  • 1. Data: 2020-03-21 14:59:08
    Temat: Kwarantanna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    minister wlasnie straszy, ze kara za opuszczenie kwarantanny wzrosla
    a 5 do 30 tys zl ... ale na jakiej podstawie ?

    Ustawe zmienili, czy minister mogl podniesc ?

    J.

  • 2. Data: 2020-03-21 15:12:34
    Temat: Re: Kwarantanna
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21.03.2020 o 14:59, J.F. pisze:

    > minister wlasnie straszy, ze kara za opuszczenie kwarantanny wzrosla
    > a 5 do 30 tys zl ... ale na jakiej podstawie ?
    > Ustawe zmienili, czy minister mogl podniesc ?

    Też się nad tym zastanawiam. Grzywna 5.000 zł wynika z przepisów o
    wykroczeniach i ani tego minister zmienić nie mógł, ani nie zmienił
    Sejm. Jedyne co, to mogli wpaść na pomysł ścigania tego na podstawie
    jakiegoś przepisu administracyjnego. Takich administracyjnych kar jest
    cała masa w różnych ustawach i dokąd nie podadzą z jakiej to ustawy
    miałoby wynikać, to trudno zająć stanowisko, na ile to realne - ale
    chyba o to chodzi.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2020-03-21 17:01:24
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 21 marca 2020 14:59:10 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > minister wlasnie straszy, ze kara za opuszczenie kwarantanny wzrosla
    > a 5 do 30 tys zl ... ale na jakiej podstawie ?
    >
    > Ustawe zmienili, czy minister mogl podniesc ?

    Czy osoba na tzw. "kwarantannie domowej" oprócz obowiązku jej nie opuszczania
    ma jakieś _zapisane_ w przepisach prawa? Jak rozumiem, to organy państwowe
    kierują na kwarantannę domową i organy państwowe będą/chcą ją nadzorować...

    Na stronie rządowej jest coś takiego (odnośnie aplikacji-kagańca):

    "Aplikacja daje też m.in. możliwość zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy
    społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy
    artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się z
    pracownikiem socjalnym"

    Tylko tyle, czy aż tyle? Uzasadnione przypadki? Jakaś lista owych przypadków?
    Kto decyduje o "zasadności"?

    Przyjmuję na razie domyślną odpowiedź: "wal się: dzwoń do rodziny, znajomych
    lub zdychaj z braku prądu, wody, ogrzewania, żywności, niezbędnych ci
    lekarstw", ale może się mylę?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 4. Data: 2020-03-21 17:49:07
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 21.03.2020 o 17:01, r...@o...pl pisze:
    > Przyjmuję na razie domyślną odpowiedź: "wal się: dzwoń do rodziny, znajomych
    > lub zdychaj z braku prądu, wody, ogrzewania, żywności, niezbędnych ci
    > lekarstw", ale może się mylę?

    jesteś w mylnym błędzie jak większość panikarzy

    https://pacjent.gov.pl/14-dni-kwarantanny

    14 dni kwarantanny

    Zapobiegaj rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Przestrzegaj
    kwarantanny. Od Twojego zachowania zależy bezpieczeństwo innych!

    Kwarantanna to izolacja osób zdrowych, które miały kontakt/styczność z
    osobami chorymi lub podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.

    Jeśli wiesz, że miałeś kontakt z chorymi na COVID-19, skontaktuj się
    telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

    Znajdź numer telefonu do najbliższej stacji

    Przez telefon wypełnisz ankietę wstępnej kwalifikacji w kierunku
    zakażenia koronawirusem. Ważne, żebyś podał listę osób, z którymi miałeś
    kontakt od momentu, kiedy miałeś styczność z koronawirusem.

    Kwarantanna trwa 14 dni, ale o jej długości decyduje lekarz.

    Śledź komunikaty dotyczące osób poszukiwanych, ponieważ miały
    kontakt z koronawirusem. Bądź odpowiedzialny za siebie i innych - jeśli
    komunikat dotyczy Ciebie, skontaktuj się z natychmiast Wojewódzką Stacją
    Sanitarno-Epidemiologiczną.

