  • 1. Data: 2006-01-24 07:11:48
    Temat: Lojalka w pracy
    Od: "Krzys" <n...@n...com>

    Witam,
    Chciałem się dowiedzieć jak to wygląda od strony prawnej...
    Szef mojej żony dowiedział się prawdopodobnie żę były pracownik odszedł do
    konkurencji.
    Teraz sytuacja w pracy jest bardzo trudna nie mają zamówień jakieś kłopoty
    finansowe coś nie tak......
    Szykują się prawdopodobnie zwolnienia. Szef stwierdził że pracownicy będą
    musieli teraz podpisać coś w rodzaju zobowiązania się do nie podejmowania
    pracy w firmach konkurencyjnych.
    Czyli jeżeli zostanie pracownik zwolniony, lub odejdzie sam to nigdy nie
    będzie mógł podjać pracy w branży.
    Osobiście wydaje mi się to absurdem ale prawa na tyle nie znam.
    Żona nie jest żadnym projektantem a tylko marketingowcem + dodatkowe prace
    biurowe.
    Pytanie brzmi co w przypadku gdy zostanie zmuszona do podpisania
    zobowowiązania ?
    jeżeli nie podpisze istnieje duże prawdopodobieństwo że dostanie
    wypowiedzenie, jeżeli podpisze a zostanie zwolniona to faktycznie nie będzie
    mogła podjąć pracy w branży?
    Co ma zrobić?

    Dziękuje za ewentualne porady

  • 2. Data: 2006-01-24 08:13:58
    Temat: Re: Lojalka w pracy
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Krzys* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Czyli jeżeli zostanie pracownik zwolniony, lub odejdzie sam to nigdy nie
    > będzie mógł podjać pracy w branży.
    (...)
    > jeżeli nie podpisze istnieje duże prawdopodobieństwo że dostanie
    > wypowiedzenie, jeżeli podpisze a zostanie zwolniona to faktycznie nie będzie
    > mogła podjąć pracy w branży?

    Po pierwsze nigdy "nigdy" lecz przez czas określony w umowie o zakazie
    konkurencji, po rozwiązaniu umowy (jeśli do tego dojdzie) pracodawca
    będzie musiał wypłacać jej 1/4 ostatniego wynagrodzenia.
    Co do skutków odmowy podpisania to owszem, zgodnie z orzecznictwem może
    być to podstawa do wypowiedzenia umowy o pracę.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 3. Data: 2006-01-24 08:51:18
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Olgierd napisał(a):
> [...]
    > Co do skutków odmowy podpisania to owszem, zgodnie z orzecznictwem może
    > być to podstawa do wypowiedzenia umowy o pracę.

    ale chyba nie '1/4 ostatniego wynagrodzenia', ale chyba wogole
    odszkodowanie bedzie wynosic 1/4 zarobkow za okres w ktorym dziala lojalka

    sg

  • 4. Data: 2006-01-24 09:19:19
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    .
> [...]
    > Co do skutków odmowy podpisania to owszem, zgodnie z orzecznictwem może
    > być to podstawa do wypowiedzenia umowy o pracę.

    Ponadto:
    1. Zapewne nie w calej branzy, tylko w firmie konkurencyjnej wobec
    pracodawcy - konkurencyjnej, czyli dzialajacej na tym samym rynku.
    2. Pracodawca jest po ustaniu stosunku pracy wyplacac co najmniej 1/4
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiazywania zakazu konkurencji. Moze
    byc wyplacane w miesiecznych ratach.
    3. Jezeli pracodawca nie wywiaze sie z wyplaty odszkodowania zakaz
    konkurencji przestaje obowiazywac.
    4. Umowa okresla okres obowiazywania zakazu konkurencji. Jednak musi byc to
    termin "zdrowo rozsadkowy". W przeciwnym wypadku mozna uznac, ze
    przewidziany okres jest sprzeczny z art. 8 Kodeksu pracy i stanowi naduzycie
    prawa podmiotowego.

    To tyle, tak patrzac pobieznie.

    Pozdr.,

    F.
    -----------------------------
    www.doradcyprawni.com
    www.doradcyprawni.org.pl

  • 5. Data: 2006-01-24 13:27:25
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:pan.2006.01.24.08.13.58.541319@olgierd.gov.pl Olgierd
    <n...@n...problem> pisze:

    > Co do skutków odmowy podpisania to owszem, zgodnie z orzecznictwem może
    > być to podstawa do wypowiedzenia umowy o pracę.
    Wydaje mi się, że jest troche inaczej. Pracownica zawarła z pracodawcą umowę
    o pracę na określonych warunkach i umowa ta aktualnie obowiązuje.
    Doposażenie jej w klauzulę o zakazie konkurencji mogłoby sie odbyć w drodze
    aneksu do tej umowy, tylko na podstawie jakiego przepisu odmowa aneksowania
    umowy może stać się formalnie powodem wypowiedzenia stosunku pracy?
    Możliwą drogę widzę w wypowiedzeniu zmieniającym.

