  • 11. Data: 2007-01-30 09:27:43
    Temat: Re: Licencje na soft
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Vertex napisał:
    > A ja proponuje zebyscie sie gdzies spotkali i dali sobie po razie :)

    Spokojnie :)
    W przeciwieństwie do mojego oponenta nie mam totalitarnych zapędów
    i przez to, że uważam iż gada on wierutne brednie, nie życzę mu
    krzywd i wszelkich plag w życiu :)

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.eteria.net

  • 12. Data: 2007-01-30 09:51:50
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Arek* na tej grupie:

    > W przeciwieństwie do mojego oponenta nie mam totalitarnych zapędów
    > i przez to, że uważam iż gada on wierutne brednie, nie życzę mu
    > krzywd i wszelkich plag w życiu :)

    1. Zmiany, zmiany... Może i na lepsze.
    2. Do czasu zanim się przekonam co do drugiego zdania - modyfikuję KF.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 13. Data: 2007-01-30 14:12:08
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Arek" <a...@e...net> wrote in message news:epn32f$l4a$1@news.onet.pl...

    > Spokojnie :)
    > W przeciwieństwie do mojego oponenta nie mam totalitarnych zapędów
    > i przez to, że uważam iż gada on wierutne brednie, nie życzę mu
    > krzywd i wszelkich plag w życiu :)

    Nawrócili cię ?
    A ja myślałem, że będziesz ubawiony po pachy, będziesz żądał zadość
    uczynienia, tudzież naślesz na mnie swoich goryli w dresach.
    Mimo tego wszystkiego nadal będę się wtrącał do każdego postu w którym
    napiszesz, że licencja to egzemplarz programu, żebyś nie wprowadzał ludzi w
    błąd.

  • 14. Data: 2007-01-30 15:51:45
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik witek napisał:
    > Nawrócili cię ?

    A musieli?

    > A ja myślałem, że będziesz ubawiony po pachy, będziesz żądał zadość
    > uczynienia, tudzież naślesz na mnie swoich goryli w dresach.

    Za to, że masz inne zdanie?
    Histeryzujesz.

    > Mimo tego wszystkiego nadal będę się wtrącał do każdego postu w którym
    > napiszesz, że licencja to egzemplarz programu, żebyś nie wprowadzał ludzi w
    > błąd.

    Nigdy nie mówiłem, że licencja to egzemplarz programu. Nie doprawiaj mi brody.

    Mówię zaś, że producenci nagminnie próbują OSZUKIWAĆ klientów, że sprzedają
    im licencję na użytkowanie programu, lub że udzielają licencji, podczas gdy:
    1. Nic takiego jak licencja na używanie programu nie istnieje.
    2. W absolutnej większości przypadków sprzedają EGZEMPLARZ PROGRAMU a nie udzielają
    licencji

    zdrówka
    Arek

    WNIOSEK
    o wszczęcie postępowania w sprawie praktyki
    naruszania zbiorowych interesów konsumentów
    przez firmę Microsoft sp. z o. o. i nakazanie zaniechania takich praktyk
    W związku z praktyką stosowaną przez Microsoft sp. z o.o. - z siedzibą na Al.
    Jerozolimskich
    195a , 02-222 Warszawa - naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i w pełni
    wyczerpującą
    czyny wymienione w Ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i
    konsumentów w
    art. 8 p.2. podpunkt .6. oraz art. 23a p.1 składamy wniosek o:
    - wszczęcie postępowania w sprawie praktyki naruszania zbiorowych interesów
    konsumentów
    przez Microsoft sp. z o. o.
    - nakazanie Microsfot sp. z o.o. zaniechania takich praktyk
    - nakazanie Microsfot sp. z o.o. wypłatę pełnych rekompensat osobom i podmiotom
    prawnym, które czują się pokrzywdzone z powodu poniesienia dodatkowych
    kosztów
    zakupów oprogramowania wynikłych ze stosowanych przez Microsoft
    sp. z
    o.o. zasad użytkowania i obrotu oprogramowaniem OEM
    - nakazanie Microsoft sp. z o.o. przeprowadzenie szerokiej akcji informacyjnej w

    mediach prostującą nieprawidłowości przekazywanych informacji na temat
    oprogramowania OEM;
    Opis sytuacji:

    W swoich informacjach prasowych, na seminariach, szkoleniach, oraz w opisach
    zasad
    użytkowania danego oprogramowania zwanych przez Microsoft sp. z o.o. "licencjami" lub

