    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Legalne oprogramowanie
    Date: Tue, 24 Jun 2003 11:09:39 +0200

    On Sat, 21 Jun 2003, asco wrote:

    >+ Witam na grupie!
    >+ Jeżeli temat był już poruszany (pobieżnie sprawdziłem, że raczej nie był :-)
    >+ to z góry przepraszam.

    Przepraszasz, przyjęto ;)

    >+ Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić (ew. podać adres jakiejś stronki...) jak być w
    >+ 100% w zgodzie z prawem posiadając komputer we własnej, niewielkiej firmie
    >+ (prowadzonej przez jedną osobę w zaciszu domowym)? Chodzi mi o legalność
    >+ posiadanego oprogramowania. Szukałem w necie ale wszystko sprowadza się do
    >+ studiowania ustawy o prawach autorskich.

    ...i umów licencyjnych. Cóż ci poradzę, takie życie :|

    >+ Nurtuje mnie głównie sprawa współdzielenia komputera "służbowego" z
    >+ dzieckiem bądź innym domownikiem. Istnieją np. programy typy freeware, które
    >+ są darmowe pod warunkiem, że korzysta się z nich w celach niekomercyjnych. I
    >+ tu pojawia się problem: jeżeli na jednej maszynie zainstalowany jest np.
    >+ pakiet Office (z którego korzysta właściciel firmy) i jednocześnie darmowy
    >+ program (jeżeli używany jest w celach "domowych") to jak ewentualnie
    >+ wytłumaczyć (w razie jakiejś kontroli), że używa go dziecko lub inna osoba?

    Wytłumacz jeszcze czy komputer jest "firmowy", a jeśli tak - to
    jak urzędowi skarbowemu wytłumaczysz że używany jest do innych celów.
    Bo ja mogę np. z gier korzystać "w celu testowania sprzętu" ;), ale
    nie da się twierdzić że to "nie do DG" :[

    >+ I jeszcze drugie małe pytanko: czy jedna licencja na oprogramowanie
    >+ przyporządkowana jest jednemu komputerowi czy osobie (chodzi mi o przypadek
    >+ kiedy np. z Worda korzystają wszyscy domownicy - jedni w celach
    >+ komercyjnych, inni w edukacyjnych... i czasami wpadnie sąsiad żeby napisać
    >+ podanie czy CV...)

    Weź i przeczytaj licencję. *My* nie wiemy jak się z autorem umawiałeś ;)

    Przykładowo:
    - Office (full) - na jednym dowolnym komputerze
    - Office (OEM) - na "komputerze do którego jest przywiązany", przy
    czym w kwestii "przywiązania" OEM i zakresu w którym jest ono
    prawne/bezprawne/obowiązujące/nieobowiązujące/legaln
    e/nielegalne
    jakiś tysiąc postów znajdziesz w archiwum bez wysiłku :>
    - Windows Commander - "Personal license" (mam taką, a co), czyli
    przywiązana "do osoby" a nie "do komputera", włącznie z objaśnieniem:
    "Therefore you need only one licence for a port connection between two
    computers"

    Historia zna przypadki występowania znacznie dziwniejszych umów...

    pozdrowienia, Gotfryd