  • 1. Data: 2011-03-03 19:15:17
    Temat: Nadgodziny
    Od: MS <g...@o...pl>

    Witam
    Mam pytanie odnośnie nadgodzin.
    W tyg. mogę pracować 5 x 8 godzin + max. 8h jako nadgodziny razem 48 h/tyg.
    Załozmy taka sytuacje: pracuje od pn-pt od godz. 9 do 19 , czyli
    codziennie 8h + 2 h jako nadgodziny. W piatek przed koncem godz. 19
    pracodawca mówi abym przyszedł do pracy w sobote na 8h. Jakie beda dla
    mnie konsekwencje nieprzyjscia do pracy? Chce sie upewnic bo przekrocze
    48 h/tyg. i nie wiem czy w ogole ma prawo mi zlecac pracę. Dodam ze nie
    ma zadnych powodow typu:akcja ratownicza, kleska zywiołowa i innch
    szczegolnych potrzeb. Nie będzie tez zapłacone za nadgodziny, tylko i
    wyłącznie do odbioru.

    dzieki
    M.

  • 2. Data: 2011-03-04 08:14:58
    Temat: Re: Nadgodziny
    Od: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>

    Użytkownik "MS" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zadnych powodow typu:akcja ratownicza, kleska zywiołowa i innch
    > szczegolnych potrzeb. Nie będzie tez zapłacone za nadgodziny, tylko i
    Obawiam się, że pracodawca może tak zrobić. Przeciętnie 48-godzinny tydzień
    pracy obowiązuje w okresie rozliczeniowym. Zakładam, że jest nim miesiąc,
    może więcej. Nie ma czegoś takiego, że każdy tydzień kalendarzowy to
    max.48h.
    Pracodawca może jednostronnie zdecydować, że zamiast płacić za nadliczbówki
    udzieli wolnego, ale wówczas w wysokości o połowę wyższej niż ich ilość.
    Zatem pilnuj ewidencji czasu pracy. Wolne musisz dostać do końca okresu
    rozliczeniowego.
    Natomiast sobota jest dla ciebie dniem wolnym wg obowiązującego cię rozkładu
    czasu pracy (jeśli dobrze zrozumiałem). Oznacza to, że masz za nią dostać 1
    (cały) wolny dzień, choćbyś pracował 15 minut.
    No i uwaga na obowiązkowy min. 11h czas odpoczynku dobowego.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2011-03-04 14:55:07
    Od: MS <g...@o...pl>

    W dniu 2011-03-04 09:14, Jotte pisze:

    > Pracodawca może jednostronnie zdecydować, że zamiast płacić za
    > nadliczbówki udzieli wolnego, ale wówczas w wysokości o połowę wyższej
    > niż ich ilość.
    Okres rozliczeniowy wynosi 4 m-ce. Czyli jesli przepracowałem w okresie
    rozlicz. 30 nadgodzin to nalezy mi sie do odbioru 30 x1,5 = 45 h ?

  • 4. Data: 2011-03-10 11:17:43
    Od: Kamil <a...@a...com>

    Dnia Fri, 04 Mar 2011 15:55:07 +0100, MS napisał(a):

    > Okres rozliczeniowy wynosi 4 m-ce. Czyli jesli przepracowałem w okresie
    > rozlicz. 30 nadgodzin to nalezy mi sie do odbioru 30 x1,5 = 45 h ?

    Jeżeli te 30godzin jest w "nadgodzinach" przeprowacowane i jeżeli wolnego
    udziela pracodawca bez Twojego wniosku - to tak - masz 45godzin do odbioru
    - W TYM OKRESIE ROZLICZENIOWYM. Oczywiśćie za pracę za te 30 godzin należy
    sie OPRÓCZ tego normalne wynagrodzenia za pracę!!
    To "1,5 do 1" to jest w ramach dodatku za pracę w nadgodzinach a nie za
    godziny pracy.

    Obrazowo, zakładając że pracujesz 5 dni w tygodniu (pn-pt) i potem w
    nadgodzinach pracujesz w sobotę - to zapłacone wedle zaszeregowania masz
    mieć za 6 dni, a dodatkowo za tą sobotę masz dostać wolne na swój wniosek
    (1:1) lub udzielone przez pracodawcę, ale wówczas stosunek jest (1,5:1),
    czyli dostajesz 1,5 dnia wolnego.
    Oczywiście te 1,5 (czy tez 1) dnia wolnego "za dodatek" jest normalnie
    płatne wedle zaszeregowania :)