  • 1. Data: 2004-01-28 19:59:01
    Temat: Może ktoś mi poradzi jak poradzić sobie z problemem
    Od: s...@o...pl

    Nie wiem do kogo się zwrócić z moim problemem.
    Proszę mi poradzić, w jaki sposób mogę rozliczyć podatek za ubiegły rok.
    Dotychczas rozliczałem się wspólnie z żoną. Niestety żona zmarła w sierpniu ub.
    roku. I tak: żona miała rentę I grupy i dodatek (za bezradność), korzystaliśmy
    z odliczeń za lekarstwa, a w lipcu ub. roku kupilismy lampę "bioptron", którą
    też mozna odliczyć od podatku jako sprzęt rehabilitacyjny. W urzędzie skarbowym
    powiedziano mi, że należy rozliczenie podatkowe przeprowadzić przez sąd jako
    spadkowe. Ostanią rentę - za sierpień ZUS kazał zwrócić, a potem oddał -
    przesyłając na moje nazwisko. Nie rozumiem po co mam przeprowadzać postępowanie
    spadkowe - żona otrzymywała mniej pieniędzy niż ja - więc co będzie masą
    spadkowa - tych kilka złotych odliczeń? A poza tym takie postępowanie spadkowe
    przecież długo trwa, a termin rozliczenia upływa 30 kwietnia. Bardzo proszę
    poradzić mi gdzie mógłbym otrzymać jasne informacje. Mam 80 lat i nie bardzo
    orientuję się w gąszczu tych wszystkich przepisów.
    Z góry dziekuję za pomoc.

    Tomasz

  • 2. Data: 2004-01-30 11:18:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2004 s...@o...pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ powiedziano mi, że należy rozliczenie podatkowe przeprowadzić przez sąd jako

    Cosik mi tu nie pasuje: wg Ordynacji rozliczenia osoby zmarłej
    dokonuje URZAD SKARBOWY własnie !
    Wspólnie z żona rozliczyc się już oczywiscie nie możesz, skoro zmarła
    w trakcie rozliczanego roku.

> [...]
    >+ spadkowe - żona otrzymywała mniej pieniędzy niż ja - więc co będzie masą
    >+ spadkowa - tych kilka złotych odliczeń?

    Hm...

    >+ A poza tym takie postępowanie spadkowe
    >+ przecież długo trwa, a termin rozliczenia upływa 30 kwietnia.

    Kiedy rozliczenie żony to już nie twoja broszka, AFAIK.
    Sadzac z tematu - NTG, jest grupa .prawo.podatki :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-01-30 13:40:22
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Wed, 28 Jan 2004 s...@o...pl wrote:
    > [...]
    >
    > Cosik mi tu nie pasuje: wg Ordynacji rozliczenia osoby zmarłej
    > dokonuje URZAD SKARBOWY własnie !

    Moze ile Panie z US chcialy przez to powiedziec,
    ze roznica pomiedzy naleznym podatkiem a wplaconymi zaliczkami
    jest "masa spadkowa"...

> [...]
    >
    > Hm...

    > Kiedy rozliczenie żony to już nie twoja broszka, AFAIK.
    > Sadzac z tematu - NTG, jest grupa .prawo.podatki :)

    Rozliczenie nie - byc moze... ale US by rozliczyc musi miec jakies dane.
    skad US ma wiedziec, ze pani X wydala na "zdrowie" ?

    Poza tym jesli podatnik w ciagu pol roku nie odrzuci spadku ,
    to US bedzie mial prawo sciagnac ze spadkobiercy - ale moze umorzy ?

    Ponadto czyzby zmarla Pani NIC nieposiadala ?
    (mieszkanie, zamochod, konto ...)

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Boguslaw