  • 31. Data: 2015-06-14 12:27:45
    Temat: Re: Ktoś chce mnie orżnąć na kilka stówek - doradźcie coś
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Co nie oznacza, że sąd uzna go winnym rozpowszechniania filmu - to
    > przestępstwo umyślne.

    A ja jestem ciekaw, jak właściwie wygląda metodyka łapania tych adresów
    IP i przede wszystkim - na ile ona jest wiarygodna.

    Przecież ja też mogę wziąć kartkę papieru i napisać na niej że mój film
    rozpowszechniany jest spod adresów: 1.2.3.4, 1.2.3.5 i 1.2.3.6
    uzasadniając to jakimś technobełkotem o torentach. Czy to już upoważnia
    mnie do uzyskania od operatora adresu ww. użytkowników? Albo prokuraturę
    do zarekwirowania im komputerów jako dowodów w sprawie?

  • 32. Data: 2015-06-14 13:03:01
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 14 czerwca 2015 12:27:47 UTC+2 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > mnie do uzyskania od operatora adresu ww. użytkowników? Albo prokuraturę
    > do zarekwirowania im komputerów jako dowodów w sprawie?

    A ja mam jeszcze takie pytanie. Czy jeśli wybiorę się do lokalnego oddziału swojego
    usługodawcy internetowego, to udostępnią mi na moją prośbę jakiś ślad w logach
    potwierdzający, że pobieranie/udostępnianie takiego pliku rzeczywiście miało miejsce?
    Z tego co wiem, spytany o to policjant pierniczył coś o ochronie danych osobowych i
    stwierdził, że jest to bardzo mało prawdopodobne. Nie znam się na prawie, ale ustawa
    o ochronie danych osobowych nie chroni chyba MOICH WŁASNYCH danych przede mną?

  • 33. Data: 2015-06-14 13:04:40
    Od: Waluś <r...@i...pl>

    W dniu 2015-06-12 o 21:38, Piotrek pisze:
    > Do tej pory tylko czytałem o tego typu historiach, a tym razem padło na mnie. Kilka
    godzin temu znalazłem w skrzynce na listy wezwanie do zapłaty od firmy windykacyjnej
    "intrum justitia" z Białegostoku na kwotę 670 zł. Zanim powiecie: "typowe, zadłużył
    się, a teraz nie chce płacić", przeczytajcie do końca, bo sprawa jest z gatunku
    dziwno-śmiesznych. Do rzeczy: w piśmie (data nadania: 9 czerwca 2015, zwykły list)
    zarzucają mi, że półtora roku temu z komputera w moim mieszkaniu przy pomocy programu
    uTorrent 3.2.3 ktoś udostępnił film pt. "Mój rower", w wyniku czego firma FEDERICO
    FILM poniosła szkodę. Jeśli do 18 czerwca 2015 wpłacę wspomniane 670 zł na podane
    konto, firma odstąpi od dochodzenia należnego odszkodowania. Teraz garść faktów:

    > 1. nigdy w życiu nie pobierałem tego filmu (do dzisiaj nie wiedziałem o jego
    istnieniu), nie mówiąc o rozpowszechnianiu go.

    > 2. zgodnie z umieszczonymi w piśmie informacjami, dane osoby, do której pismo jest
    adresowane (członek mojej rodziny), zostały pozyskane z akt postępowania prowadzonego
    przez prokuraturę rejonową w Otwocku w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa z
    art. 116 ust. 1 o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rzekomo rozpowszechniany
    przeze mnie utwór audiowizualny to film pt. "Mój rower" (nazwa pliku to, cytuję,
    "My.Fathers.Bike.2012.1080p.BluRay.DTS.x264-PublicHD
    ", podają też hash pliku).

    > 3. rzekoma data naruszenia praw autorskich to dokładnie 16 stycznia 2014, godzina
    14:24:47. Sprawdziłem, że był to czwartek, więc w tym czasie byłem w pracy, co
    mógłbym w razie potrzeby bez większego problemu udowodnić (podpisana lista obecności
    itp.), i nie miałem dostępu do domowego komputera. Sęk w tym, że umowa z dostawcą
    internetu jest podpisana nie przeze mnie, tylko przez kogoś z mojej rodziny i to
    właśnie do tego kogoś pismo jest adresowane. Dodam, że ta osoba posiada jedynie
    podstawową znajomość obsługi komputera (nawet nie wie co to jest torrent) i jest
    absolutnie niemożliwe, żeby pobrała program uTorrent, a następnie rozpoczęła
    pobieranie i udostępnianie wspomnianego filmu (którego, podobnie jak ja, nie zna),
    nawet jeśli w czasie mojej nieobecności korzystała z komputera.

