  • 1. Data: 2005-03-15 09:02:36
    Temat: biegły - tłumacz - strona
    Od: k...@a...pl

    Witam,

    czy biegły/tłumacz przysięgły jest stroną np. w postępowaniu karnym?
    Przecież nie ma on w tym żadnego interesu prawnego (tylko niezbyt duży
    finansowy)...

    Pani z prokuratury twierdzi, że jest stroną.

    Gdzie można znaleźć odpowiednią definicję strony w różnych postepowaniach?
    Dzięki z góry.

    Pozdrawiam
    Magda

  • 2. Data: 2005-03-15 09:14:38
    Temat: Re: biegły - tłumacz - strona
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    k...@a...pl napisał(a):
    > Witam,
    >
    > czy biegły/tłumacz przysięgły jest stroną np. w postępowaniu karnym?
    > Przecież nie ma on w tym żadnego interesu prawnego (tylko niezbyt duży
    > finansowy)...

    Biegły, tłumacz nie jest stroną postępowania karnego

    > Pani z prokuratury twierdzi, że jest stroną.

    Fajnie:-)

    > Gdzie można znaleźć odpowiednią definicję strony w różnych postepowaniach?
    > Dzięki z góry.

    dział III kpk
    art. 299 kpk

    Być może chodzi o wynagrodzenie biegłego - tłumacza. W tym sensie można
    go uzna za quasi-stronę postępowania o wynagrodzenie. Tak ja uważam, ale
    nie jestem prokuratorem:-)

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 3. Data: 2005-03-15 09:22:49
    Od: k...@a...pl

    Dzięki, owszem, chodzi o wynagrodzenie.
    Ale to nie zmienia postaci rzeczy.

    Biegły/tłumacz pozostaje w postępowaniu biegłym/tłumaczem, czyli osobą
    pracującą na polecenie sądu/prokuratury.
    Tak samo mozna by uznać protokolanta na rozprawie za (quasi)stronę.

    Pozdrawiam
    Magda

  • 4. Data: 2005-03-15 09:34:41
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    k...@a...pl napisał(a):

    > Tak samo mozna by uznać protokolanta na rozprawie za (quasi)stronę.

    Protokolant też może być taką quasi-storna w postępowaniu o sprostowanie
    treści protokołu, wyłączenie protokolanta, nie wiem czy o odtworzenie
    akt. Ale nie są to strony postępowania karnego, które przecież ma na
    celu ustalenie odpowiedzialności karnej. Tak to widzę. Więcej teorii
    znajdziesz w dowolnym podręczniku postępowania karnego.

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 5. Data: 2005-03-15 09:50:47
    Od: k...@a...pl

    Dzięki

    Chodzi mi konkretnie o "stronę", a nie quasi-stronę.

    Szukałam już tego w książkach i wyszło na to, że nie jest to strona...

    A w sumie, jeśli chodzi o zobowiązanie finansowe (czyli zapłata za wykonane
    zlecenie na rzecz "organu"), to chyba raczej tłumacz/biegły jest stroną, ale w
    relacji zleceniodawca (sąd/prokuratura) - wykonawca (tłumacz/biegły), a nie
    jako strona psotępowania karnego. Prosze mnie wyprowadzić z błędu, jeśli moje
    rozumowanie nie jest logiczne.

    Pozdrawiam
    Magda

  • 6. Data: 2005-03-15 11:32:30
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    k...@a...pl napisał(a):

    Bo to jest tak.
    Myślę, że rozstrzygnięcia co do opłat należnych biegłych są zaskarżalne.
    To znaczy, że są strona postępowania zażaleniowego co do kosztów im
    przyznanych. Zaraz to sprawdzę w kpk, ale najpierw coś zjem i się napiję:-)

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 7. Data: 2005-03-15 12:19:33
    Od: Roman Gładysz <r...@S...pl>

    Roman Gładysz napisał(a):
    W kpk ciężko coś znaleźć, ale myślę, że formą procesową orzekania o
    kosztach przyznanych biegłemu jest zarządzenie. Na takie zarządzenie
    przysługuje zażalenie jeśli ustawa tak stanowi. I tu jest problem, bo
    nie znalazłem w kpk takiej podstawy. A zatem więcej nic nie wymyślę!
    Tyle

    --
    Roman Gładysz
    ***************************

  • 8. Data: 2005-03-15 16:18:33
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik <k...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > czy biegły/tłumacz przysięgły jest stroną np. w postępowaniu karnym?
    > Przecież nie ma on w tym żadnego interesu prawnego (tylko niezbyt duży
    > finansowy)...

    Jest uczestnikiem procesu, ale NIE JEST STRONA, bo za strone uwaza sie
    uczestnika procesu majacego interes prawny w korzystnym dla siebie
    rozstrzygnieciu o przedmiocie procesu.

    > Pani z prokuratury twierdzi, że jest stroną.

    No commnets :/

    > Gdzie można znaleźć odpowiednią definicję strony w różnych postepowaniach?

    W podrecznikach do procesu :)

  • 9. Data: 2005-03-15 18:55:11
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Roman Gładysz napisał(a):
    > Roman Gładysz napisał(a):
    > W kpk ciężko coś znaleźć, ale myślę, że formą procesową orzekania o
    > kosztach przyznanych biegłemu jest zarządzenie.

    albo (najczęściej) postanowienie

    > Na takie zarządzenie
    > przysługuje zażalenie jeśli ustawa tak stanowi. I tu jest problem, bo
    > nie znalazłem w kpk takiej podstawy.

    302

    KG

  • 10. Data: 2005-03-15 19:37:03
    Od: e...@o...pl

    > albo (najczęściej) postanowienie

    O jakie koszty tutaj chodzi? Wynagrodzenie tłumacza reguluje rozporządzenie,
    podając stawki. Więc rozliczenie jest sprawą chyba prostą? I co to jest tutaj
    ta "forma procesowa", jesli stawki podane są w rozporządzeniu?
    Pozdrawiam
    E.