  • 1. Data: 2003-07-30 10:58:13
    Temat: Magazynier zwalnia dyrektora
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Mam takie pytanie, w zasadzie sytuację hipotetyczną :)

    Magazynier w obecności świadków informuje dyrektora że zwalnia go z pracy ze
    skutkiem natychmiastowym:)

    Dyrektor uznaje taką sytuację za absurdalną, i nie zawraca sobie tym głowy.
    Po kilku miesiącach sprawa trafia do sądu pracy i sąd stwierdza że nawet
    jeżeli magazynier nie był uprawniony do wypowiedzenia umowy, to dyrektor
    zgodnie z prawem pracy nie odwołał się od wypowiedzenia w terminie więc jest
    one skuteczne.

    Można się popłakać ze śmiech (ciekawe mamy prawo)

  • 2. Data: 2003-07-30 11:08:33
    Temat: Re: Magazynier zwalnia dyrektora
    Od: Dredd<...@...pl>

    Bzdura wynikająca z wyrywkowego patrzenia na przepisy. Żaden Sąd
    nie uzna że magazynier działał w tym wypadku skutecznie czyli jako
    strona stosunku pracy (pracodawca). Czynność magazyniera
    niezależnie od biegu terminów od początku byłaby bezskuteczna. (no
    chyba że magazynier był pracodawcą jako np. właściciel firmy i tak dla
    kaprysu działał sobie jednocześnie w firmie jako magazynier, ale
    wówczas dyrektor doskonale powinien wiedzieć z kim ma do
    czynienia :) ).

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-07-30 11:36:26
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

> [...]
    > kaprysu działał sobie jednocześnie w firmie jako magazynier, ale
    > wówczas dyrektor doskonale powinien wiedzieć z kim ma do

    Też tak myślałem do momentku w którym odczytałem uzasadnienie wyroku - cytat
    poniżej:
    "Złożenie z kolei oświadczenia woli o rozwiązaniu umowy o pracę przez osoby
    nie uprawnione do reprezentowania spółki nie skutkuje nieważnością tej
    czynności, a mogłoby jedynie stanowić jedną z podstaw do uznania rozwiązania
    umowy za niezgodne z prawem. Tym samym gdyby okazało się ze Pan X
    (magazynier) nie był uprawniony do złożenia oświadczenia woli w przedmiocie
    rozwiązania umowy - to i tak należałoby stwierdzić, iż wobec tego, że takie
    oświadczenie złożył to umowa o pracę wiążąca strony uległa rozwiązaniu."

    I co ty na to :) Dodam tylko że magazynier nie był w organach spółki, od
    kilku miesięcy jest członkiem rady nadzorczej jako reprezentant związków.

  • 4. Data: 2003-07-30 11:53:11
    Od: Dredd<...@...pl>

    Słabo mnie to przekonuje i trudno mi się z tym zgodzić (przynajmniej
    na pierwszy rzut oka). Zdecydowanie rozważałbym apelację.
    Sąd sam sugeruje że zwalniający nie był uprawniony do
    reprezentowania pracodawcy.
    Co prawda wg stosowanego tu odpowiednio poprzez art. 300 kodeksu
    pracy kodeksu cywilnego

    Art. 95. § 1. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo
    wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać
    czynności prawnej przez przedstawiciela.
    § 2. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach
    umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla
    reprezentowanego.

    ale z Twojego wpisu nie wynika by ów "magazynier" ;) miał
    pełnomocnictwo od pracodawcy i by zostało to wykazane przed Sądem
    przez owego pracodawcę

    a zatem

    Art. 104. Jednostronna czynność prawna dokonana w cudzym imieniu
    bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest n i e w a ż n
    a. Jednakże gdy ten, komu zostało złożone oświadczenie woli w
    cudzym imieniu, zgodził się na działanie bez umocowania, stosuje się
    odpowiednio przepisy o zawarciu umowy bez umocowania.

    Generalnie po raz kolejny wychodzi na to, że niezbadane są wyroki
    boże i sądów rejonowych :)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-07-30 12:01:01
    Od: Dredd<...@...pl>

    Aha, i jeszcze jedna uwaga:

    Piszesz: "Można się popłakać ze śmiech (ciekawe mamy prawo)"

    Ja tam bym powiedział że ciekawą mamy praktykę stosowania całkiem
    przyzwoitego prawa. ;)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 6. Data: 2003-07-30 12:07:51
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    > Ja tam bym powiedział że ciekawą mamy praktykę stosowania całkiem
    > przyzwoitego prawa. ;)

    Jasne w 100% się z toba zgadzam, dziękuje bardzo za wyjasnienia.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 7. Data: 2003-07-30 12:18:02
    Od: "o...@c...pl" <m...@c...pl>

