  • 1. Data: 2004-01-28 19:28:28
    Temat: Pomocy! Pozyczka pod hipoteke, wbrew woli małzonka. Jak uniemozliwic ją?!
    Od: "Anka" <a...@w...pl>

    Dzień dobry.

    Tym razem na prośbę przyjaciółki.

    Małżeństwo mieszkające w mieszkaniu spółdzielczym, bez rozdzielności
    majątkowej, od lat budujące dom jednorodzinny na 15 akrowym kupionym poletku.
    Obecnie dom w połowie wykończony, reszta w stanie surowym (wartośc około
    100.000).
    Powazny kryzys w małżeństwie, mąż zaczyna grozić, że weźmie pozyczkę pod
    hipotekę owego domu w jakimś niewymagającym zgody współmażonka banku lub innym
    pozyczkodawcy. Pozyskane w ten sposób pieniądze roztrwoni i zniknie z punktu
    widzenia banku, nie spłacając hipoteki, w wyniku czego bank zapewnie osiądzie
    na poborach współmażonki i zajmie wspólną nieruchomość.

    Jak uniemozliwić furiatowi chcącemu zniszczyć zycie rodziny (kobieta i 2
    dzieci)? Jak uniemożliwić mu wzięcie pozyczki pod zastaw hipoteczny bez zgody
    współmałzonka?

    Proszę o pomoc i sposoby postepowania.
    Bedę niezmiernie wdzięczna.

    Dziekuję w swoim imieniu, jak i zainteresowanej Katarzyny

  • 2. Data: 2004-01-28 20:08:46
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Anka" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Małżeństwo mieszkające w mieszkaniu spółdzielczym, bez rozdzielności
    > majątkowej, od lat budujące dom jednorodzinny na 15 akrowym kupionym

    chyba 15 arowym? W akrach mierzą amerykanie.

> [...]
    > Powazny kryzys w małżeństwie, mąż zaczyna grozić, że weźmie pozyczkę pod
    > hipotekę owego domu w jakimś niewymagającym zgody współmażonka banku lub

    Ciekawy jestem jaki to bank nie wymaga zgody współmałżonka przy udzielaniu
    pożyczki zabezpieczonej hipoteką... Jeżeli dom stanowi współwłasność
    małżonków (oboje wpisani są w księge wieczysta na prawach współnosci
    ustawowej) żaden bank nie udzieli pozyczki bez zgody drugiego małżonka. A to
    dlatego, że obciążenie hipoteką majątku współnego bez zgody drugiego
    małzonka będzie z mocy prawa niewazne, sąd wieczystoksięgowy odmówi nawet
    jej wpisania (a przynajmniej powinien, bo z tym jest róznie). Tak samo, gdy
    zaciagnie pozyczkę u jakiegokolwiek innego pożyczkodawcy... no chyba, że
    pozyczy do Ludzi Z Miasta...

> [...]
    osiądzie
    > na poborach współmażonki i zajmie wspólną nieruchomość.

    Nic nie zajmie, bo bez zgody drugiego małżonka umowa będzie nieważna.

    > Jak uniemozliwić furiatowi chcącemu zniszczyć zycie rodziny (kobieta i 2
    > dzieci)? Jak uniemożliwić mu wzięcie pozyczki pod zastaw hipoteczny bez
    zgody
    > współmałzonka?

    Po pierwsze sprawdzić, czy w księdze wieczystej stoi, ze budynek stanowi
    własnośc małonków na prawach wspólnosci ustawowej. Jeżeli tak, to nie
    przejmowac się, wsystko zapisać, zgromadzić świadków, będą jak znalazł
    dowody na sprawę rozwodową....

    > Proszę o pomoc i sposoby postepowania.
    > Bedę niezmiernie wdzięczna.

    Najlepiej wziąć sobie dobrego adwokata....