    "umowami" przekazuje informacje -- szczególnie wobec oprogramowania wprowadzonego do
    obrotu w
    ramach tzw. umów OEM i zwanego "oprogramowaniem OEM" -- że na dane oprogramowanie
    "udzielana
    jest licencja na użytkowanie" podczas gdy faktycznie dochodzi do sprzedaży
    egzemplarza
    programu. Ponadto Microsoft sp. z o.o. twierdzi, że oprogramowanie to jest legalne
    jedynie
    z pierwotnie zakupionym elementem sprzętowym.
    Oba te stanowiska są sprzeczne z polskim prawem i naruszają zbiorowe interesy
    konsumentów
    pozbawiając ich możliwości swobodnego użytkowania i dysponowania nabytym produktem.
    W sytuacji gdy używanie pirackiego oprogramowania jest zagrożone sankcjami z kodeksu
    karnego
    jak i zatrzymaniem lub konfiskatą sprzętu niezwykle ważną kwestią dla ludzi jak i
    firm jest
    sprawa absolutnej pewności co do legalności używanego przez nich oprogramowania. W
    takiej
    otoczce wprowadzanie ludzi w błąd, kreowanie własnego "prawa" dotyczącego użytkowania
    obrotu oprogramowaniem OEM jest skandaliczne. W efekcie takich działań wiele osób jak
    i firm
    zostaje pokrzywdzonych, gdy np. dla świętego spokoju rezygnuje z kupowania - lub
    sprzedawania - oprogramowania OEM na rynku wtórnym, na którym mogą je nabyć o wiele
    taniej
    niż tzw. wersje BOX lub to samo oprogramowanie OEM razem ze sprzętem.
    Uzasadnienie:
    Twierdzenia Microsoft sp. z o.o., że w przypadku tzw. oprogramowania OEM nie
    sprzedaje
    egzemplarzy programów, a jedynie udziela licencji jest niezgodne ze stanem
    faktycznym, ponieważ:
    1) Licencja wg art. 41 ust. 2 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych -- zwaną dalej
    Ustawą
    - to :
    - umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych, lub
    - umowa o korzystanie z utworu na wyraźnie określonych polach eksploatacji,
    Ponieważ w przypadku nabycia przez klienta -- wraz ze sprzętem - oprogramowania OEM
    nie
    następuje przeniesienie autorskich praw majątkowych do programu, to nie mamy do
    czynienia z
    pierwszym przypadkiem udzielenia licencji.
    Czy w takim razie występuje licencja drugiego typu?
    Art. 74 ust. 4 Ustawy o prawach autorskich i pokrewnych przedstawia w sposób
    wyczerpujący
    katalog uprawnień składających się na treść autorskiego prawa majątkowego do programu

    komputerowego :
    1) trwałego lub czasowego zwielokrotniania programu komputerowego (kopiowania);
    2) tłumaczenia, przystosowania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w
    programie
    komputerowym,
    3) publicznego rozpowszechniania programu (dystrybucji), w tym najmu i dzierżawy.

    Jak widać z powyższego prawo do używania programu nie jest autorskim prawem
    majątkowym
    w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim, nie jest więc też żadnym
    polem
    eksploatacji. Oznacza to, że i w tym przypadku nie możemy mieć do czynienia z
    udzieleniem
    licencji na określonym polu eksploatacji, a pojęcie "licencji na użytkowanie"
    programu w
    ogóle nie istnieje w polskim prawie.
    Potwierdza to orzeczenie NSA z dnia 24 listopada 2003 w składzie 7 sędziów sygnatura
    FSA
    2/03 stwierdzające, że jeżeli nabywca oprogramowania nie otrzymuje praw wymienionych
    art. 74
    ust. 4 to nie można mówić o udzieleniu licencji, lecz jedynie o przeniesieniu
    własności
    egzemplarza utworu.
    2) Sprzedawane "oprogramowanie OEM" ustalone jest na konkretnym fizycznym nośniku
    przekazywanym nabywcy. Jest ono także wyposażone w unikalny numer seryjny. Wskazuje
    wyraźnie, że mamy od czynienia z egzemplarzem danego programu.

    Wnioski
    Prowadzona przez Microsoft sp. z o.o. sprzedaż oprogramowania popularnie zwanego

    "oprogramowaniem OEM" jest sprzedażą egzemplarzy oprogramowania, a nie udzielaniem
    licencji.
    W związku z powyższym Microsoft sp. z o.o. nie ma prawa do ograniczania sposoby
    używania
    oraz wtórnego obrotu handlowego "oprogramowaniem OEM" ani do twierdzeń, że używanie
    takiego
    oprogramowania bez sprzętu, z którym zostało pierwotnie zakupione, jest nielegalne.
    Robiąc to Microsoft sp. z o.o. narusza zbiorowe interesy konsumentów i uzyskuje
    nieuzasadnione korzyści przez wykorzystywanie swojej dominującej pozycji, wobec czego

    ORGANIZACJA KONSUMENTÓW USŁUG TELEKOMUNIKACYJNYCH składa wniosek jak na wstępie.

    --

    www.eteria.net