    From: "Jotte" <t...@s...wypad.wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nadgodziny
    Date: Fri, 4 Mar 2011 09:14:58 +0100

    Użytkownik "MS" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:ikopc5$asd$1@inews.gazeta.pl...

    > Mam pytanie odnośnie nadgodzin.
    > W tyg. mogę pracować 5 x 8 godzin + max. 8h jako nadgodziny razem 48
    > h/tyg.
    > Załozmy taka sytuacje: pracuje od pn-pt od godz. 9 do 19 , czyli
    > codziennie 8h + 2 h jako nadgodziny. W piatek przed koncem godz. 19
    > pracodawca mówi abym przyszedł do pracy w sobote na 8h. Jakie beda dla
    > mnie konsekwencje nieprzyjscia do pracy? Chce sie upewnic bo przekrocze 48
    > h/tyg. i nie wiem czy w ogole ma prawo mi zlecac pracę. Dodam ze nie ma
    > zadnych powodow typu:akcja ratownicza, kleska zywiołowa i innch
> [...]
    Obawiam się, że pracodawca może tak zrobić. Przeciętnie 48-godzinny tydzień
    pracy obowiązuje w okresie rozliczeniowym. Zakładam, że jest nim miesiąc,
    może więcej. Nie ma czegoś takiego, że każdy tydzień kalendarzowy to
    max.48h.
    Pracodawca może jednostronnie zdecydować, że zamiast płacić za nadliczbówki
    udzieli wolnego, ale wówczas w wysokości o połowę wyższej niż ich ilość.
    Zatem pilnuj ewidencji czasu pracy. Wolne musisz dostać do końca okresu
    rozliczeniowego.
    Natomiast sobota jest dla ciebie dniem wolnym wg obowiązującego cię rozkładu
    czasu pracy (jeśli dobrze zrozumiałem). Oznacza to, że masz za nią dostać 1
    (cały) wolny dzień, choćbyś pracował 15 minut.
    No i uwaga na obowiązkowy min. 11h czas odpoczynku dobowego.

    --
    Jotte