  • 1. Data: 2010-03-29 06:32:53
    Temat: Miejsce zamieszkania / miejsce zameldowania
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    W roznego rodzaju sprawach urzedowych nalezy podac miejsce
    zamieszkania.
    Co to jest miejsce zamieszkania i jak ono sie ma do miejsca
    zameldowania?

    Osoba moze miec jedno miejsce meldunku stalego i inne meldunku
    czasowego (do 2 lat).
    Czyli w sumie w dwoch miejscach moze byc zameldowana. Faktycznie
    zamieszkuje tylko w jednym.

    Ostatnio podczas rejestracji samochodu, widzialem sytuacje gdy
    urzednik odmawial zarejestrowania pojazdu osobie zameldowanej czasowo
    w danej gminie, poniewaz na stale zameldowana byla w innym miejscu. Na
    fakturze zakupu samochodu widnial adres zameldowania czasowego,
    poniewaz ta osoba w tym miejscu faktycznie zamieszkuje.
    Jakich argumentow prawnych uzyc, aby zostalo uznane te faktyczne
    miejsce zamieszkania?

  • 2. Data: 2010-03-29 07:29:25
    Temat: Re: Miejsce zamieszkania / miejsce zameldowania
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisal w wiadomosci
    d.googlegroups.com...

    >W roznego rodzaju sprawach urzedowych nalezy podac miejsce
    > zamieszkania.
    > Co to jest miejsce zamieszkania i jak ono sie ma do miejsca
    > zameldowania?

    praktycznie dosc czesto ma sie nijak, dlatego przewaznie wszelkie urzedy
    prosza o dwa adresy: zameldowania oraz zamieszkania/korespondencyjny

    > Osoba moze miec jedno miejsce meldunku stalego i inne meldunku
    > czasowego (do 2 lat).
    > Czyli w sumie w dwoch miejscach moze byc zameldowana. Faktycznie
    > zamieszkuje tylko w jednym.

    wiec sam sobie odpowiedziales na swoje pytanie ;)

  • 3. Data: 2010-03-29 07:38:40
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 29 Mar, 09:29, "szerszen" <s...@t...pl> wrote:

    > praktycznie dosc czesto ma sie nijak, dlatego przewaznie wszelkie urzedy
    > prosza o dwa adresy: zameldowania oraz zamieszkania/korespondencyjny

    w opisywanej sytuacji ma sie jednak inaczej, jest jedno miejsce
    zamieszkania

    > wiec sam sobie odpowiedziales na swoje pytanie ;)

    Pytanie bylo troche inne, jak prawnie przekonac urzednika, by uznal
    miejsce czasowego zameldowania do zarejestrowania pojazdu zgodnie z
    tym faktycznym miejscem zamieszkania

  • 4. Data: 2010-03-29 07:46:05
    Od: sensor <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 28 Mar 2010 23:32:53 -0700 (PDT), VoyteG napisał(a) w wiadomości
    qd.googlegroups.com>:

    > fakturze zakupu samochodu widnial adres zameldowania czasowego,
    > poniewaz ta osoba w tym miejscu faktycznie zamieszkuje.

    Zgodnie z kc miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w
    której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

  • 5. Data: 2010-03-29 07:58:53
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    VoyteG pisze:
> [...]
    > czasowego (do 2 lat).
    > Czyli w sumie w dwoch miejscach moze byc zameldowana. Faktycznie

    Może, sam tak byłem przez pewien okres zameldowany...

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 6. Data: 2010-03-29 08:03:30
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Uzytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisal
    > Co to jest miejsce zamieszkania

    Poza przepisami podatkowymi nie znam prawnej definicji tegoz. Przyjmuje sie
    to na "chlopski rozum", tam gdzie w miare czesto przebywasz, spisz itp.

    >i jak ono sie ma do miejsca
    > zameldowania?

    Zameldowanie do zamieszkania sie ma: otóz zasadniczo powinienes byc
    zameldowany tam, gdzie mieszkasz.

    > Czyli w sumie w dwoch miejscach moze byc zameldowana. Faktycznie
    > zamieszkuje tylko w jednym.

    Zamieszkuje w miejscu pobytu tymczasowego.

    >Jakich argumentow prawnych uzyc, aby zostalo uznane te faktyczne
    >miejsce zamieszkania?

    Urzednik ma pewnie racje, jesli chodzi o miejsce tymczasowego pobytu.
    "Wlasciwosc miejscowa starosty okresla miejsce zamieszkania wlasciciela
    pojazdu, gdy chodzi o osobe fizyczna, natomiast w stosunku do osoby
    prawnej - miejsce siedziby. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej - zgodnie
    z art. 25 k.c. - jest miejscowosc, w której osoba ta przebywa z zamiarem
    stalego pobytu, przy czym chodzi o miejscowosc, a nie konkretne mieszkanie.
    Przeslankami miejsca zamieszkania sa: przebywanie w okreslonej miejscowosci
    oraz zamiar stalego w niej pobytu; musza one wystepowac kumulatywnie. Chodzi
    o miejscowosc, która stanowi centrum zyciowej dzialalnosci danej osoby, nie
    zas o miejscowosc, w której osoba pozwana jest zameldowana, ale o te
    miejscowosc, w której ona przebywa z zamiarem stalego pobytu (post. SN z
    dnia 3 maja 1973 r., I CZ 48/73, niepubl.). Slusznie NSA uznal, ze "Brak
    jest jakichkolwiek podstaw, aby uzyte w (...) "miejsce zamieszkania" mozna
    bylo utozsamiac takze z "miejscem czasowego pobytu" wnioskodawcy" (wyr. NSA
    z dnia 2 lutego 1998 r., II SA 1230/97, LEX nr 41345). Jezeli chodzi o osoby
    prawne, to - zgodnie z art. 41 k.c. - jezeli ustawa lub oparty na niej
    statut nie stanowi inaczej, siedziba osoby prawnej jest miejscowosc, w
    której ma siedzibe jej organ zarzadzajacy." Stefanski Ryszard A.,
    komentarz, Komentarz do art. 73 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o
    ruchu drogowym (Dz.U.05.108.908), [w:] R.A. Stefanski, Prawo o ruchu
    drogowym. Komentarz, LEX, 2008, wyd. III.

  • 7. Data: 2010-03-29 08:21:41
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 29 Mar, 10:03, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> wrote:

    > Poza przepisami podatkowymi nie znam prawnej definicji tegoz. Przyjmuje sie
    > to na "chlopski rozum", tam gdzie w miare czesto przebywasz, spisz itp.

    Jednak jest unormowanie prawne:
    KC Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w
> [...]

    > stalego pobytu, przy czym chodzi o miejscowosc, a nie konkretne mieszkanie.

    W tym wypadku miejscowosci sa rozne, wiec tym bardziej ta osoba
    powinna miec uznane miejsce zamieszkania, tam gdzie jest czasowo
    zameldowana

> [...]
    > miejscowosc, w której ona przebywa z zamiarem stalego pobytu (post. SN z
    > dnia 3 maja 1973 r., I CZ 48/73, niepubl.).

    Tym bardziej, ta osoba ma zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza w
    miejscowosci, gdzie jest zameldowana czasowo, a nie moze miec
    rejestracji pojazdu?

  • 8. Data: 2010-03-29 08:36:36
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisał
    >Osoba moze miec jedno miejsce meldunku stalego i inne meldunku
    >czasowego (do 2 lat).

    Ale zgodnie z prawem jeśli gdzieś mieszka, to powinna być tam zameldowana.
    Rodzaj meldunku określa jedynie charakter pobytu i w tym wypadku mogą być to
    dwa miejsca.
    W świetle Ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, sytuacja
    zamiekszkania bez meldunku nie powinna mieć miejsca.

    >Jednak jest unormowanie prawne:
    >KC Art. 25. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w
    >której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
    (...)
    >Tym bardziej, ta osoba ma zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza w
    >miejscowosci, gdzie jest zameldowana czasowo, a nie moze miec
    >rejestracji pojazdu?

    Sam sobie odpowiedziałeś oraz jest to w powyższym komentarzu odnośnie
    właściwości miejscowej przy rejestracji pojazdów. Liczy się miejsce, w
    którym ktoś przebywa z zamiarem stałego pobytu. Jeśli ma meldunek
    tymczasowy, to samemu dostarcza dowód na to, że nie przebywa tu z zamiarem
    stałego pobytu... Wiec jak ma dowodzić, że to jest miejscowość, w której
    "przebywa z zamiarem stałego pobytu"...?

  • 9. Data: 2010-03-29 08:45:07
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 29 Mar, 10:36, "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> wrote:
    > U ytkownik "VoyteG" <V...@h...com> napisa

    > Sam sobie odpowiedzia e oraz jest to w powy szym komentarzu odno nie
    > w a ciwo ci miejscowej przy rejestracji pojazd w. Liczy si miejsce, w
    > kt rym kto przebywa z zamiarem sta ego pobytu. Je li ma meldunek
    > tymczasowy, to samemu dostarcza dow d na to, e nie przebywa tu z zamiarem
    > sta ego pobytu... Wiec jak ma dowodzi , e to jest miejscowo , w kt rej
    > "przebywa z zamiarem sta ego pobytu"...?

    "z zamiarem" - to oczywiste, ze osoba ma zamiar, bo przemeldowała się
    czasowo i w przyszłości zamierza docelowo na stale.Na razie jednak
    stały meldunek ma w innym miejscu, z uwagi na ważne sprawy.
    Przeniosła działalność gospodarcza do nowego miejsca. Zatem zamiar jak
    najbardziej czytelny.

  • 10. Data: 2010-03-29 08:49:46
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    >"z zamiarem" - to oczywiste, ze osoba ma zamiar, bo przemeldowała się
    >czasowo i w przyszłości zamierza docelowo na stale.Na razie jednak
    >stały meldunek ma w innym miejscu, z uwagi na ważne sprawy.

    No to "na razie" w świetle prawa wyraziła inny zamiar:
    Art. 7. 1. UoELiDO "Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany
    miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej
    samej miejscowości, lecz pod innym adresem."