  • 3. Data: 2004-01-28 21:26:05
    Od: "Anna" <a...@w...pl>

> [...]
    > zaciagnie pozyczkę u jakiegokolwiek innego pożyczkodawcy... no chyba, że

    Dziękuję za zainteresowanie.
    Pytanie dodatkowe, gdyż nie mam info.

    CO jeśli w księgę wieczystą jest wpisany tylko mąż? (nie znam stanu prawnego)

    > Pozyskane w ten sposób pieniądze roztrwoni i zniknie z punktu
    > osiądzie

    Nic nie zajmie, bo bez zgody drugiego małżonka umowa będzie nieważna.

    Nawet wtedy jeśli w ksiegach wieczystych wpis będzie, żej edynym właścicielem
    będzie małżonek, i brak będzie adnotacji o współwłasności?

    Anna

  • 4. Data: 2004-01-29 10:09:20
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Anna wrote:

    > Dziękuję za zainteresowanie.
    > Pytanie dodatkowe, gdyż nie mam info.
    >
    > CO jeśli w księgę wieczystą jest wpisany tylko mąż? (nie znam stanu
    > prawnego)

    To wtedy dom jest JEGO imoze sobie robic co chce, ale to bezsensowne by
    trwonic swoj
    majatk... no chyba, ze chce nie miec mozliwosci placenia alimentow..

    > Nic nie zajmie, bo bez zgody drugiego małżonka umowa będzie nieważna.

    Chyba jakies kroki trzeba bedziepodjac w celu uiewaznienia umowy..

    > Nawet wtedy jeśli w ksiegach wieczystych wpis będzie, żej edynym
    > właścicielem będzie małżonek, i brak będzie adnotacji o współwłasności?

    Jesli domjest jego wlasnoscia moze go bez zgody zony sprzedac,
    a uzyskane pieniadze przepic...np z kolegami

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-01-29 13:11:38
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Anna" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

    [ciach?]

    > CO jeśli w księgę wieczystą jest wpisany tylko mąż? (nie znam stanu
    prawnego)

    Jezeli nieruchomość stanowi jego odrębna własność (kupił przed slubem,
    odziedziczył, darowano tylko jemu, kupił za odziedziczone pieniądze lub
    odzczędności sprzed małżeństwa) ma pełne prawo dom obciążyć, sprzedać, itd i
    ona nie ma nic do gadania. Jezeli kupiono ja w trakcie małżeństwa z
    pieniędzy dorobkowych a w księdze wpisany jest tylko on to powinna wystąpić
    do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem
    prawnym, bo nieruchomość wchodzi do majątku wspólnego i ona tez powinna być
    wymieniona.

    RvF

  • 6. Data: 2004-01-29 13:14:05
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    > Anna wrote:
    [ciach]

    > Chyba jakies kroki trzeba bedziepodjac w celu uiewaznienia umowy..

    umowa jest niewazna z mocy samego prawa. W grę może wchodzić co najwyzej
    dochodzenie stwierdzenia niewazności umowy. W praktyce załatwia się to na
    etapie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym

  • 7. Data: 2004-01-29 13:16:49
    Od: "Anka" <a...@w...pl>

> [...]
    > do sądu o uzgodnienie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem
    > prawnym, bo nieruchomość wchodzi do majątku wspólnego i ona tez powinna być

    Jest wpisana. Na szczęście. Dziękuję za odzew.

    Anna

  • 8. Data: 2004-01-29 14:30:37
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    > umowa jest niewazna z mocy samego prawa. W grę może wchodzić co najwyzej
    > dochodzenie stwierdzenia niewazności umowy. W praktyce załatwia się to na
    > etapie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym

    Co nie oznacza, że mąż nie może narobić długów w inny sposób, a wówczas
    wierzyciele i tak zapukają do twoich drzwi. Twoich, bo według prawa połowa
    tych drzwi należy do niego.
    Najlepiej postaraj się o rozdzielność majątkową i to szybko, nawet sądownie
    i z dobrym adwokatem.