rachunku, czy wrzucą w koszty ogólne
    podnosząc je, to ma to znaczenie jedynie kosmetyczne.

    > 2. Zakładając, że istnieje prawo, że mieszkaniec ponosi koszt wodomierzy,
    > czy można tę kwotę zbić, argumentując, że administracja obciąża nie tylko
    > kosztem wodomierza, ale i kosztem nakładki radiowej do zdalnego odczytu
    > oraz kosztem odczytów przez kolejne 5 lat (jednorazowa cena wymiany i
    > zakupu wodomierza zawiera w sobie:
    > a/ cenę wodomierza
    > b/ cenę nakładki radiowej
    > c/ cenę przeprowadzenia odczytów przez 5 lat)

    Próbować można, no ale automatycznie rodzi sie pytanie, kto poniesie te
    koszty, których nie poniesie lokator? Pozostali lokatorzy? Czemu?

    Reasumując, zarząd spółdzielni musi jakąś tam decyzję podjąć i istnieje
    bliskie pewności prawdopodobieństwo, ze jakąkolwiek by nie podjęli, to
    znajdzie się kilku "mądralińskich", co w ich ocenie by to zrobili lepiej,
    taniej i sprawiedliwiej. Wpraktyce można próbować po prostu odwołać Zarząd.

  • 28. Data: 2013-09-11 23:28:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Sep 2013, Maciej Bebenek wrote:

> [...]
    > (z liczników), a pozostałośc dzieli się na liczbę mieszkańców z mieszkań bez
    > liczników. też wychodzą absurdalne kwoty, bo w tym jest np. woda do

    I dlatego o ile wiem, taka "metoda" nie jest dopuszczalna, AFAIR
    (aczkolwiek "z głowy czyli z niczego") są na to również wyroki.
    Przyczyna jest prosta - również w przypadku rozliczania kiedy wszyscy
    mają liczniki "suma liczników" *nie* pokrywa się ze wskazaniem
    licznika sumy, i to co najmniej z dwu różnych powodów.
    Zakładanie że można obciążać ryczaltowców *całą* kwotą różnicy
    jest więc bezzasadne.

    > Ale... po roku wszyscy grzecznie przeszli na liczniki.

    Niejeden bezprawny i nieuzasadniony czym w .pl "przechodzi" :>

    > A pozostałość jest
    > już równo rozkładana na wszystkie mieszkania.

    Co doskonale dowodzi wniosku wyżej.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2013-09-12 00:02:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Sep 2013, Robert Tomasik wrote:

    > nie upoważni. Nie są stroną umowy i to kończy dyskusję. Jeśli to jest tak, że
    > spółdzielnia kupiła te wodomierze i je wymienia, a jedynie obciąża kosztami
    > lokatora, to nic nie zrobisz.

    [...]

    > O ile się orientuję, to wodomierze należą do spółdzielni i oni to muszą
    > wymieniać co 5 lat. Nie możesz sobie sam tego wymienić, bo wodomierz nie jest
    > Twój

    Jako że spółdzielcą nie jestem, nie mam jasności z czego wynika
    założenie jak wyżej, znaczy że sp-nia "przymusowo" rozlicza zużycie
    wody.
    Patrząc na warunki "wspólnotowe", wydawałoby się słuszne, że
    "oczywiste" jest rozliczenie wody zużytej na cele wspólne.
    W przypadku wody zużywanej przez lokal, w świetle 648 KC, na
    mój gust całkiem legalne byłoby założenie "indywidualnego"
    licznika rozliczanego *z dostawcą*.
    Dodam, że przy cenie pozycji "obsługa licznika" to rozwiąanie
    wcale nie opłaca się ekonomicznie :>, niemniej jest to sprawa
    zupełnie odrębna od pytania, czy korzystanie ze "spółdzielczego"
    licznika jest PRZYMUSEM.
    Dodam również, że równie oczywiste jest, że nadal nie uzyskujemy
    tą drogą Zaspokojenia Liwiuszowego założenia o "swoim liczniku" :)
    (wątek o własnym liczniku w roli DRUGIEGO licznika chyba już
    w tym roku był i raczej wyjaśnia ideę - nie ma zakazu wstawiania
    swojego licznika, ale to nie zobowiązuje dostawcy do korzystania
    z tego "naszego" licznika).

    > - jeszcze dopuścisz sie przywłaszczenia. Oni Cię tylko obciążają
    > kosztami. I czy dorzucą to jawnie do rachunku, czy wrzucą w koszty ogólne
    > podnosząc je, to ma to znaczenie jedynie kosmetyczne.

    Nie ma, dopóki nie upewnimy się czy sp-nia (tudzież
    ewentualnie wspólnota, w tym powstała wskutek istnienia
    wyodrębnionych w budynku spółdzielczym lokali, będących
    własnością innych podmiotów) ma bezwzględne prawo
    do narzucenia "spółdzielczego" rozliczenia :)

    > Próbować można, no ale automatycznie rodzi sie pytanie, kto poniesie te
    > koszty, których nie poniesie lokator?

    Konkretnie które?
    Więcej roboczominut na odczyt stanu licznika?

    > Pozostali lokatorzy?

    Oczywiście że nie, nie TYLKO oni.
    Problem w tym, że konkretny lokator chce to zrobic "inaczej",
    samemu ponosząc koszty (których nie ponoszą ci "inni")
    a pytaniem jest, czy są legalne podstawy aby mu tego zabronić.
    Na mój gust, wydaje się, że założenie iż dostawca ma prawo
    wymusić narzucenie swojego licznika wygląda przekonująco.
    Jeśli sp-nia jest jego dostawcą wody z którym dobrowolnie
    lub pod przymusem ustawowym zawarł umowę na dostarczanie
    wody, to IMO rzeczywiście ma prawo postawić warunek "licznik
    jest nasz".

    > Reasumując, zarząd spółdzielni musi jakąś tam decyzję podjąć

    O ile "musi" być dostawcą wody.
    Czy tak jest?

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2013-09-12 00:18:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Sep 2013, Liwiusz wrote:

    > 1. Spółdzielnia twierdzi, że nawet jak mieszkaniec wymieni sobie wodomierz na
    > legalizowany na swój koszt (tańszy)

    Mam takie pytanie: przychodzisz do sklepu, wybierasz towar
    sprzedawany na wagę.
    Wyciągasz wagę i mówisz "to ja sobie zważę na własnej wadze,
    proszę wg tego policzyć mi kwotę do zapłaty".
    Czy sprzedawca ma obowiązek honorować Twoją, jak najbardziej
    homologowaną i legalizowaną wagę?

    > - to i tak będzie obciążany ryczałtem -
    > mamy zatem tutaj zmuszanie do korzystania z wodomierzy zakupionych w
    > konkretnej firmie - czy to nie jest w gestii zainteresowania UOKiK?

    Raczej nie.
    Osobna pytanie do którego odniosłem się obok, to pytanie o źródło
    zakładania a priori że to sp-nia *musi* być "rozliczającym"
    zużycie wody.
    Ciekaw jestem :)
    Fakt, że ~10zł/miesiąc ceny "abonamentu rozliczeniowego":
    http://www.wodociagi.zabrze.pl/joomla/index.php?opti
    on=com_remository&Itemid=35&func=fileinfo&id=301
    (de facto - "za obsługę licznika") jakoś nie pobudza masy wyrywnych
    do indywidualizacji dostawy, jest zupełnie uboczny ;)

    pzdr, Gotfryd