    > 4. Chyba najciekawszy punkt, świadczący dobitnie o tym, że coś tu śmierdzi.
    > Oto dwa wątki z pewnego forum prawnego:
    >
    > http://forumprawne.org/prawo-autorskie/623405-wezwan
    ie-do-zaplaty-intrum-jst.html

    > Ciekawy zbieg okoliczności: trzy udzielające się tam osoby w ostatnich dniach
    dostały pismo od tej samej firmy i są w nim posądzane o to, że mniej więcej w tym
    samym okresie (pierwszy kwartał 2014 roku) udostępniały TEN SAM film, podobnie jak ja
    nie mając o tym zielonego pojęcia.

    > http://forumprawne.org/prawo-autorskie/616106-otrzym
    alem-list-z-poleceniem-zaplaty-4-a-28.html

    > Tutaj (na 28. stronie) kolejna osoba pisze, że dostała to samo wezwanie, dotyczące
    TEGO SAMEGO filmu (tylko ten ktoś akurat twierdzi, że faktycznie go pobrał).

    > Przede wszystkim: jakim prawem prokuratura udostępnia dane osobowe mojej rodziny
    jakimś firmom windykacyjnym w sprawach, o których toczeniu się nawet nie mieliśmy
    pojęcia? Co z tym dalej zrobić - olać czy gdzieś to zgłosić, a jeśli tak, to gdzie?
    Gdybym wiedział, że jestem winny, po szczeniacku bym się nie uchylał, ale nie
    zamierzam bulić kilkuset złotych (a w dalszej perspektywie być może jeszcze grubszej
    kasy) za coś, czego nie zrobiłem ani ja, ani nikt z mojej rodziny.

    Hmmm, a nie sądzicie, że to jest wałek tych firm, co udostępniają łącza?
    Operator wie, jakie porty używasz, i jakie porty używa np. torrent.

    Może oni handlują tymi danymi?

  • 34. Data: 2015-06-14 13:18:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Jun 2015 12:27:45 +0200, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
> [...]
    prokuraturę
    > do zarekwirowania im komputerów jako dowodów w sprawie?

    Tak, ale po to jest później sąd aby stwierdzić zasadność lub nie
    "bełkotu".
    Nie wiem czy rezolutny prokurator widzący ewidentny (załóżmy, że się
    zna) bełkot może odmówić wystawienia nakazu ujawnienia danych do
    providera rzekomego sprawcy.

    Swoją drogą tego typu sprawy są nie od dziś (od kilku lat?) a
    użytkownicy ciągle narażają się na korzystanie z narzędzi, które
    powodują rozpowszechnianie. Wszędzie się od dawna o tym trąbi, a
    świadomość konsekwencji w narodzie ciągle niska.

    --
    Marek

  • 35. Data: 2015-06-14 14:56:40
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 14 czerwca 2015 10:55:17 UTC+2 użytkownik RadoslawF napisał:

    > Ale po co. Policjant to nie tylko praca/służba to też stan umysłu.
    > Znam przypadki kiedy podobne wezwania trafiały do rodzin policjantów
    > a ci z pełnym przekonaniem namawiali do zapłacenia bo po co
    > kłopoty w sądzie.
    > Nie rozumieją że zapłacenie haraczu nie powstrzyma prowadzonego
    > dochodzenia a że są grupą zawodową która nie ma prawa być
    > karana prawomocnym wyrokiem więc zrobią (w swoim mniemaniu)
    > wszystko aby skazanym nie zostać.

    Poproszę o doprecyzowanie. Załóżmy, że dla zaoszczędzenia sobie nerwów i kłopotu ktoś
    się ugnie i mimo kaca moralnego zapłaci. Jeśli dobrze rozumiem, nie kończy to całego
    rozwoju wypadków - jedynie firma windykacyjna się odczepia, bo roszczenia właściciela
    praw autorskich zostają zaspokojone, a postępowanie prowadzone przez prokuraturę
    toczy się dalej. Innymi słowy: teoretycznie można iść na ugodę i mieć z głowy "wątek
    cywilny" całej sprawy, a jednocześnie mieć na głowie sprawę karną ze wspomnianego
    art. 116 ust.1 albo na odwrót - prokuratura umarza postępowanie, ale ponieważ nie
    poszło się na ugodę z właścicielem praw autorskich, trzeba się użerać (być może przed
    sądem) z firmą windykacyjną. Dobrze kombinuję?

    W ogóle jest to dla mnie jako osoby, która nie miała wcześniej tego typu przygód,
    trochę dziwne - dlaczego pokrzywdzony występuje do mnie z jakimiś roszczeniami
    jeszcze w trakcie toczenia się postępowania w prokuraturze, a nie dopiero po jego
    zakończeniu i ewentualnym potwierdzeniu mojej winy?

