  • 1. Data: 2003-09-19 14:40:56
    Temat: Zamówienia publiczne - umowa inna niż jej projekt w siwz
    Od: "Janina Nowak" <j...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    Mam pytanie dotyczącze zawierania umowy po przeprowadzonym postępowaniu w
    trybie przetargu nieograniczonego.
    Zamawiający dokonał wyboru oferenta i zaprosił go do zawarcia umowy. Wybrany
    oferent (wykonawca) zgłosił się w wyznaczonym miejscu i czasie w celu
    zawarcia umowy - dokładniej podpisania, gdyż umowę zawarto w formie pisemnej.
    Studiując głębiej umowę odkrył, że jej postanowienia różnią się w sposób
    znaczny od projektu umowy zawartego w specyfikacji istotnych warunków
    zamówienia. W szczególności pojawiły się zapisy, o nowych wymaganiach co do
    osób wykorzystywanych przez wykonawcę przy realizacji zamówienia oraz zapis o
    karze umownej, którą wykonawca będzie musiał zapłacić (kara wysoka - 30%
    wartości zamówienia), w przypadku, gdy osoby biorące udział w wykonywaniu
    zamówienia nie będą spełniały tych wymogów (wymagania dotyczą tego, że ani te
    osoby, ani osoby z nimi spokrewnione nie mogą pracować dla określonej z nazwy
    przez zamawiającego firmy).
    Czy tak znacząca zmiana umowy w stosunku do jej projektu zawartego w siwz
    (ustanowienie nowych warunków dla wykonawcy pod rygorem kary umownej w wyniku
    ich niezastosowania) jest dopuszczalna i zgodna z prawem zamówień
    publicznych? Wydaje mi się, że jest to bez sensu. Chyba wszelkie warunki co
    do wykonawcy powinny być zapisane w siwz oraz projekcie umowy załączonym do
    siwz.
    Może ktoś zna jakieś regulacje prawne (lub orzeczenia na ten temat)?
    Wykonawca umowę podpisał, zastanawia się jednak, czy te nowo wprowadzone
    punkty do umowy (które nie wnikają ze siwz oraz projektu umowy) są dla niego
    naprawdę wiążące oraz czy w wypadku, gdyby osoby którymi się posługuje nie
    spełniały nowych warunków (rekrutację przeprowadził wcześniej, ponadto nie ma
    przecież fizycznej możliwości zbadania czy osoby te faktycznie nie mają umów
    z tamtą zakazaną firmą, a tym bardziej czy ich rodzina w firmie tej nie
    pracuje), faktycznie będzie zmuszony do zapłaty kary.
    Wydaje mi się, że ta zmiana wprowadząca do umowy jest rażąco niekorzystna dla
    wykonawcy, musi on przeprowadzić dodatkową weryfikację wykorzystywanych przy
    realizacji zamówienia osób. Dodatkowo - nawet gdy zażąda od każdej z tych
    osób oświadczenia, że pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie
    fałszywych zeznań oświadczają, iż spełniają te nowe warunki, to przecież
    nawet gdyby okazało się, że ktoś złożył fałszywe zeznanie, wykonawca będzie
    zmuszony zapłacić karę umowną.
    Czy wykonawca może powołując się na art. 84 i 86 kc może uchylić się od
    skutków prawnych tych nowych postanowień umowy w trybie przewidzianym w art.
    88 kc?
    A może te nowe punkty w umowie z mocy prawa należy uznać za bezskuteczne,
    gdyż wykonawca nie ma przecież ani prawa, ani możliwości inwiligacji ludzi i
    ich rodzin w aspekcie tego, czy łączą ich umowy o pracę z konkretną firmą?
    A może macie jakieś inne pomysły co z tym fantem począć?

    Pozdrawiam,
    Janina

  • 2. Data: 2003-09-19 15:48:51
    Od: "" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > karze umownej, którą wykonawca będzie musiał zapłacić (kara wysoka - 30%

    Pomimo dokładnego opisu, bez analizy stanu faktycznego na podstawie dokumentów,
    trudno powiedzieć czy wprowadzone poostanowienia naruszają ustawę. Co do
    zasady zamawiający i wykonawca zobowiązani są do zawarcie umowy na warunkach
    ookreślonych w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia i ofercie. Kary
    umowne, zgodnie z ustawą, powinny być w SIWZ również przewidziane. Rozumiem, że
    oferent podpisał umowe, bojąc się konsekwencji (np. utraty wadium) Należy
    rozważyć czy postanowienia inne niż przewidziane w SIWZ są ważne. Niestety to
    właęnie wymaga dokładnej analizy dokumentów, a nieważność takich postanowień
    mógłby stwierdzić tylko Sąd.

