  • 1. Data: 2005-01-27 23:42:46
    Temat: Nagranie-dowod raz jeszcze
    Od: lom <b...@o...pl>

    Moj problem wyglada tak. Przysługuje mi wierzytelnosc z tytulu umowy
    dostawy. Wierzytelnosc jest powyzej 2000 zl ale umowa nie zostala
    sporzadzona na pismie. Dluznik korzystajac z okolicznosci ograniczen
    dowdowych uchyla sie od zaplaty. Pozwolilam nagrac sobie rozmowe z
    dluznikiem, z ktorej jednoznacznie wynika ze umowa pomiedzy nami miala
    miejsce i ze dluznik jest mi winien pieniadze. Czy takie nagranie ma szanse
    zostac przyjete przez sad za dowod, zwazywszy ze sa to przeciez nagrane
    slowa strony w sporze?

    Dziekuje za odpowiedz

    Kinga

  • 2. Data: 2005-01-27 23:48:27
    Temat: Re: Nagranie-dowod raz jeszcze
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "lom" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    Dowód pewnie zostanie dopuszczony. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru
    nieważności ma ten skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie
    jest w sporze dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron
    na fakt dokonania czynności. [art. 74 kc]. Dowód z nagrania nie jest dowodem
    ze świadka ani przesłuchania stron.

  • 3. Data: 2005-01-28 19:56:47
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 28/01/2005 00:42, lom wrote :
> [...]
    > zostac przyjete przez sad za dowod, zwazywszy ze sa to przeciez nagrane

    Nie zmienia to wywodu Roberta w gałęzi obok, ale chciałbym zwrócić
    uwagę, że art. 75 kc każący potwierdzać przeniesienie ponad 2000 złotych
    pismem nie obowiązuje już od ponad roku. Zgodnie jednak z art. 606 kc,
    umowa dostawy powinna być potwierdzona pismem (niezależnie od kwoty).
    [Rozumiem, że pisząc: "umowa dostawy" masz na myśli: "wytworzenie przez
    dostawcę rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz dostarczanie ich
    częściami lub periodycznie..."]
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 4. Data: 2005-01-29 00:47:42
    Od: Wiesław <v...@g...pl>

    Dnia Fri, 28 Jan 2005 20:56:47 +0100, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a):

> [...]
    > [Rozumiem, że pisząc: "umowa dostawy" masz na myśli: "wytworzenie przez
    > dostawcę rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku oraz dostarczanie ich

    To jak teraz wyglada ten przepis? Zwiększyła sie kwota?

    W komentarzu przeczytalem, ze "Stwierdzenie może nastąpić w każdy dowolny
    sposób, na przykład paragonem kasowym czy podpisem na dokumencie gwarancji
    albo wydrukiem komputerowym..." Czy znaczyloby to, ze podpisanie faktur
    przez strony też czyniłoby zadosc wymogowi "stwierdzenia pismem".

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-01-29 01:53:08
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 29/01/2005 01:47, Wiesław wrote :

    > To jak teraz wyglada ten przepis? Zwiększyła sie kwota?

    W moim kodeksie jest napisane:
    "art. 75 (uchylony)" ;-)

    Tak więc, nie ma ogólnej zasady potwierdzania pismem, wszystkich umów
    powyżej pewnej kwoty. Nadal jednak pozostają przepisy szczególne (do
    umowy pożyczki, dostawy i inne), które nakazują jednak te umowy
    potwierdzać pismem.

    Moim zdaniem tak.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 6. Data: 2005-01-29 07:12:30
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

> [...]
    > powyżej pewnej kwoty. Nadal jednak pozostają przepisy szczególne (do
    > umowy pożyczki, dostawy i inne), które nakazują jednak te umowy

    Tyle że mamy art.74§3, który wyłącza stosowanie przepisów o formie
    zastrzeżonej dla cełów dowodowych w stosunkach między przedsiębiorcami.

    KG

  • 7. Data: 2005-01-29 22:32:17
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 29/01/2005 08:12, kam wrote :

    > Tyle że mamy art.74§3, który wyłącza stosowanie przepisów o formie
    > zastrzeżonej dla cełów dowodowych w stosunkach między przedsiębiorcami.

    Słusznie. W opisywanym przypadku nie wiemy jednak czy stan faktyczny
    który opisał "lom" dotyczy przedsiębiorców.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the