    Jeszcze jedno pytanko bo widzę że jesteś biegły :)

    Jeżeli z uchwał walnego zgromadzenia wynika że Rada Nadzorcza liczy 7 osób,
    a podczas wyborów wybrano tylko 6.
    I jeżeli statu mówi że pierwszą Radę nadzorczą zwołuje przewodniczący
    walnego zgromadzenia do 14 dni po wyborach, a przewodniczący z uwagi na
    niepełny skład rady nie zwołał jej posiedzenia, tylko rada ta zwołała sie
    sama i rozpoczeła urzędowanie w niepełnym składzie to czy jej uchwały są
    ważne.
    Pozdrawiam
    Marcin

  • 8. Data: 2003-07-30 12:45:57
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > reprezentowania pracodawcy.
    > Co prawda wg stosowanego tu odpowiednio poprzez art. 300 kodeksu

    Witam,
    z góry zaznaczam, że poczyniam pewne założenia gdyż sprawa została
    przedstawiona bardzo oględnie, a uzasadnienie sadu przytoczone wyrywkowo.
    Dlatego też w razie innego stanu faktycznego niż założony przeze mnie
    niekoniecznie podtrzymuję swoje stanowisko.
    Zapewne chodzi o sytuację, w której w sprawach wzwiazanych z umowami o prace
    czlonków Zarządu działa upoważniony cżlonek Rady Nadzorczej. Magazynier, bedąc
    członkiem RN, powoływał się na upoważnienie RN którego nie było. Czytałem
    kiedys wurok dotyczący sytuacji odwrotnej tzn. zawarcia umowy o pracę przez
    nieupowaznionego członka RN, który jednakl podnosił swoje umocowanie do
    zawarcia takiej umowy. Sąd (zabij a nie pamiętam czy SN) stwierdził że sprawy
    proceduralne (upowaznienie tego członka RN) dotyczą wewnętrznych spraw RN i nie
    moga wpływac na stosunki pomiedzy Spółką a RN. Pracownik (cżłonek Zarządu) nie
    iał podstaw sadzić ażeby zawierający umowę działał bez upowaznienia, a nie miał
    obowiązku żądac takiego upowaznienia.
    Stąd myślę, ze w obecnej sytuacji Sąd nie stwierdził nieważności rozwiązania
    umowy o pracę (chociaż nie ta forma), gdyż nie było oczywiste, że cżłonek RN
    (magazynier) nie dysponuje stosownym upowaznieniem RN. Dlatego też wydaje mi
    się słuszna argumentacja sądu, że rozwiązanie umowy o pracę w tej sytuacji nie
    mogło być dotkniete nieważnością, a jedynie mógł zostać podniesiony zarzut
    niezgodności z prawem dokonanego wypowiedzenia. (równiez ze względyu na forme
    wypowiedzenia). A zarzut taki musi podnieść pracownik. Wróć - pracownik musi
    wnieść pozew, zarzut niekoniecznie. Pracownmik nie wniósł pozwu, upłynęły
    wszelkie terminy - również wypowiedzenia i dziękuję. Teoretycznie bowiem
    członek RN mógł byc upoważniony do takiego działania, a fakt ten nie musiał byc
    znany pracownikowi (cżłonkowi Zarządu). I gdyby jednak magazynier mioał
    upoważnienie RN dio wypowiedzenia umowy o pracę to wypowiedzenie byłoby
    skuteczne prawda ? A zatem moim zdaniem nieważność odpada. W sumie wurok nie
    jest zły. Przemyśl sprawę

    Paweł

  • 9. Data: 2003-07-30 12:48:33
    Od: "" <w...@p...onet.pl>

    > moga wpływac na stosunki pomiedzy Spółką a RN.
    pomiedzy Spółką a pracownikiem oczywiście. sorry.

    Paweł

  • 10. Data: 2003-07-30 12:53:32
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny o...@c...pl m...@c...pl popełnił następującą
    wiadomość bg8ali$m6o$...@s...man.poznan.pl:

    > I co ty na to :) Dodam tylko że magazynier nie był w organach spółki,
    > od kilku miesięcy jest członkiem rady nadzorczej jako reprezentant
    > związków.

    Hmm a rada nadzorcza to nie organ spółki? A dyrektor nie był aby
    równocześnie członkiem zarządu powoływanym i odwoływanym przez radę
    nadzorczą? I można co najwyżej magazynierowi zarzucić, że zadziałał
    samodzielnie podczas gdy wymagana była uchwała rady.
    Tak sobie tylko gdybam...

    --
    Olgierd