  • 1. Data: 2003-07-30 10:26:03
    Temat: Wpisy o zakazie konkurencji w umowie - prosba o opinie
    Od: "DysoN" <d...@N...gazeta.pl>

    Witam

    Znajomy poprosil mnie o zamieszczenie tutaj fragmentu umowy jakie jego
    pracodawca chce wprowadzic do jego zlecenia o prace. Obostrzenia wydaja sie
    byc dosc mocne i restrykcyjne, czy ktorys z zapisow nie jest przypadkiem
    niezgodny z prawem? Kolega pracuje w branzy informatycznej.

    Zakaz konkurencji

    Niezależnie od unormowań właściwych przepisów Zleceniobiorca w czasie trwania
    Umowy i po jej ustaniu przez 12 miesięcy obowiązuje zakaz konkurencji, który
    obejmuje powstrzymywanie się od wszelkiej działalności sprzecznej z
    interesami zleceniodawcy w kraju i za granicą, a w szczególności:
    a) Nie prowadzenie na własny lub cudzy rachunek jakiejkolwiek
    konkurencyjnej działalności gospodarczej

    b) Niepodejmowanie zatrudnienia zarówno na podstawie umowy o pracę lub
    jakiegokolwiek innego stosunku prawnego bezpośrednio lub pośrednio,
    samodzielnie lub niesamodzielnie, odpłatnie lub pod tytułem darmym u innych
    konkurencyjnych przedsiębiorców w stosunku do Zleceniodawcy

    c) Niepodejmowanie jakiejkolwiek funkcji, w tym doradcy, pośrednika,
    pełnomocnika u innych przedsiębiorców prowadzących działalność konkurencyjną
    w stosunku do Zleceniodawcy

    d) Nieposiadanie udziałów lub akcji w przedsiębiorstwach
    konkurencyjnych, konkurencyjnych wyjątkiem nabywania lub obejmowania w celu
    lokaty kapitału akcji dostępnych w publicznym obrocie papierami wartościowymi

    e) Nie prowadzenie w jakiejkolwiek formie doradztwa na rzecz innych
    przedsiębiorców prowadzących działalność konkurencyjną

    Za przedsiębiorstwo konkurencyjne lub działalność konkurencyjną uważa się
    każde przedsiębiorstwo lub działalność w kraju i za granicą, niezależnie od
    formy prawnej, które wchodzi nawet pośrednio w zakres profilu działalności
    Zleceniodawcy lub podmiotów utworzonych z jego udziałem, jeżeli prowadzenie
    przedsiębiorstwa lub działalności konkurencyjnej może wpłynąć na sytuację
    rynkową i wyniki ekonomiczne Zleceniodawcy lub takich podmiotów.

    Zleceniobiorca oświadcza, iż w zamian za podporządkowanie się zakazowi
    konkurencji po rozwiązaniu Umowy, nie będzie wnosił żadnych roszczeń wobec
    Zleceniodawcy i uznaje, że umówione wynagrodzenie wynikające z zawartej
    Umowy rekompensuje ewentualne roszczenia z tego tytułu. Ponadto Strony
    ustalają, iż Zleceniodawca może na piśmie zwolnić Zleceniobiorcę z zakazu
    konkurencji po rozwiązaniu Umowy.

    W razie naruszenia obowiązków wynikających z niniejszego paragrafu przez
    Zleceniobiorcę zapłaci on Zleceniodawcy karę umowną w wysokości 30-krotności
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia podawanego przez GUS w miesiącu
    poprzednim. Jeżeli szkoda poniesiona przez Zleceniodawcę przewyższy wysokość
    zastrzeżonej kary Zleceniobiorca ma obowiązek wypłacenia Zleceniodawcy
    różnicy.

    No i to tyle tego swinstwa. Czy to jest zgodne z prawem?

  • 2. Data: 2003-07-30 10:52:30
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > No i to tyle tego swinstwa. Czy to jest zgodne z prawem?

    Czy ten pracodawca bedzie placil przez te 12 miesiecy wysokosc ostatniej
    pensji ?

  • 3. Data: 2003-07-30 10:57:20
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    Użytkownik "DysoN" <d...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > różnicy.
    >

    > No i to tyle tego swinstwa. Czy to jest zgodne z prawem?

    Zgodnie z art. 101 1 kodeksu pracy w umowie określa się także wysokość
    odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy. To chyba tez powinno się
    pojawić w umowie znajomego.

    pozdrawiam JO

  • 4. Data: 2003-07-30 11:18:01
    Od: "" <d...@W...onet.pl>

    Czy to jest pelna tresc tej umowy?
    Bo, widzisz, mialem podobna umowe do podpisania i podpisalem ja (Wroclaw).
    Wykonywalem dzielo a w umowie o zakazie konkurencji byla mowa, ze zacznie
    obowiazywac po "ustaniu stosunku pracy". Widac spisali ja od kogos bez
    zrozumienia. Bo umowa o dzielo to nie jest stosunek pracy (w przeciwienstwie
    do umowy o prace na czas okreslony lub nieokreslony). Wiec cala umowa o
    zakazie konkurencji mnie nie obejmowala.
    Sprawdz, czy w tym przypadku jest podobnie.

  • 5. Data: 2003-07-30 12:20:40
    Od: "brett" <b...@i...pl>

    jeżeli jestes zatrudniony na umowę zlecenie, to umowa, którą przedstawiłeś
    jest w pełni obowiązująca

    ( odszkodowanie jest tylko przy stosunku pracy, nie zlecenia )
    BS

  • 6. Data: 2003-07-30 12:34:19
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    Użytkownik "brett" <b...@i...pl> napisał w wiadomości
    > jeżeli jestes zatrudniony na umowę zlecenie, to umowa, którą przedstawiłeś
    > jest w pełni obowiązująca
    >
    > ( odszkodowanie jest tylko przy stosunku pracy, nie zlecenia )
    > BS

    To czy w ogóle przy umowie zlecenia można podpisać umowę o niekonkurencji,
    przecież wtedy bez żadnego zabezpieczenia odetniesz się od źródła dochodu?
    Tym bardziej że w konkretnym przypadku działalność konkurencyjna opiasana
    jest bardzo nieprecyzyjnie i wszystko można pod nią podciągnąć
    JO

  • 7. Data: 2003-07-30 13:18:07
    Od: "GHospod" <g...@p...edu.pl>

> [...]
    > Umowy rekompensuje ewentualne roszczenia z tego tytułu. Ponadto Strony
    > ustalają, iż Zleceniodawca może na piśmie zwolnić Zleceniobiorcę z zakazu

    No jezeli kwota wynagrodzenia jest na tyle wysoka ze przez rok mozna z zyc
    nie podejmujac innej dzialalnosci to czemu nie a reszte mozna sprawdzic w KC
    art 385 z indeksem 3 o klauzulach niedozwolonych w umowach moze by dalo sie
    to podciagnac np pod pkt 17