    Jotte

  • 6. Data: 2006-01-24 13:50:52
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *sg* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > ale chyba nie '1/4 ostatniego wynagrodzenia', ale chyba wogole
    > odszkodowanie bedzie wynosic 1/4 zarobkow za okres w ktorym dziala lojalka

    1/4 miesięcznego wynagrodzenia, w każdym miesiącu, w którym
    ex-pracownik zobowiązany jest powstrzymać się od pracy w firmie
    konkurencyjnej.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 7. Data: 2006-01-24 13:59:05
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Osoba przedstawiająca się jako *Jotte* stuknęła w klawisze i oto co
    powstało:

    > Doposażenie jej w klauzulę o zakazie konkurencji mogłoby sie odbyć w drodze
    > aneksu do tej umowy,

    Zakaz konkurencji może być albo klauzulą w umowie o pracę, może mieć
    postać odrębnej umowy. Nie ma podstaw do tego, aby koniecznie miała
    postać wypowiedzenia/porozumienia zmieniającego.

    > tylko na podstawie jakiego przepisu odmowa aneksowania
    > umowy może stać się formalnie powodem wypowiedzenia stosunku pracy?

    W ogóle nie ma przepisów o tym co może być podstawą wypowiedzenia
    umowy o pracę. W przypadku umowy na czas nieokreślony ma być
    uzasadnienie wypowiedzenia (art. 30 par. 4 kp) i wystarczy, że pracodawca
    dobrze uzasadni dlaczego uznał, że odmowa wyrażenia zgody na zakaz
    konkurencji była przyczyną zwolnienia pracownika z pracy.

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 8. Data: 2006-01-24 14:10:31
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:pan.2006.01.24.13.59.05.157685@olgierd.gov.pl Olgierd
    <n...@n...problem> pisze:

    > Zakaz konkurencji może być albo klauzulą w umowie o pracę, może mieć
    > postać odrębnej umowy. Nie ma podstaw do tego, aby koniecznie miała
    > postać wypowiedzenia/porozumienia zmieniającego.
    Toteż nie twierdzę, że koniecznie musi. Tylko że odrębna umowa o zakazie
    konkurencji przedłożona z datą późniejszą niż umowa o pracę (i z datą
    późniejszą niż data rozpoczęcia pracy, czyli realizacji stosunku pracy) jest
    IMO zmianą warunków świadczenia pracy.

    > W ogóle nie ma przepisów o tym co może być podstawą wypowiedzenia
    > umowy o pracę.
    No daj spokój, przecież pewnie że są. Cały rozdział w KP chociażby, albo
    zapisy w zbiorowych układach pracy, także ponadzakładowych.

> [...]
    > dobrze uzasadni dlaczego uznał, że odmowa wyrażenia zgody na zakaz
    > konkurencji była przyczyną zwolnienia pracownika z pracy.
    Może i tak. Wiele zależy od okoliczności, charakteru zatrudnienia itp. Ja
    bym się prawdopodobnie tego uzasadnienia czepiał.

    Jotte

  • 9. Data: 2006-01-24 15:52:01
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > późniejszą niż data rozpoczęcia pracy, czyli realizacji stosunku pracy) jest

    W takim przypadku niedopuszczalne byłoby późniejsze zawarcie takiej
    umowy, tymczasem wariant taki dopuszczają sądy. Umowa o zakazie
    konkurencji nie jest elementem treści stosunku pracy, dlatego też trwa
    (wiąże) nawet po rozwiązaniu umowy o pracę.

    > No daj spokój, przecież pewnie że są. Cały rozdział w KP chociażby, albo
    > zapisy w zbiorowych układach pracy, także ponadzakładowych.

    Ostatni raz czytałem kp wczoraj, czytam go codziennie od 2 lat, jednak
    zawsze twierdzę, że mogę czegoś nie dostrzec. Proszę wskaż mi,
    który rozdział przynosi katalog przyczyn, dla których pracodawca może
    wypowiedzieć umowę o pracę?

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    gsm: 502DEFUNK || JID: o...@j...org

  • 10. Data: 2006-01-24 16:06:41
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:pan.2006.01.24.15.51.44.170816@olgierd.gov.pl Olgierd
    <n...@n...problem> pisze:

    > W takim przypadku niedopuszczalne byłoby późniejsze zawarcie takiej
    > umowy, tymczasem wariant taki dopuszczają sądy.
    Byłoby. To po prostu zmiana warunków wynikających z umowy o świadczenie
    pracy.

    > Umowa o zakazie
    > konkurencji nie jest elementem treści stosunku pracy, dlatego też trwa
    > (wiąże) nawet po rozwiązaniu umowy o pracę.
    Niemniej jest z nim powiązana. Nie można na gruncie KP zawrzeć umowy o
    zakazie konkurencji bez powiązania jej z umową o pracę.

> [...]
    > zawsze twierdzę, że mogę czegoś nie dostrzec. Proszę wskaż mi,
    > który rozdział przynosi katalog przyczyn, dla których pracodawca może
    Nie ma takiego katalogu. Ale w KP masz kilka przyczyn (upadłość, likwidacja,
    ciężkie naruszenie obowiązków, utrata zdolności itd.). Troche jest nie mów,
    że nie ma.

    Jotte