    From: Tomaszek <t...@j...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Legalność wymiany plików w sieciach P2P?
    Date: Tue, 24 Oct 2006 10:43:04 +0200

    Witam grupę
    Zaznaczam, że jestem kompletnym laikiem w sprawach prawa, w związku z
    tym udałem się tam, gdzie mogę dostać konkretną odpowiedź.W internecie
    po tej akcji ZPAV -
    http://www.zpav.pl/aktualnosc.asp?idaktualnosci=88&l
    ang=pl

    pojawiło się wiele sprzecznych informacji o tym co "oni" mogą.Dla mnie
    jest tu parę rzeczy conajmniej niezrozumiałych

    - skoro mogę nagrać na kasetę VHS film z TV w domu to jaka jest różnica
    czy nagram ten film z TV czy ściągnę go z sieci P2P? Zakładam
    oczywiście, że nie zarabiam na tym, to znaczy, że mam ten film tylko dla
    siebie i nie prowadzę dalej jego dystrybucji w żaden sposób.Czy w
    związku z tym mogę pobierać filmy, które zostały już raz wyemitowane w
    TV czy to też jest złamanie prawa? To samo dotyczy muzyki - jaka to
    różnica czy podłączę urządzenie nagrywające do TV i nagram najnowszy hit
    czy ściągnę go z sieci P2P?

    - czy film nagrany z TV mogę udostępnić w sieci P2P? Przecież kazdy może
    go nagrać, czy to nie to samo?

    - czy mam obowiązek chodzić do sklepu żeby sprawdzać czy dana płyta CD
    czy film na DVD/VHS jest dostępna w sprzedaży.Skąd mam wiedzieć czy nie
    jest ona rozdawana za darmo? (są już takie wydawnictwa)

    - czy mam prawo wymieniać się filmami DVD dołączanymi do gazet? Czy mam
    prawo przegrać taki film? Czy mam prawo taki film udostępnić w sieci P2P?

    - jak wygląda procedura prawna w momencie gdy zostanę zindentyfikowany
    jak ktoś kto udostępnia nielegalne treści? Jaki dowód zostanie mi
    przedstawiony? W jaki sposób zostanę powiadomiony? W miarę możliwości
    proszę opisać wszystko krok po kroku lub podać jakiegoś linka

    - czy mogę nagrywać muzykę z internetowych stacji radiowych? czy są one
    legalne. Bez wątpienia w większości przypadków grają muzykę, która jest
    chroniona prawem.Zadam prostackie pytanie: oni mogą a ja nie?

    - jak traktować muzykę disco polo? Nie ma tego gatunku w sklepach
    muzycznych, nie ma w mediach.Czy ta muzyka jest objęta prawem autorskim?
    Proszę darować sobie komentarze o jakości czy płytkości tej muzyki.Pytam
    bo chce wiedzieć, jaka jest tego gatunku sytuacja prawna.

    Pozdrawiam

    Tomaszek