  • 1. Data: 2005-02-22 21:55:58
    Temat: Manko i co dalej
    Od: "D.Born" <b...@p...pl>

    W październiku 2004 podjęłam pierwszą pracę, w sklepie jako sprzedawczyni.
    Oczywiście zmuszono mnie do podpisania odpowiedzialności materialnej. Był to
    nowo otwarty sklep, nie było w nim żadnych zabezpieczeń. Pracodawca zapewnił
    że niebawem będzie w pełni zabezpieczony sklep, ale niezbytnio się spieszył.
    W grudniu była inwentaryzacja towaru i mano w wysokości 3000 zł (policzono
    procentowo i część manka przypisamo mnie).
    Próbowano zająć moje wynagrodzenie nieprawnie gdyż zarobki to najniższa
    krajowa, więc po moim powiadomieniu o braku podstawy do zajęcia
    wynagrodzenia zwrócono mi mi ją dolę.
    Obawiając się dalszych tego typu inwentaryzacji i żeby się nie pogrążać
    bardziej niż jestem wypowiedziałam umowę o pracę, umowę rozwiązano,
    pozostałe pracownice zwolniono. Wszystko Ok lecz teraz dostałam z kancelarii
    adwokackiej pismo o dobrowolnej wpłacie manka, a jak nie to sprawa pójdzie
    do sądu.Wcześniej z pracodawcą pisaliśmy listy typu art. 124 & 3 KP (że
    chciałabym się uwolnić od odpowiedzialności materialnej gdyż pracodawca nie
    zapewnił odpowiednich warunków ale zabezpieczyć powierzone mienie) bez
    skutku. Teraz w sklepie jest nowa obsada są bramki i inne bajery czyli jest
    efekt ale ja już nie pracuję i muszę oddawać manko do którego się tak
    naprawdę nie przyczyniłam? Manko które mam zapłacić przekroczyło osiągnięte
    przeze mnie w tym sklepie przychody gdyż pracowałam na kawałek etatu. Do
    mojego zatrudnienia poprostu przyszło mi dopłacić pracodawcy.
    Proszę o pomoc - jak należy bronić się przed taką sytuacją? Czy pracodawca
    podając mnie do kancelarii adwokackiej chce mi założyć sprawę cywilną czy
    musi zacząć od sądu pracy? Jakie mam szanse na wygranie sprawy?

    Z pozdrowieniami

  • 2. Data: 2005-02-22 22:18:55
    Temat: Re: Manko i co dalej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "D.Born" <b...@p...pl> napisał w wiadomości

    Pracodawca musi Cię podać do sądu cywilnego. Jak postanowi sąd, to już
    trudno powiedzieć. Duże znaczenie ma to, czy te pisma o zwolnieniu z
    odpowiedzialności materialnej pisałeś przed stwierdzeniem manka, czy po. No
    bo po, to trochę za późno i sąd może nie wziąć tego pod uwagę.