  • 21. Data: 2012-02-01 18:29:03
    Temat: Re: Kserowanie mapy a prawa autorskie
    Od: anu <p...@g...com>

    Odpowiedź z Geoportalu na pytanie czy można drukować mapy z tej
    witryny:

    "Zgodnie z punktem III.1 regulaminu Geoportalu nieodpłatny jest dostęp
    tylko do usług wyszukania i przeglądania realizowanych przez
    Geoportal. Opisany przez Pana sposób wykorzystania danych wykracza
    poza sposoby wykorzystania dozwolone w przedmiotowym punkcie
    regulaminu. Zgodnie z Punktem III.2 regulaminu „Dostęp do zbiorów
    danych przestrzennych prezentowanych w Geoportalu zgodnie z art. 40
    ust.3c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
    (tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) jest
    odpłatny (…)”. Aby wykorzystać dane prezentowane poprzez Geoportal
    należy te dane pozyskać od instytucji odpowiedzialnej za ich
    udostępnianie oraz uiścić stosowne opłaty. Komórką właściwą w zakresie
    realizacji zamówień na udostępnianie ortofotomapy jest Wydział
    Fotogrametrii CODGiK w...@c...gov.pl tel: (22)5322548. Komórką
    właściwą w zakresie realizacji zamówień w zakresie udostępniania map w
    postaci rastrowej (skanów map) jest Wydział Konwersji Zasobu
    Kartograficznego CODGiK k...@c...gov.pl tel.(22)5322545"

  • 22. Data: 2012-02-01 19:17:50
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    anu w
    c.googlegroups.com>:

> [...]

    > właściwą w zakresie realizacji zamówień w zakresie udostępniania map w
    > postaci rastrowej (skanów map) jest Wydział Konwersji Zasobu

    Czyli zakaz fotografowania tego co się widzi ciągle żywy...

    --
    Tomasz Nycz

  • 23. Data: 2012-02-01 20:48:17
    Od: maruda <m...@n...com>

    c.googlegroups.com>:

    > Czyli zakaz fotografowania tego co się widzi ciągle żywy...

    Właśnie...

    A czy przeglądanie w trybie off-line tej mapy na ekranie laptopa, który
    miał internet jak był w domu, a nie ma tego internetu na wycieczce jest
    jeszcze dozwolonym użytkiem?
    A przeglądanie tegoż na ekranie telefonu?
    A na ekranie aparatu fotograficznego, którym sfotografowałem ekran
    swojego komputera?
    A na wydrukowanym zdjęciu z tego aparatu?

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam Ten Maruda

  • 24. Data: 2012-02-02 11:32:56
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2012-02-01 17:12, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > gdybym wziął cudzą mapę z naniesionymi tam danymi i te dane skopiował -
    > przykładowo wysokości wiaduktów, to dojdzie do naruszenia prawa. Z tym,
    > że w praktyce trudnego do udowodnienia, bo co do zasady każdy moze sobie
    > iść i sparwdzić. Na jakimś atlasie widziałem kiedyś taki kretyński
    > zapis, ze wydawca zastrzega sobie prawo do żądania od innych osób
    > informacji o źródle informacji o wysokościach wiaduktów.
    >
    > W praktyce nie ma możliwości udowodnienia plagiatu, jeśli ktoś
    > przeniesie dane o położeniu obiektów, bo na każdej mapie powinny być

    Cytat ze stopki mapy:

    "Informujemy, że świadectwem urzędowego ustalenia nazwy geograficznej w
    Polsce jest jej ogłoszenie w Monitorze Polskim. Nazewnictwo terenowe
    występujące tylko na tej mapie zostało udokumentowane i Kartograficznie
    zinterpretowane przez autora. Jest ono efektem wieloletniej pracy
    naukowej i podlega ochronie prawnej. Kartograficzne wykorzystywanie
    oryginalnego nazewnictwa występującego tylko na tej mapie bez pisemnej
    zgody posiadacza praw autorskich jest zabronione."

