  • 1. Data: 2004-01-11 10:55:20
    Temat: zaiks a radia internetowe...
    Od: "houseofjazz" <m...@w...pl>

    Czy zaiks ma prawo pobierac oplaty za puszczanie w miejscu publicznym
    (sklep, kawiarnia...) radia internetowego znajdujacego sie np gdzies po
    drugiej stronie oceanu?...

    --
    houseofjazz

  • 2. Data: 2004-01-11 13:54:04
    Temat: Re: zaiks a radia internetowe...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "houseofjazz" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    ZAiKS chroni autorów i kompozytorów tych utworów. To skąd pochodzi sam
    program nie ma najmniejszego znaczenia. Tak więc odpowiedź na Twoje
    pytanie jest twierdząca. Może.

  • 3. Data: 2004-01-11 14:18:18
    Od: "houseofjazz" <m...@w...pl>

> [...]
    >
    > ZAiKS chroni autorów i kompozytorów tych utworów. To skąd pochodzi sam
    > program nie ma najmniejszego znaczenia. Tak więc odpowiedź na Twoje

    ok... a teraz takie male pytanie wlasciwie bez zwiazku z glownym: Przypuscmy
    ze slucham w swoim sklepie jakiegos malego amerykanskiego radia. Czy jest
    jakas szansa ze autorzy utworow tam puszczanych rzeczywiscie zobacza
    pieniadze, ktore wplace?
    Jezeli nie, to, co robi zaiks to zwykla kradziez w majestacie prawa...
    Innymi slowy: co wlasciwie dzieje sie z pieniedzmi wplaconymi zaiksowi za
    np. odtwarzanie radia w miejscu publicznym? Czy trzeba sprecyzowac nazwe
    radia, czy jest jakis ryczalt?

    --
    houseofjazz

  • 4. Data: 2004-01-11 16:12:40
    Od: "CorfiX" <c...@u...pl>

    To ja mam jeszcze inne pytanie: bardzo czesta praktyka ostatnimi czasy
    jest serwowanie muzyki w lokalach z komputera. O ile sie nie myle muzyka
    w MP3 (o ile nie jest kopia legalnie zakupionego nosnika) jest nielegalna.
    :)
    Czy w takim wypadku ZAiKS pobiera oplate za odtwarzanie nie patrzac
    na legalnosc nosnika?

    - cx

  • 5. Data: 2004-01-11 22:00:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    jest
    > jakas szansa ze autorzy utworow tam puszczanych rzeczywiscie zobacza

    Olbrzymia. Kiedyś rozmawiałem z przedstawicielem ZAiKS. Oni mają umowy z
    tamtejszymi organizacjami. Pieniądze dzieli się poprzez przeliczenie
    statystyczne czasu nadawania danego typu utworów. Radia mają takie
    specjalne oprogramowanie i jakoś tam to podobno szacują. W dyskotekach i
    innych tego typu miejscach, gdzie jest muzyka mechaniczna spisują autorów
    i tytuły. Później to jakoś tam szacują, dla którego ile. Podobno większa
    część zebranych w Polsce pieniędzy idzie za ocean.

> [...]
    za
    > np. odtwarzanie radia w miejscu publicznym? Czy trzeba sprecyzowac

    Jest to ryczałt. Zresztą to samo Cię czeka, gdy będziesz odtwarzać kasety
    lub płyty. To bez znaczenia. W wypadku nośników przedstawiciel ZAiKS
    wpisze do protokołu autorów tych kawałków, do których masz płyty. Między
    innymi na tej podstawie szacują udział procentowy w czasie antenowym
    poszczególnych twórców.

    Natomiast zgodzę się z tym, że to rozbój. Mała kawiarnia czy sklep płaca
    miesięcznie cirkla około 100 zł. Zależy to od ilości głośników, miejsc
    przy stolikach i kilku innych rzeczy. Ale mniej więcej to tyle wychodzi.
    To samo STOART. Razem będzie ze dwieście złotych. Nie wiem jaka jest
    dokładnie marża lokalu, ale zakładając, że przy ryczałcie podatek jest
    rzędu 5% obrotu (zależy od rodzaju działalności, ale ja szacuję bardzo
    zgrubnie), to wychodzi na to, ze ustawodawca oszacował, że zysk na czysto
    wynosi około 25% przychodu. By zarobić na czysto te 200 zł, to lokal musi
    zrobić obrót około 800 zł. No i jeszcze zainwestować swoją kasę w sprzęt.
    W wypadku kawiarni, to załóżmy jeszcze może i jest możliwe, że dzięki tej
    muzyce dochody wzrosną o 800 zł. Ale w sklepie obuwniczym czy takim z
    gwoździami to mam już poważną wątpliwość.

  • 6. Data: 2004-01-11 22:04:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "CorfiX" <c...@u...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    nielegalna.
    > :)
    > Czy w takim wypadku ZAiKS pobiera oplate za odtwarzanie nie patrzac

    W znanych mi wypadkach jedyny jakiego znam przedstawiciel ZAiKS zbierał
    haracz i pouczał, że są to nielegalne kopie. Problem w tym, że
    właścicielem majątkowych praw autorskich do samych kawałków jest
    producent. A zatem uprawnionym do złożenia wniosku o ściganie w tym
    wypadku jest ZPAV, który jest przedstawicielem producentów. ZPAV nie
    chroni wszystkich wydawców, a jedynie tych, którzy są zrzeszeni. To
    generalna większość, ale nie wszyscy.