  • 1. Data: 2005-03-15 09:53:11
    Temat: MP3 - jeszcze raz
    Od: Nowszy <m...@p...onet.pl>

    Pisalem juz raz ta wiadomosc, ale nie wiedziec dlaczego na wiekszosci
    serwow newsowych nei pojawila sie ;/
    Jeszcze raz:
    Wiem, ze na ten temat duzo juz pisaliscie - przeczytalem juz wiekszosc
    archiwum. Chcialem sie tylko upewnic co do jednej kwestii:

    Powstalo kilka serwisow internetowych, oferujacych legalna muzyke
    (iplay, soho, OnetPlayer...). Korzystaja one z formatu wma, w ktorym
    jest mozliwosc zdefiniowania mozliwych ilosci oddtworzenia/nagrania na
    CD/przegrania do urz. przenosnego. Tu podaje linka do skrotu
    przykladowej licencji: http://www.melo.pl/zasady/cid/8 (dowolna ilosc
    odsluchan, 2 nagrania na CD, 2 nagrania na MP3playera)

    Ponizej moje pytania:

    1) Czy zgodnie z obecnie obowiazujacym w Polsce prawem mam prawo
    legalnie kupic plik z taka licencja a nastepnie zgrac go sobie do
    formatu mp3 (ktory nie ma ograniczen). Na zasadzie 'na wlasny uzytek'
    czy 'kopia zapasowa'

    2) A co z plikami, ktore moge kupic z licencja na jedno odsluchanie
    (jest tez taka mozliwosc) a nastepnie zgranie sobie tego pliku do mp3
    i odsluchanie wielokrotne (tak jakbym zgrywal np z radia)

    3) Czy jest formalnie roznica pomiedzy czynnosciami: "kupuje plik z
    licencja i kopiuje go sobie sam do formatu mp3" a "kupuje plik z
    licencja a nastepnie sciagam piracki plik mp3 z tym samym utworem"

    4) W przypadku jesli ktorykolwiek z powyzszych procederow jest legalny
    - czy jesli polski Sejm kiedys zmarzeje i zmieni ta ustawe to moje
    legalne mp3 stalyby sie nielegalne? Rozumiem, ze byloby to dzialanie
    prawa wstecz, wiec nie stracilyby legalnosci, ale wole sie upewnic ;)

    Na razie tyle moich pytan. Bardzo dziekuje za odpowiedz

    --
    Pozdr, Nowszy

  • 2. Data: 2005-03-16 06:54:46
    Temat: Re: MP3 - jeszcze raz
    Od: Dominik <D...@w...pl>

    Nowszy napisał(a):

> [...]
    > (jest tez taka mozliwosc) a nastepnie zgranie sobie tego pliku do mp3
    > i odsluchanie wielokrotne (tak jakbym zgrywal np z radia)

    Prawa autorskiego nie łamiesz- "dozwolony użytek osobisty".
    http://www.prawnik.net.pl/pwi/faq2.htm
    Ale jeśli ściągając jakiś plik wyrażasz zgodę na przestrzeganie
    postanowień jakiejś umowy, to takim postępowaniem możesz ją
    łamać.

    > 3) Czy jest formalnie roznica pomiedzy czynnosciami: "kupuje plik z
    > licencja i kopiuje go sobie sam do formatu mp3" a "kupuje plik z
    > licencja a nastepnie sciagam piracki plik mp3 z tym samym utworem"

    Formalnie (IMHO) jest duża, jeśli masz świadomość, że to mp3
    jest (lub prawdopodobnie jest) rozpowszechniane nielegalnie.

    > 4) W przypadku jesli ktorykolwiek z powyzszych procederow jest legalny
    > - czy jesli polski Sejm kiedys zmarzeje i zmieni ta ustawe to moje
    > legalne mp3 stalyby sie nielegalne?

    Z polskim sejmem nigdy nic nie wiadomo-
    vide: sugerowane poprawki do odliczania VAT od vanów.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP