  • 1. Data: 2003-06-21 19:32:49
    Temat: Legalne oprogramowanie
    Od: "asco" <a...@w...pl>

    Witam na grupie!
    Jeżeli temat był już poruszany (pobieżnie sprawdziłem, że raczej nie był :-)
    to z góry przepraszam.
    Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić (ew. podać adres jakiejś stronki...) jak być w
    100% w zgodzie z prawem posiadając komputer we własnej, niewielkiej firmie
    (prowadzonej przez jedną osobę w zaciszu domowym)? Chodzi mi o legalność
    posiadanego oprogramowania. Szukałem w necie ale wszystko sprowadza się do
    studiowania ustawy o prawach autorskich.

    Nurtuje mnie głównie sprawa współdzielenia komputera "służbowego" z
    dzieckiem bądź innym domownikiem. Istnieją np. programy typy freeware, które
    są darmowe pod warunkiem, że korzysta się z nich w celach niekomercyjnych. I
    tu pojawia się problem: jeżeli na jednej maszynie zainstalowany jest np.
    pakiet Office (z którego korzysta właściciel firmy) i jednocześnie darmowy
    program (jeżeli używany jest w celach "domowych") to jak ewentualnie
    wytłumaczyć (w razie jakiejś kontroli), że używa go dziecko lub inna osoba?

    I jeszcze drugie małe pytanko: czy jedna licencja na oprogramowanie
    przyporządkowana jest jednemu komputerowi czy osobie (chodzi mi o przypadek
    kiedy np. z Worda korzystają wszyscy domownicy - jedni w celach
    komercyjnych, inni w edukacyjnych... i czasami wpadnie sąsiad żeby napisać
    podanie czy CV...)

  • 2. Data: 2003-06-22 10:15:59
    Temat: Re: Legalne oprogramowanie
    Od: wer <w...@w...tnijto.pl>

    asco wrote:
    > Witam na grupie!
    > Jeżeli temat był już poruszany (pobieżnie sprawdziłem, że raczej nie był :-)
    > studiowania ustawy o prawach autorskich.

    Dodatkowo trzeba studiowac licencje przy kazdym programie.

> [...]
    > są darmowe pod warunkiem, że korzysta się z nich w celach niekomercyjnych. I

    A wykorzystujesz je komercyjnie? Przeciez na komputerze w pracy mozesz
    miec tez gre zainstalowana.

    > program (jeżeli używany jest w celach "domowych") to jak ewentualnie
    > wytłumaczyć (w razie jakiejś kontroli), że używa go dziecko lub inna osoba?

    Kontrole sa przeprowadzane czesto przez takich inteligentow, ze jesli
    nie masz naklejki microsoft na plycie z corelem to twierdza, ze jestes
    piratem.

    Najlepiej w twoim przypadku zrobic tak (ze wzgledow bezpieczenstwa tez).
    Podzielic dysk na 4 partycje, 1 system, druga programy biurowe i
    komercyjne, 3 to programy dziecka, zabawowe i jego dane, 4 partycja dane
    firmowe. Mozna tez stworzyc dwa profile uzytkownika, jeden firma, gdzie
    sa rzeczy firmowe i profil prywatny, gdzie sa rzeczy domowo - rozrywkowe.

> [...]
    > kiedy np. z Worda korzystają wszyscy domownicy - jedni w celach
    > komercyjnych, inni w edukacyjnych... i czasami wpadnie sąsiad żeby napisać

    Licencje glownie sa na komputer, ale wszystko zalezy od programu. Trzeba
    czytac licencje.

    wer

  • 3. Data: 2003-06-22 18:16:46
    Od: "asco" <a...@w...pl>

    > Licencje glownie sa na komputer, ale wszystko zalezy od programu. Trzeba
    > czytac licencje.
    >
    > wer

    Dzięki wielkie! Tak jak myślałem, sprawa nie jest prosta i jednoznaczna...

  • 4. Data: 2003-06-24 09:09:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2003, asco wrote:

    >+ Witam na grupie!
    >+ Jeżeli temat był już poruszany (pobieżnie sprawdziłem, że raczej nie był :-)
    >+ to z góry przepraszam.

    Przepraszasz, przyjęto ;)

> [...]
    >+ posiadanego oprogramowania. Szukałem w necie ale wszystko sprowadza się do
    >+ studiowania ustawy o prawach autorskich.

    ...i umów licencyjnych. Cóż ci poradzę, takie życie :|

> [...]
    >+ wytłumaczyć (w razie jakiejś kontroli), że używa go dziecko lub inna osoba?

    Wytłumacz jeszcze czy komputer jest "firmowy", a jeśli tak - to
    jak urzędowi skarbowemu wytłumaczysz że używany jest do innych celów.
    Bo ja mogę np. z gier korzystać "w celu testowania sprzętu" ;), ale
    nie da się twierdzić że to "nie do DG" :[

> [...]
    >+ kiedy np. z Worda korzystają wszyscy domownicy - jedni w celach
    >+ komercyjnych, inni w edukacyjnych... i czasami wpadnie sąsiad żeby napisać

    Weź i przeczytaj licencję. *My* nie wiemy jak się z autorem umawiałeś ;)

    Przykładowo:
    - Office (full) - na jednym dowolnym komputerze
    - Office (OEM) - na "komputerze do którego jest przywiązany", przy
    czym w kwestii "przywiązania" OEM i zakresu w którym jest ono
    prawne/bezprawne/obowiązujące/nieobowiązujące/legaln
    e/nielegalne
    jakiś tysiąc postów znajdziesz w archiwum bez wysiłku :>
    - Windows Commander - "Personal license" (mam taką, a co), czyli
    przywiązana "do osoby" a nie "do komputera", włącznie z objaśnieniem:
    "Therefore you need only one licence for a port connection between two
    computers"

    Historia zna przypadki występowania znacznie dziwniejszych umów...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-24 21:14:55
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > przywiązana "do osoby" a nie "do komputera", włącznie z objaśnieniem:
    > "Therefore you need only one licence for a port connection between two

    Licencja multi-user Total Commandera (nowa nazwa Windows Commandera,
    zmieniona ze względu na problemy licencyjne ze słowem "Windows" w
    nazwie) jest jeszcze ciekawsza.

    "Additional licences (multi-user licences)

    Additional licences allow an institution, company or school to install
    the program on multiple computers or on a server. It must be guaranteed
    that the program does not run on more machines at the same time than
    there are licences purchased. All licences are issued to the same
    (company) name, which appears in the program's title bar. (...) Each
    additional licence also allows a single user to use the program at home."

    Zdarzają się tez programy licencjonowane na ilość procesorów
    zainstalowanych w maszynie (chociażby Windowsy serii NT), czy takie, do
    których trzeba osobno dokupić klienckie licencje dostępowe CAL. Do
    wyboru w wersji "na maszynę" albo "na nazwanego użytkownika".

    A możliwości rzeczywiście jest jeszcze sporo więcej, więc trzeba poczytać.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński