  • 1. Data: 2003-09-19 15:39:55
    Temat: Mała wspólnota = duże problemy
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Proszę o pomoc w następującej sprawie:

    Nabyłem mieszkanie w starym budynku czterorodzinnym. Mieszkanie wymaga
    remontu (m.in. uzupełnienia instalacji, tzw. mediów) i zaczęły się schody.
    Jeden ze współwłaścicieli okazał się być człowiekiem niespotykanie wrednym.
    Cokolwiek chcę zrobić on mówi "ja się nie zgadzam", a na jakikolwiek ruch
    poza czterema ścianami mojego mieszkania wymagana jest zgoda WSZYSTKICH
    współwłaścicieli.
    Aktualnie utknąłem na sprawie komina. Chcę zainstalować gazowy piec,
    potrzebuję więc komina. W ścianie mojego mieszkania jest komin i nawet są
    ślady z których wynika, że kiedyś był do niego podłączony piec w moim
    mieszkaniu. Uważam więc, że jest to MÓJ komin. Niestety, mieszkanie stało
    kilka lat puste i w tym czasie ów niesympatyczny sąsiad podłączył do tego
    komina swój piecyk gazowy. Zrobił to przy pomocy szkaradnej rury
    przebiegającej przez korytarz, albowiem komin ten nie przylega do jego
    lokalu. Mógłby przyłączyć się do innego komina (przebiegającego w jego
    ścianie), ale widocznie tak było mu wygodniej. Niestety, z tego co się
    dowiedziałem nie ma czegoś takiego jak "mój komin" - stanowią one część
    wspólną.

    I wreszcie pytania:
    Czy mogę wystąpić do sądu o ustalenie sposobu korzystania z tych wspólnych
    zasobów (kominów) tzn. wskazania kto z którego ma korzystać? Jak to zrobić -
    jakiś wniosek czy pozew? Jeżeli pozew to przeciw komu - wspólnocie czy
    konkretnemu sąsiadowi?
    Może ktoś przechodził podobną drogę? Jakieś doświadczenia, wzory pism itp.?

    Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
    Alek

  • 2. Data: 2003-09-19 16:45:45
    Temat: Re: Mała wspólnota = duże problemy
    Od: drill<d...@w...pl>

    Proponuję poradzić się na forum Wspólnot Mieszkaniowych
    http://www2.gazeta.pl/forum/790620,30353,790602.html
    ?f=523

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-09-20 08:57:07
    Od: "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net>

> [...]
    zrobić -
    > jakioe wniosek czy pozew? Jeżeli pozew to przeciw komu - wspólnocie czy

    ja bym na razie sąd zostawił w spokoju a starał się doprowadzic do ładu
    sprawy techniczne.

    wydaje się, że jego sposób podłącznia do komina może nie być
    zgodny z przepisami, np pożarowymi i z tej strony nalezy to
    rozpocząć.

    Jeżeli okzałaoby się, że jednak ma to podłączenie w miarę OK,
    to niestety to nie jest twój komin ale twój problem,
    ty wykonując remont lub przebudowę musisz dosotosowac się do
    aktualnych przepisów i musisz mieć komin ale nie masz żadnego
    roszczenia do sąsiada o to że zabrał :twój" kanał.

    generalnie i tak na pewno musisz posiadac projekt budowlany a więc
    poproś o pomoc projektanta - wzkaże ci sposób załatwienia sprawy,
    jeżeli tego nie będzie umiał lub chciał zrobic to znaczy że nie warto
    korzystac z jego usług.
    Znajdź innego, który sprawę rozwiąże ale w ostateczności musisz
    liczyć się z koniecznościa budowy własnego kanału i to zapewne nie jednego,
    na szczęście emoga być to kanały zewnętrzne, ale najlepiej wtedy tobić je z
    rur
    izolowanych, no ale to juz w gestii projektanta,

    powodzenia,
    JarekM

  • 4. Data: 2003-09-20 09:40:48
    Od: "Alek" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> napisał w
    wiadomości
    t003.jasien.net...
    > wydaje się, że jego sposób podłącznia do komina może nie być
    > zgodny z przepisami, np pożarowymi i z tej strony nalezy to
    > rozpocząć.

    Jeśli jest to wadliwe od strony technicznej to on to poprawi a ja dalej bedę
    w punkcie wyjścia.

    > ty wykonując remont lub przebudowę musisz dosotosowac się do
    > aktualnych przepisów i musisz mieć komin ale nie masz żadnego
    > roszczenia do sąsiada o to że zabrał :twój" kanał.

    Ale on ma możliwość podłączyć się do innego kanału, a ja takiej możliwości
    nie mam.

> [...]
    > na szczęście emoga być to kanały zewnętrzne, ale najlepiej wtedy tobić je
    > rur izolowanych, no ale to juz w gestii projektanta,

    Poprosiłem kominiarza o opinię kominiarską. Stwierdził, że w lokalu brak
    możliwości (dwa przewody kominowe w ścianie mieszkania i oba zajęte).
    Istnieje możliwość budowy komina wewnątrz (na klatce schodowej) lub na
    zewnątrz budynku, ale jest to znaczny koszt a przede wzystkim na tę budowę i
    tak potrzebowałbym zgody WSZYSTKICH lokatorów. Oczywiście pies ogrodnika
    zgody nie udzieli.

    > powodzenia,
    > JarekM

    Dzięki za rady. Obawiam się jednak, że bez wkroczenia na drogę prawną się
    nie obędzie więc proszę jeszcze o głos prawników.
    Alek