  • 51. Data: 2004-12-22 08:50:33
    Temat: Re: Nagrywanie urzednika...
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > A z czegóż wynika to dobro? Wiesz, dobra chronione są wymienione w ustawach.
    > Nagrania bez poinformowania nie spotkałem - co nie znaczy, ze nie ma. Ale
    > jak ten Tomasz, nie uwierzę, póki nie dotknę. Podaj podstawę.

    to co udało mi się znaleźć na szybko:
    http://www.rbs2.com/privacy.htm

    Na pewno w internecie jest więcej info, ale sam rozumiesz, święta idą,
    nowy rok się zbliża i trzeba, poza przyjemnościami, coś robić ;)

    Kiedyś miałem wyciąg/skrót nt. międzynarodowych uregulowań w zakresie
    nagrywania, jak do tego dotrę - co może być trudne - to przytoczę tutaj
    w nowym wątku dla informacji.

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 52. Data: 2004-12-22 18:36:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "adamb" <z...@w...abkom.tk> napisał w wiadomości

    > to co udało mi się znaleźć na szybko:
    > http://www.rbs2.com/privacy.htm

    Ten przepis nie obowiązuje w Polsce.

  • 53. Data: 2004-12-22 20:28:54
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Ten przepis nie obowiązuje w Polsce.

    Ech...
    Jeszcze raz.
    Polak znajduje się w USA (któryś stan o wymogu wiedzy obu stron o
    nagrywaniu) bo wyjechał w odwiedziny do rodzinki na święta, i dzwoni do
    swojego banku w Polsce.
    Zatem sytuacja jest taka, że rozmowę i możliwość jej nagrywania obejmują
    przepisy USA i Polski.
    Do tego dochodzi zdolność banku do wypłaty dużego odszkodowania i
    przyznawanie takowych w USA, więc ryzyko pozwu jest bardzo duże, a każdy
    pozew, to obok kosztów, również uszczerbek na wizerunku banku itd.

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 54. Data: 2004-12-22 23:12:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Ech...
    > Jeszcze raz.

    (...)

    Ja to rozumiem. Powołany przez Ciebie przepis zabrania oczywiście owemu
    Polakowi będącemu na tereni USA nagrać tę rozmowę. Ale nie dotyczy banku,
    który działa na terenie RP i w oparciu o tu obowiązujące przepisy.

  • 55. Data: 2004-12-23 01:50:13
    Od: Arek <a...@e...net>

    adamb rzecze:
    [..]
    > Jeszcze raz.
    [..]

    A jednak trolujesz.

    Arek

    --
    www.hipnoza.info

  • 56. Data: 2004-12-23 09:48:53
    Temat: "amerykański wyrok" (było: Nagrywanie urzednika...)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Pozostawiając na boku sprawę prawa do nagrywania własnych rozmów
    również abstrahuję od *możliwości* wydania takiego wyroku; ale
    zakładając że ona *istniałaby* to:

    On Tue, 21 Dec 2004, Andrzej Lawa wrote:
    > + adamb wrote:
    [...]
    > + > odszkodowania są "bajońskie", a także to, że sądy w USA, często zajmują
    > + > się sprawami, którymi - wydawać by się mogło - zajmować się nie powinny,
    > + > po co taki bank w Polsce ma się narażać ??
    > +
    > + Prawo amerykańskie, wbrew przekonaniu niektórych wykazujących imperialną
    > + mentalność obywateli USA, nie obowiązuje na całym świecie.

    Oczywiście "nie obowiązuje" - co mniej więcej oznacza że nie jest
    honorowane; ani przez praworządnych obywateli, ani przez bandytów
    ani (co jak rozumiem najważniejsze) - przez władze tychże "innych
    miejsc całego świata".
    Ale:

    > + Więc sąd w USA
    > + może polski bank działający w Polsce i nie naruszający
    > + polskiego prawa w d*.* pocałować.

