  • 1. Data: 2004-12-18 09:43:10
    Temat: czynsze - uwolnienie czy kaganiec?
    Od: b...@p...onet.pl

    Jestem lokatorem kwaterunkowym w prywatnej kamienicy i od dłuższego czasu śledzę
    losy ustawy o ochronie lokatorów i kwestię tzw. "uwolnienia czynszów".

    Wczoraj Sejm przegłosował poprawkę Senatu - która ogranicza podwyżkę czynszów w
    prywatnych kamienicach do 10 % rocznie, o ile czynsz przekracza 3 % wartości
    odtworzeniowej.

    Media ("Wyborcza", "Rzeczpospolita") trąbią, że to gigantyczny błąd Sejmu, bo
    taka regulacja daje wolną rękę właścicielom.

    Dlaczego? Dlatego, że na razie nigdzie w prywatnych kamienicach czynsz nie
    przekracza 3 % wartości odtworzeniowej (bo ustawa przecież tego zabraniała) -
    więc 10 % "kaganiec" dotyczy dopiero sytuacji po przekroczeniu 3 %. Stąd
    rozumowanie, że pierwsza podwyżka (ta - przekraczająca próg 3 %) może być nawet
    o 1000 % bieżącego czynszu, a dopiero druga będzie reglamantowana do 10 %.

    Czy nie jest to klasyczny chwyt dziennikarski?
    Przecież to jest interpretacja ustawy z punktu widzenia interesów właściciela.

    Można też interpretować z punktu widzenia interesów lokatora - czyli mnie -
    jeżeli teraz mój czynsz nie przekracza 3 % wartości odtworzeniowej (bo jest
    równy tej wartości) - to mogą mi podnieść tylko 10 % w stosunku do bieżącego
    czynszu.

    Proszę o radę, komentarz.