    Więc uważać trzeba co się kopiuje, bo wydawca mapy może celowo i
    świadomie prowadzić jakieś nazwy, które nie są ogłoszone w monitorze.

    Znam człowieka, który mapami zajmuje się od wielu lat.
    Pierwsze rysował ręcznie. kolejne sam na kompie.
    A dane do map zbierał latami. Były to wyjazdy, listy, telefony.

    Mapy nie są aż tak drogie. Niech każdy zaopatrzy się we własnym
    zakresie. Albo napisać do Wydawcy o udostępnienie fragmentu.

    Ariusz

  • 25. Data: 2012-02-03 00:24:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Feb 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jeśli sobie sprawdzę na obcej mapie, w jakim miejscu leży załóżmy jakiś
    > szczyt górski, to nie naruszę kopiując to an swoją mapę prawa autorskiego.

    Czekaj, bo się zgubiłem.
    Dlaczego MI tłumaczysz, że skopiowanie jakiejkolwiek informacji
    z mapy nie narusza prawa autorskiego, skoro ja właśnie pisałem
    że w mapie, a szczególnie w "porządnej" mapie, nie ma NIC
    autorskiego??
    Oczywiście, że nie można naruszyć prawa autorskiego kopując dane
    dotyczące "realnego świata"!
    (choć Amerykanie potrafią być innego zdania :])

    > Nie naruszę, bo w tym nie ma nic twórczego.

    No oczywiście.
    Więc dlaczego z protestem do mnie :D

    > W praktyce nie ma możliwości udowodnienia plagiatu, jeśli ktoś przeniesie
    > dane o położeniu obiektów,

    A, i tu mógłbym się zgodzić.
    Prawie.
    Przy założeniu, że autor danych żyje dostatecznie krótko i nawet
    "powszechnej" prasy (w rodzaju Gazety Prawnej) nie czyta.

    Mam pytanie: czy wiesz jak Dautche Bahn uziemiły firmę, która
    twierdziła że wcale nie skopiowała danych z ich komputerowego
    programu (rozprowadzanego ówcześnie odpłatnie na DVD), lecz
    wprowadzła własnopalczaście publicznie dostępną informację
    z "plakatowych" rozkładów jazdy?
    Był proces, był wyrok, o jakieś drobne miliony marek poszło,
    może nawet tylko setki tysięcy.

    Przyuważyłeś pewnie, że cytując przepisy korzystam z różnych
    "wygodnych" źródeł typu prawo-nieruchomości, tudzież
    staram się pilnować żeby podawać źródło.
    Przyuważyłeś może, że na takich stronach zdarzają się
    drobne khm... potknięcia, w rodzaju dziwnych formatowań,
    podwójnych spacji, pożartych literek, niejednakowych
    formatowań indeksów...? (nie, *nie* mam na myśli że po moim
    transkodowaniu copy w jednej stronie kodowej i paste
    w innej są "wężyki" zamiast pliterek :))
    Jakoś tak CTL-C/CTL-V z sejmowych PDFów dziwnie działa.
    Ale niejednakowo u różnych dostawców treści
    ;)

    > bo na każdej mapie powinny być teoretycznie jednakowe.

    O toto.
    I oczywiście praktycznie nieistotne nieścisłości (przy okazji
    bardzo trudne do wykrycia, jak się nie wie gdzie są) zupełnie
    przypadkiem będą się w 100% pokrywać z jedną konkretną mapą.
    Sam w to (nie)uwierzysz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2012-02-03 00:28:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Feb 2012, maruda wrote:

    > A czy przeglądanie w trybie off-line tej mapy na ekranie laptopa, który miał
    > internet jak był w domu, a nie ma tego internetu na wycieczce jest jeszcze
    > dozwolonym użytkiem?

    Ja wyłącznie w sprawie formalnej.
    Ponieważ owo korzystanie nie dotyczy prawa autorskiego, nosi inną nazwę :)
    (mimo że funkcja ta sama).

    > A na wydrukowanym zdjęciu z tego aparatu?

    Chyba twórczo rozwijasz myśl... to już pod PA podpada ;)

    pzdr, Gotfryd