  • 11. Data: 2008-02-08 00:06:08
    Temat: Re: Mieszkanie i przekazanie synowi
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2008, witek wrote:

    > Nie ma limitu 10 lat.

    Skreślili art. 994 czy czegoś innego nie rozumiem?

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2008-02-08 01:44:59
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Skreślili art. 994 czy czegoś innego nie rozumiem?

    Już myślałem, że pomyliłem z gitarą i odwróciłem do góry nogami ale
    jednak nie.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku
    drobnych darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani
    dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia
    spadku, darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo
    uprawnionymi do zachowku.

    -----------------
    wykreślam wtrącenie i nieistotny początek:

    ... ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (......wykreślone
    wtrącenie.....) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami
    albo uprawnionymi do zachowku.

    ------------------
    No i przeczytaj to teraz.

    widzisz czy jeszcze nie? 10 lat dotyczy tylko osbó niebędących
    spadkobiercami ani uprawnionymi do zachowku.

    Jeżeli osoba obdarowana jest jednocześnie spadkobiercem lub uprawnionym
    do zachowku żaden limit czasowy od momentu darowizny nie jest określony.

  • 13. Data: 2008-02-08 07:07:05
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    witek napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeżeli osoba obdarowana jest jednocześnie spadkobiercem lub uprawnionym
    > do zachowku żaden limit czasowy od momentu darowizny nie jest określony.

    Ja to rozumiem inaczej: do spadku nie zalicza się:
    - drobnych darowizn, zwyczajowo przyjętych
    - darowizn sprzed 10 lat
    - darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi
    do zachowku

    Gdyby ostatniego słowa "darowizn" nie było ("...licząc wstecz od
    otwarcia spadku, na rzecz osób...", to miałbyś rację. Ale imho "darowizn
    na rzecz osób nie będących..." należy rozumieć oddzielnie.

    Chyba ze masz jakieś orzeczenia na swoją obronę?

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 14. Data: 2008-02-08 07:27:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > na rzecz osób nie będących..." należy rozumieć oddzielnie.
    >
    > Chyba ze masz jakieś orzeczenia na swoją obronę?

    No to poszukajmy jakiejś wykładni :)

  • 15. Data: 2008-02-08 10:20:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2008, witek wrote:

    > Już myślałem, że pomyliłem z gitarą i odwróciłem do góry nogami ale jednak
    > nie.

    Spoko, trzeba dojść jak ma być :)

> [...]
    >
    > ... ani dokonanych przed więcej niż dziesięciu laty (......wykreślone
    > wtrącenie.....) darowizn na rzecz osób nie będących spadkobiercami
    ^^^

    Tu.
    Razem z wtrąceniem wyciąłeś przecinek, a IMO fakt użycia przecinka
    ustanawia *listę*, a nie korelację (powiązanie) zdarzeń (które
    w tym przypadku byłoby równoważne iloczynowi logicznemu).

    > No i przeczytaj to teraz.

    Już usiłuję:
    "darowizn dokonanych przed 10 laty na rzecz osób nie będących
    spadkobiercami" określa przecięcie zbiorów, czyli:
    - przed 10 laty
    *i*
    - na rzecz osób nie będących spadkobiercami

    zaś (jak jest w ustawie):

    "darowizn dokonanych przed 10 laty, darowizn na rzecz osób nie będących
    ^^^ (tu przecinek)
    spadkobiercami"
    określa ich sumę, czyli w zapisie wyżej dać "lub" :)

    Później już negacja z przodu i de Morgana z czym się pewnie zgadzamy :)

    > widzisz czy jeszcze nie?

    Widzę już co chcesz powiedzieć, ale IMO ów przecinek jest krytycznie
    ważny!

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2008-02-08 15:02:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > ustanawia *listę*, a nie korelację (powiązanie) zdarzeń (które
    > w tym przypadku byłoby równoważne iloczynowi logicznemu).

    wtrącenia wstawia się między przecinkami.