    Pamiętaj! Za nieprzestrzeganie kwarantanny grozi Ci mandat karny w
    wysokości 30 tys. zł.

    Przestrzegaj następujących zasad:

    Zostań w domu - pod żadnym pozorem nie wychodź z domu! Nie przyjmuj
    nikogo. Jeśli w domu są osoby bliskie, które miały z Tobą kontakt po
    tym, jak zetknąłeś się z koronawirusem, one też podlegają kwarantannie.
    Jeśli musisz mieć kontakt z kimś, zachowaj odstęp na 2 metry
    Wywieś kartkę o kwarantannie na drzwiach/ogrodzeniu.
    W miarę możliwości powinieneś przebywać w określonym pokoju, a
    jeśli w domu jest więcej łazienek, korzystaj tylko z jednej. Ogranicz
    powierzchnię, która będzie wymagała dezynfekcji.
    Ogranicz kontakt ze zwierzętami domowymi i innymi zwierzętami:
    Chociaż nie ma doniesień o zachorowaniu zwierząt domowych lub innych
    zwierząt na COVID-19, nadal zaleca się, aby ograniczać z nimi kontakt.
    Unikaj szczególnie głaskania, przytulania, całowania lub lizania oraz
    dzielenia się jedzeniem. Jeśli musisz opiekować się swoim zwierzakiem
    lub przebywać w jego pobliżu podczas kwarantanny, umyj ręce przed i po
    kontakcie z nim oraz załóż maskę na twarz.
    Załóż maskę lub szalik/chustkę na twarz, jeśli ma do Ciebie
    przyjechać lekarz lub karetka.
    Przestrzegaj zasad higieny:
    codziennie czyść wszystkie dotykane powierzchnie: blaty,
    klamki, armatury łazienkowe, toalety, telefony, klawiatury, tablety i
    stoliki nocne,
    codziennie czyść dokładnie łazienkę i kuchnię,
    pierz swoje rzeczy, pościel, ręczniki, ubrania (jak
    najczęściej), w temperaturze 60 stopni. Nie używaj niczego, co wymaga
    prania ręcznego,
    dezynfekuj miejsca zanieczyszczone płynami ustrojowymi, czyść
    również wszystkie powierzchnie, które mogą zawierać krew, stolec lub
    płyny ustrojowe.

    Używaj środków czyszczących/dezynfekujących zgodnie z
    instrukcjami na etykiecie. Jeśli sięgnąłeś po produkt, którego na co
    dzień nie używasz, a który Ci polecono jako skuteczny na wirusy,
    sprawdź, czy możesz używać tego w pomieszczeniu, w którym przebywają
    ludzie lub zwierzęta, i czy nie powinieneś przy jego stosowaniu zachować
    środków ostrożności, np. używać rękawiczek i zapewnić dobrą wentylację.
    Dbaj o to, by Twój organizm miał zapewnione wszystko, co niezbędne
    do dobrego funkcjonowania: wysypiaj się, jedz lekkostrawne posiłki z
    dużą ilością warzyw i owoców, pij dużo wody.
    Monitoruj swój stan zdrowia:
    regularnie mierz sobie temperaturę,
    zastanów się, jak się czujesz, czy nie masz problemów z
    oddychaniem, bólów mięśni, kaszlu lub innych niepokojących objawów,
    jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zasięgnij porady medycznej
    przez telefon.

    Sprawdź, gdzie można uzyskać teleporadę w placówce podstawowej opieki
    zdrowotnej w Twoim mieście:

    Znajdź najbliższą placówkę POZ

    Jeśli masz gorączkę oraz objawy chorób układu oddechowego, takie
    jak kaszel lub trudności w oddychaniu, natychmiast skontaktuj się z
    wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną. Jeżeli po kontakcie z WSSE
    zajdzie taka potrzeba, przyjedzie po Ciebie specjalnie przygotowana
    karetka i przetransportuje Cię do najbliższego szpitala zakaźnego.