    ...widzisz, IMHO to i owszem. Ale TYLKO tak długo, jak ów bank tudzież
    ewentualnie [1] osoby które w świetle ichniego prawa są "odpowiedzialne"
    nie mają na terytorium tegoż stanu [2] żadnego swojego majątku, oddziałów,
    udziałów, wierzytelności ani "nic co jego jest" (a co można zająć "na
    poczet").
    Bo wtedy to punkt siedzenia się gwałtownie zmieni... :]
    A taki na przykład bank to nigdy nie wie czy nie stanie się właścicielem
    jakiegoś zastawionego samolotu dajmy na to :] wskutek dajmy na to
    upadłości dłużnika :)

    [1] nie mam pojęcia jaki zakres czegoś co w polskim prawie jest
    opisywane jako "odpowiedzialność osoby trzeciej" - czyli np.
    odpowiedzialność zarządu za działania osoby prawnej jest w USA
    [2] ...a być może i innych miejsc na świecie honorujących ichnie
    wyroki, na przykład innych stanów

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 57. Data: 2004-12-23 10:52:52
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Ja to rozumiem. Powołany przez Ciebie przepis zabrania oczywiście owemu
    > Polakowi będącemu na tereni USA nagrać tę rozmowę. Ale nie dotyczy banku,
    > który działa na terenie RP i w oparciu o tu obowiązujące przepisy.

    Wszystko zależy od prawodawstwa stanowego w USA i od sędziego.
    Myślę, że pomocna będzie wskazówka:
    "Recording Telephone Calls with Parties in Different Jurisdictions

    Federal law may apply when the conversation is between parties who are
    in different states, although it is unsettled whether a court will hold
    in a given case that federal law "pre-empts" state law, but either state
    may choose to enforce its own laws. Therefore it is better to err on the
    side of caution when recording an interstate telephone call."

    ze strony http://www.callcorder.com/phone-recording-law-americ
    a.htm

    --
    pozdrawiam
    Adam

  • 58. Data: 2004-12-23 12:21:25
    Temat: Re: "amerykański wyrok" (było: Nagrywanie urzednika...)
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W sumie możesz mieć rację. Spadkobiercy polskich Żydów też próbowali Polskę
    pozywać bodaj w Nowym Jorku. Tak więc faktycznie pewnym tutaj niczego być
    nie można. Ale to prowadzi do absurdów, bowiem wypadało by znać unormowania
    wszystkich krajów w oczekiwaniu, że może ...

  • 59. Data: 2004-12-23 12:29:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Myślę, że pomocna będzie wskazówka:

    A ja myślę, że najbardziej pomocna będzie treść art. 31 Ust. z dnia 12
    listopada 1965 r. Prawo prywatne międzynarodowe: "Zobowiązanie nie
    wynikające z czynności prawnej podlega prawu państwa, w którym nastąpiło
    zdarzenie będące źródłem zobowiązania." Przypominam, ze nagrywamy w Polsce.

  • 60. Data: 2004-12-23 13:16:41
    Od: adamb <z...@w...abkom.tk>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > zdarzenie będące źródłem zobowiązania." Przypominam, ze nagrywamy w Polsce.

    Jednak, czy mówimy o czynność zakazanej prawnie, czy też o naruszeniu
    prawa osoby do prywatności ??
    W pierwszym przypadku masz rację, w drugim już niekoniecznie.
    Powody są co najmniej dwa:
    - prawa osoby zależą od miejsca, w którym się ona znajduje. Więc
    stwierdzenie naruszenia tych praw jest oczywiste, bez względu na
    lokalizację osoby nagrywającej, lokalizację sprzętu nagrywającego, a
    także lokalizację samego dysku na którym prowadzony jest zapis (mogą być
    zupełnie różne).
    - sąd stanowy może postąpić w przypadku prawa międzynarodowego
    identycznie, jak z prawem "międzystanowym".

    --
    pozdrawiam
    Adam