  • 17. Data: 2008-02-08 15:56:04
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 8 Lut, 00:34, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > jawnie zwolnione z podatku w ustawie (pod warunkami, ale jest).

    No dobra, ale z tego, że jest zwolnione z podatku nie wynika, że nie
    jest darowizną. To kwestia kwalifikacji przez prawo cywilne a nie
    podatkowe.

  • 18. Data: 2008-02-10 16:29:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Paweł Marcisz" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com...

    No dobra, ale z tego, że jest zwolnione z podatku nie wynika, że nie
    jest darowizną. To kwestia kwalifikacji przez prawo cywilne a nie
    podatkowe.

    A udowodnisz, że jest?

    Masz na współwłasność w udziałach wynoszących po 1/2 część, np. działkę
    gruntu X,
    dzielicie je geodezyjnie, na dwie działki X/1 i X/2, nie koniecznie o równej
    powierzchni i znosicie współwłasność nieruchomości, w ten sposób, że pan1
    staje się posiadaczem jednej działki, a pan2, drugiej działki, zniesienie
    współwłasności nieruchmości było, ale już darowizną trudno to nazwać. W
    przypadku, gdy są spłaty i dopłaty jeszczę ciężej mówić o jakiejkolwiek
    darowiźnie. Wg mnie to tą kwestię, może ewentualnie roztrzygnąć Sąd spadku.

    A najlepiej zrobić zniesienie, w którym rodzice zrzekają się tych 99/100
    części, za spłatą np. 10.000 zł, zapłacić od tej spłaty 200 zł PCC i niech
    później braciszek wykaże, że była to darowizna.

  • 19. Data: 2008-02-10 19:33:55
    Od: "Paweł Marcisz" <p...@g...com>

    On 10 Lut, 17:29, "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> wrote:

    >     A udowodnisz, że jest?

    Świadczenie w postaci zniesienia prawa tytułem darmym. Czyli rodzaj
    darowizny.

> [...]
    > staje się posiadaczem jednej działki, a pan2, drugiej działki, zniesienie
    > współwłasności nieruchmości było, ale już darowizną trudno to nazwać.

    No jasne, że to nie będzie darowizna (najwyżej w zakresie różnicy
    wartości działek w porównaniu z udziałami we współwłasności).
    Natomiast przedpiścom chodziło o zniesienie współwłasności w taki
    sposób, żeby własność całości za darmo przeszła na jednego ze
    współwłaścicieli - inaczej przecież ta operacja nie miałaby
    zamierzonego sensu.

    >     A najlepiej zrobić zniesienie, w którym rodzice zrzekają się tych 99/100
    > części, za spłatą np. 10.000 zł, zapłacić od tej spłaty 200 zł PCC i niech
    > później braciszek wykaże, że była to darowizna.

    Jeśli wartość rynkowa tych 99/100 znacznie przekracza 10 000, to IMHO
    w tym zakresie jest to darowizna.

  • 20. Data: 2008-02-10 21:40:00
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Paweł Marcisz" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...

    > Jeśli wartość rynkowa tych 99/100 znacznie przekracza 10 000, to IMHO
    > w tym zakresie jest to darowizna.

    A jaka jest ta wartość rynkowa tych 99%?

    Powiedzmy, tak:

    mieszkanie X posiada wartość rynkową 300.000 zł, czy uważasz, że jeśli są
    chętni na zakup całego mieszkania
    za cenę 300.000 zł, to tak samo łatwo znajdziesz chętnych, na zakup 90/100
    udziału w tym mieszkaniu za kwotę 270.000 zł?

    Kupił byś samochód/mieszkanie/ziemię, wiedząc, że będziesz współwłaścicielem
    w udziale 99/100 części?
    Czy uważasz, że udział wynoszący np. 1/2 część, da się bez problemu zbyć zza
    taką samą kwotę, jak połowa ceny rynkowej całej nieruchomości? Prawda jest
    taka, że współwłaściciel, to zawsze (no prawie zawsze) jest jak wrzód na
    tyłku.