    Jeszcze kilka pytań "technicznych": jak adresat wezwania zostanie poinformowany o
    rezultatach postępowania prokuratorskiego (ciekawi mnie też kiedy to nastąpi, ale
    tego się pewnie nie da przewidzieć)? Przyślą mu zawiadomienie o umorzeniu lub
    ewentualne wezwanie do sądu w razie jego braku? Co w przypadku, gdyby zainteresowany
    chciał już teraz zasięgnąć jakichkolwiek informacji o toczącym się postępowaniu?
    Domyślam się, że w grę wchodzi tylko osobiste stawiennictwo w prokuraturze -
    telefonicznie niczego się w tej sprawie nie załatwi?

  • 36. Data: 2015-06-14 15:00:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    > Co nie oznacza, że sąd uzna go winnym rozpowszechniania filmu - to
    > przestępstwo umyślne.

    Skoro nie uzna go winnym to i odszkodowania nie można się domagać - to
    tak jakby ścigać pocztę za przesyłanie kradzionego towaru.

    Albo sklep monopolowy za dostarczanie nieletnim alkoholu - bo jakiś
    małolat się włamał ukradł parę butelek.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 37. Data: 2015-06-14 15:04:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 14.06.2015 o 14:56, Piotrek pisze:

> [...]
    > firma windykacyjna się odczepia, bo roszczenia właściciela praw
    > autorskich zostają zaspokojone, a postępowanie prowadzone przez

    To jest ścigane na wniosek więc mogą od ścigania odstąpić. Z drugiej
    strony taki coś można uznać za przyznanie się do winy.

    Trochę podobna sytuacja: znajomy "dla świętego spokoju" przyjął jakiś
    mandat za spowodowanie kolizji - niby wymusił i ktoś przez to wpadł w
    poślizg i trafił w barierkę. Tera go ubezpieczyciel ściga regresem za tę
    barierkę bo przecież się przyznał do winy i oddalił się z miejsca
    rzekomego zdarzenia.

  • 38. Data: 2015-06-14 16:38:46
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-06-14 o 13:18, Marek pisze:
> [...]
    > Nie wiem czy rezolutny prokurator widzący ewidentny (załóżmy, że się
    > zna) bełkot może odmówić wystawienia nakazu ujawnienia danych do

    A jak się prokurator nie zna? Bo mnie nie chodzi o to, że ja zamierzam
    tak robić, tylko jaką ja mam ochronę przed tym, żeby ktoś mi takiego
    numeru nie wykręcił. Bo ja nie ściągam filmów, ale w moim komputerze
    bywają ważne dokumenty firmowe i nie chciałbym żeby w nich gmerał
    prokurator na podstawie jakiejś fałszywki, że udostępniam film.

    Albo załóżmy że mam taki film w komputerze. I co, zniszczą mi cały dysk
    razem z tymi dokumentami, czy tylko skasują film? A jak skasują, to
    przecież są programy do od-skasowania, więc co tak naprawdę mogą w tym
    względzie zrobić?

  • 39. Data: 2015-06-14 17:46:50
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    > Złożoność oprogramowania wyklucza upilnowanie. Można co najwyżej dołożyć
    > wszelkich starań.

    Bzdura, Widowsy to oprogramowanie złożone, a Microsoft jakoś umie upilnować.

    --
    (tekst bez: ó, ch, rz i -ii)

  • 40. Data: 2015-06-14 21:04:21
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    A mnie interesuje jeszcze coś takiego. Są 2 osoby: A i B, przy czym pierwsza
    faktycznie rozpowszechniała film w sieci, a druga nie miała z tym nic wspólnego.
    Jeśli dobrze rozumiem, schemat działania jest taki: ktoś w imieniu właściciela praw
    autorskich do pewnego filmu monitoruje ruch w sieci p2p, przyłapuje osobę A na
    rozpowszechnianiu owego filmu i odnotowuje sobie jej IP. Następnie ów ktoś zgłasza
    (po iluś dniach) doniesienie do prokuratury. Prokuratura (znów po iluś dniach)
    występuje do dostawcy internetu z żądaniem udostępnienia danych użytkownika o tym
    numerze IP. Co jeśli osoby A i B mają zmienne IP i w chwili udostępniania danych
    przez providera numer IP przydzielony wcześniej osobie A należy już do zupełnie
    innej, przypadkowej osoby B, która z całą sprawą nie ma nic wspólnego? Chyba aż tak
    naiwne rozwiązanie zagadki nie jest możliwe, ale pytam dla porządku.