    Koniec kwarantanny

    Pozostań w domu, dopóki nie zostaniesz zwolniony z kwarantanny
    przez stację sanitarno-epidemiologiczną. Pamiętaj, że o długości
    kwarantanny decyduje lekarz.
    Jeśli przez okres kwarantanny nie rozwinęła się u Ciebie choroba,
    to świadczy o tym, że nie zostałeś zarażony koronawirusem. Jesteś
    zdrowy. Nie oznacza to jednak, że jesteś odporny na koronawirusa, zawsze
    możesz się zakazić. Dlatego uważaj na siebie.

    Pamiętaj! Za nieprzestrzeganie kwarantanny grozi Ci mandat karny w
    wysokości do 5 tys. zł

    Zasiłek na czas kwarantanny

    Jeśli zostałeś poddany kwarantannie masz prawo do:

    zasiłku chorobowego,
    zasiłku opiekuńczego (na opiekę nad dzieckiem),
    zasiłku wprowadzonego tzw. specustawą.

    Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje rodzicom lub opiekunom prawnym
    dzieci, którzy:

    opiekują się dzieckiem poniżej 8. roku życia,
    są objęci ubezpieczeniem chorobowym (np. są pracownikami,
    zleceniobiorcami, osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą).

    Więcej informacji o dodatkowym zasiłku opiekuńczym znajdziesz na stronie
    ZUS.

    Przejdź do informacji o zasiłku opiekuńczym

    W przypadku kwarantanny podstawą do wypłacania każdego z tych zasiłków
    jest decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego.

    Jeśli sanepid podjął decyzję o Twojej lub Twojego dziecka kwarantannie,
    izolacji w szpitalu, dostaniesz zaświadczenie od Państwowego Inspektora
    Sanitarnego. Przekazujesz je po zakończeniu kwarantanny swojemu
    pracodawcy lub do ZUS i na tej podstawie zostanie Ci wypłacony zasiłek.

    Jeśli trafisz do szpitala, dostaniesz normalne zwolnienie lekarskie, na
    podstawie którego wypłacany jest zasiłek chorobowy.
    Kwarantanna dla powracających

    Od 15 marca po powrocie do Polski jesteś zobowiązany poddać się
    obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie.

    Kwarantannę odbywasz w swoim miejscu zamieszkania. Jeśli nie masz
    możliwości odbywania kwarantanny w domu, będziesz ją odbywać we
    wskazanym Ci przez służby ośrodku (informację uzyskasz podczas
    przekraczania granicy).

    Obowiązkowa kwarantanna nie obowiązuje:

    osób z obszarów przygranicznych, które mieszkają w Polsce, ale
    pracują na co dzień w kraju sąsiednim i które przekraczają granicę
    regularnie;
    zawodowych kierowców transportu towarowego i osobowego wykonujących
    swoje obowiązki.

    Więcej o zamknięciu granic przed koronawirusem przeczytasz tutaj.

    [...]

  • 5. Data: 2020-03-21 17:54:05
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.03.2020 o 14:59, J.F. pisze:

    > minister wlasnie straszy, ze kara za opuszczenie kwarantanny wzrosla
    > a 5 do 30 tys zl ... ale na jakiej podstawie ?

    W ogóle osoba, która została poddana kwarantannie, to powinna otrzymać
    jakiś glejt, decyzję czy coś innego? Bo od osób, które przekraczały
    granicę słyszałem, że zostały jedynie ustnie poinformowane, że mają się
    poddać kwarantannie. Bez badań, bez żadnego nawet podejrzenia, że mogą
    być nosicielami wirusa. A w tym samym czasie mieszkańcy strefy
    nadgranicznej przekraczają granicę w tę i z powrotem bez żadnych ceregieli.

    > Ustawe zmienili, czy minister mogl podniesc ?

    No ustawy, to u nas ostatnio się zmienia ekspresowo.

  • 6. Data: 2020-03-21 17:56:10
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-03-21 o 17:01, r...@o...pl pisze:

> [...]
    > społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy
    > artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się z

    To jakaś paranoja. Ktoś musi mieć 600 czy 700 zł brutto dochodu. Innym
    by nie pomogli.
    Moim zdaniem lepiej sobie zapisać numer telefonu w kontaktach niż
    instalować jakieś szpiegowskie aplikacje.

> [...]
    > lub zdychaj z braku prądu, wody, ogrzewania, żywności, niezbędnych ci

    Co prawda to we Włoszech, ale w Polsce pewnie nie byłoby inaczej
    https://www.fakt.pl/wydarzenia/swiat/wlochy-malzenst
    wo-zmarlo-razem-na-koronawirusa/d8qkjb0

    --
    animka

  • 7. Data: 2020-03-21 18:33:52
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 21 marca 2020 17:49:11 UTC+1 użytkownik u2 napisał:

    > jesteś w mylnym błędzie jak większość panikarzy
    >
    > https://pacjent.gov.pl/14-dni-kwarantanny

    Eeee.. Hmmm.... A odpowiedzi? Należny zasiłek zasiłkiem, ale...

    To by oznaczało, że przed rozpoczęciem kwarantanny należy zrobić obowiązkowe
    zapasy na 14dni (od żywności po chemię) - no chyba że już od momentu wydania
    decyzji "już niczego nie wolno na zewnątrz" oprócz udania się w miejsce
    zamieszkania (ale jak? chyba nie transportem zbiorowym?), a za "stwierdzenie"
    bycia w sklepie po "zapasy na kwarantannę" wszyscy wg monitoringu i zeznań też
    na potencjalną listę do kwarantanny (a sklep do zamknięcia i dezynfekcji),
    natomiast nieszczęśliwie rozpoczynający na "witaj kwarantanno" dostaje 30 tys.
    (bynajmniej nie zasiłku) - no a jak po jutrze skończy się proszek do prania lub
    mydło?

    A powiedzmy że cuś padnie z prundem (trza elektryka), pralka automatyczna
    zdechnie (nie nosić niczego co trza prać ręcznie), ogrzewanie mieszkanie
    padnie, a tu mrozy...

    Niezależnie od (...) postępuj wg wskazówek :)

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 8. Data: 2020-03-21 18:36:59
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 21.03.2020 o 17:54, nadir pisze:

    > No ustawy, to u nas ostatnio się zmienia ekspresowo.

    może być dużo wyższa kara niż grzywna :

    https://www.arslege.pl/narazenie-na-zarazenie/k1/a19
    2/

    Art. 161. Narażenie na zarażenie
    Dz.U.2019.0.1950 t.j. - Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny

    § 1. Kto, wiedząc, że jest zarażony wirusem HIV, naraża bezpośrednio
    inną osobę na takie zarażenie,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 2. Kto, wiedząc, że jest dotknięty chorobą weneryczną lub zakaźną,
    ciężką chorobą nieuleczalną lub realnie zagrażającą życiu, naraża
    bezpośrednio inną osobę na zarażenie taką chorobą,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do roku.
    § 3. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

  • 9. Data: 2020-03-21 18:42:47
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 21.03.2020 o 18:33, r...@o...pl pisze:
    > To by oznaczało, że przed rozpoczęciem kwarantanny należy zrobić obowiązkowe
    > zapasy na 14dni (od żywności po chemię)

    nie panikuj, dla "krula" Europy dostarczają żarło pod drzwi :

    https://wpolityce.pl/polityka/492252-tusk-zle-sie-po
    czul-ale-nie-mial-testu-co-na-to-opozycja

  • 10. Data: 2020-03-21 19:06:10
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.03.2020 o 18:36, u2 pisze:

> [...]
    > bezpośrednio inną osobę na zarażenie taką chorobą,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności

    OK, tylko skąd ta wiedza? Bo to co u nas jest, to jest farsa, nikt
    nikogo nie bada przy przekraczaniu granicy.