  • 3. Data: 2003-09-19 17:17:42
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Użytkownik "Janina Nowak" <j...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bkf4ho$bd3$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Studiując głębiej umowę odkrył, że jej postanowienia różnią się w sposób
    > znaczny od projektu umowy zawartego w specyfikacji istotnych warunków
    Ustawa j określa, że zmian w SIWZ można dokonywać bez mała do ostatniej
    chwili przed upływem terminu składania ofert. Ale później już nie. Moim
    zdaniem postepowanie jaki tu opisałas jest niezgodne z procedura i można sie
    odwołac do Prezesa UZP. zwyczajowo w SIWZ jest zapis o tym, że oferent
    akceptuje treść umowy, zapisy są wiążące dla każdej ze stron.
    pozdrawiam JO

  • 4. Data: 2003-09-19 17:49:13
    Od: "Janina Nowak" <j...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik Jo napisał:

    > Ustawa j określa, że zmian w SIWZ można dokonywać bez mała do ostatniej
    > chwili przed upływem terminu składania ofert. Ale później już nie.

    Tak, w siwz jest nawet taki zapis, jednak w każdym wypadku zamawiający miał
    pisemnie poinformować oferentów o wprowadzonych zmianach. Informacji takich
    nie dawał - zmian nie wprowadził.

    > Moim zdaniem postepowanie jaki tu opisałas jest niezgodne z procedura
    > i można sie odwołac do Prezesa UZP.
    > zwyczajowo w SIWZ jest zapis o tym, że oferent
    > akceptuje treść umowy, zapisy są wiążące dla każdej ze stron.

    W siwz jest zapis; "Załączony do siwz wzór umowy akceptuję w całości i bez
    zmian, wobec czego w przypadku uznania mojej oferty za najkorzystniejszą
    zobowiązuję się do zawarcia umowy czyniąc zadość niniejszemu wzorowi".

    Coraz bardziej utwierdzam się w tym, że zamawiający olał prawo.

    Pozdrawiam,
    Janina

  • 5. Data: 2003-09-19 17:53:36
    Od: "Polokoktas" <p...@o...pl>

    > osoby, ani osoby z nimi spokrewnione nie mogą pracować dla określonej z
    nazwy
    > przez zamawiającego firmy).

    Czy ta firma wymieniona z nazwy to uczestnik postępowania o zamówienie
    publiczne?

> [...]
    > z tamtą zakazaną firmą, a tym bardziej czy ich rodzina w firmie tej nie
    > pracuje), faktycznie będzie zmuszony do zapłaty kary.

    Jaki czas upłynął od podpisania?
    Czy w specyfikacji zamawiający żądał żeby podawał kto będzie robił te prace?

    Polokoktas

  • 6. Data: 2003-09-19 18:07:03
    Od: "Janina Nowak" <j...@N...gazeta.pl>

    Użytkownik <e...@p...onet.pl> napisał:

    > Co do zasady zamawiający i wykonawca zobowiązani są do zawarcie umowy na
    > warunkach określonych w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia i
    > ofercie.

    W jednym z oświadczeń, które należało złożyć w ofercie był punkt, w którym
    zawarte było zobowiązanie oferenta do zawarcia umowy zgodnie ze wzorem.
    We wzorze są jedynie wykropkowane miejsca na dane wykonawcy, datę, wartość
    zamówienia i podpisy.

    > Kary umowne, zgodnie z ustawą, powinny być w SIWZ również przewidziane.

    I były, tylko w umowie pojawiły się nowe kary :)

    > Rozumiem, że oferent podpisał umowe, bojąc się konsekwencji

    Przede wszystkim był bardzo zaskoczony, bo z takim czymś spotkał się po raz
    pierwszy. Dodatkowo dopiero później doszedł do tego, że nie ma żadnej
    możliwości zweryfikować, czy osoby biorące udział w wykonywaniu tego
    zamówienia spełniają te dodatkowe kryteria. Może co najwyżej liczyć, że
    powiedzą mu prawdę. Nie ma przecież oficjalnego i jawnego "rejestru osób
    mających zawarte umowy o pracę z firmą x". Firma x też nie ma powodu a nawet
    prawa (bo to jej wewnętrzne sprawy) by informować czy z daną osobą ma, czy
    nie ma zawartą umowę. Do tego jeszcze dochodzi rodzina tych osób... Ciekawe
    jak niby oferent miałby to sprawdzić.

    Pozdrawiam,
    Janina

  • 7. Data: 2003-09-19 18:22:43
    Od: "Janina Nowak" <j...@N...gazeta.pl>

    Polokoktas <p...@o...pl> napisał:

    > Czy ta firma wymieniona z nazwy to uczestnik postępowania o zamówienie
    > publiczne?

    Nie, zupełnie inna firma.
    BTW. Specyfika zamówienia wymaga, żeby ta firma nie brała w niej udziału, ale
    w sumie mogła się zgłosić i wygrać bo przetarg był nieograniczony :)) byłoby
    śmiesznie ale zgodne z prawem i specyfikacją.

    > Jaki czas upłynął od podpisania?

    Mniej niż jeden dzień.

    > Czy w specyfikacji zamawiający żądał żeby podawał kto będzie robił te prace?

    Po zawarciu umowy wykonawca ma przedstawić "listę" osób, które będą
    wykonywały zamówienie.

    Pozdrawiam,
    Janina