  • 1. Data: 2005-09-18 12:09:46
    Temat: Mandat za picie... again :)
    Od: scream <n...@p...pl>

    Witam :)

    Artykuł 14 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości mówi nam:

    Art. 14. 1. Zabrania się sprzedaży, podawania i spożywania napojów
    alkoholowych:
    1) na terenie szkół oraz innych zakładów i placówek
    oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i domów studenckich,
    2) na terenie zakładów pracy oraz miejsc zbiorowego żywienia pracowników,
    3) w miejscach i w czasie masowych zgromadzeń,
    4) w środkach i obiektach komunikacji publicznej,
    5) skreślony,
    6) w obiektach zajmowanych przez organy wojskowe i spraw wewnętrznych,
    jak również w rejonie obiektów koszarowych i zakwaterowania
    przejściowego jednostek wojskowych.
    2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w
    parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w
    punktach sprzedaży tych napojów.

    No więc tak: jest sobie blok mieszkalny; obok niego jest droga
    osiedlowa, która jest również chodnikiem dla pieszych; obok jest
    podwórko z ławkami. Siadam sobie na takiej ławce i piję piwo, podchodzi
    policja i chcą dać mi mandat. Tylko na jakiej podstawie?

    - jestem cicho, więc zakłócanie ciszy/porządku odpada
    - podwórko nie jest ani ulicą, ani placem, ani też parkiem
    - większość osób opiera się na tym, że pić nie wolno w miejscu
    publicznym - policjant także o tym wspominał... ale ustawa tego nie
    zabrania, tylko wyraźnie opisuje gdzie pić nie wolno

    W końcu w wyniku mojej kłótni policjant spasował i dostałem alternatywę
    - 250 zł za zakłócanie porządku albo 50 zł za zaśmiecanie.

    Jakieś pomysły? Czy ktoś dysponuje może treścią jakiegoś orzeczenia albo
    komentarzem do art. 14? Na przyszłość chcę mieć jakieś dodatkowe
    argumenty w dyskusji.

    I drugie pytanie - czy mandat bez wpisanej podstawy prawnej jest ważny?
    Czy też wystarczy, że policjant wpisze tam "popełnił wykroczenie robiąc
    to i to"?

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 2. Data: 2005-09-18 12:16:13
    Temat: Re: Mandat za picie... again :)
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dgjl70$8cd$1@news.onet.pl>, scream wrote:

> [...]
    >
    > - jestem cicho, więc zakłócanie ciszy/porządku odpada
    > - podwórko nie jest ani ulicą, ani placem, ani też parkiem

    Nie wiem, jak wygląda to konkretne podwórko, ale moim zdaniem
    podwórko między blokami zwykle dobrze pasuje do definicji placu.

    Renata

  • 3. Data: 2005-09-18 12:31:54
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <dgjnco$cfd$2@news.onet.pl>, scream wrote:
> [...]
    >
    > No có?.. Ustawa nie precyzuje, a s?ownik mówi tak:
    >
    > Plac m II, D. -u; lm M. -e, D. -ów
    > 1. Ťdu?a, wolna przestrze? w mie?cie, powsta?a najcz??ciej przy zbiegu
    > lub skrzy?owaniu ulic, zwykle otoczona zabudow? architektoniczn?; pe?ni
    > ró?ne funkcje, np. miejsca zebra? publicznych, postoju pojazdów, rynku
    > targowego, w?z?a komunikacyjnego i in.ť
    >
    > Na upartego mo?na to dopasowa? tak, ?e plac pe?ni rol? podwórka, ale z
    > drugiej strony podwórko nie jest woln? przestrzeni?, bo jest zabudowane
    > barierkami, ?awkami, piaskownicami, hu?tawkami, w kilku miejscach s?

    Nie doczytałeś przykładów: plac targowy, plac zabaw...

    Renata

  • 4. Data: 2005-09-18 12:41:56
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > - większość osób opiera się na tym, że pić nie wolno w miejscu
    > publicznym - policjant także o tym wspominał... ale ustawa tego nie
    > zabrania, tylko wyraźnie opisuje gdzie pić nie wolno

    To prawda, ale zauwaz tez, ze ta sama ustawa daje prawo samorzadom do
    wyznacznia innych miejsc (niz wymienione w ustawie) w ktorych bedzie
    obowiazywac zakaz spozywania alkoholu. Dlatego odpowiedzi na pytanie czy
    Policjant mial racje trzebaby poszukac w pr. miejscowym.

  • 5. Data: 2005-09-18 12:46:58
    Od: scream <n...@p...pl>

    Renata Gołębiowska napisał(a):
    > Nie wiem, jak wygląda to konkretne podwórko, ale moim zdaniem
    > podwórko między blokami zwykle dobrze pasuje do definicji placu.

    No cóż.. Ustawa nie precyzuje, a słownik mówi tak:

    Plac m II, D. -u; lm M. -e, D. -ów
    1. <<duża, wolna przestrzeń w mieście, powstała najczęściej przy zbiegu
    lub skrzyżowaniu ulic, zwykle otoczona zabudową architektoniczną; pełni
    różne funkcje, np. miejsca zebrań publicznych, postoju pojazdów, rynku
    targowego, węzła komunikacyjnego i in.>>

    Na upartego można to dopasować tak, że plac pełni rolę podwórka, ale z
    drugiej strony podwórko nie jest wolną przestrzenią, bo jest zabudowane
    barierkami, ławkami, piaskownicami, huśtawkami, w kilku miejscach są
    trawniki, itp.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 6. Data: 2005-09-18 13:28:59
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > Czy też wystarczy, że policjant wpisze tam "popełnił wykroczenie robiąc to

    z ciekawosci pytam, przyjales mandat wystawiony za cos czego nie robiles?
    P.

    --

    Anonim: "Jaki środek antykoncepcyjny jest najlepszy?"
    Expert: "Spotkałem sie z opinia, że nalepszy jest środek d..y"

  • 7. Data: 2005-09-18 14:00:51
    Od: scream <n...@p...pl>

    Przemek R... napisał(a):
    > z ciekawosci pytam, przyjales mandat wystawiony za cos czego nie robiles?

    Wybrałem mniejsze zło. Wolałem dostać mandat, niż miec inne
    nieprzyjemnosci, np. spędzić noc na izbie (chociaż pijany nie byłem, ale
    kto by sie mnie pytal o zdanie?).

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl