  • 11. Data: 2012-01-29 00:38:25
    Temat: Re: Kserowanie mapy a prawa autorskie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    news:4f2463e5$0$1256$65785112@news.neostrada.pl...

    > Ale przecież, nadal kopiujesz wybór danych zgromadzonych na mapie.

    Kopiuję, ale dane o wzajemnym położeniu nie są objęte ochroną prawa
    autorskiego, bo nie ma nic odkrywczego w tym.

  • 12. Data: 2012-01-29 00:45:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Mapa nei podlega pod ochronę baz danych, tylko pod ustawę prawo geodezyjne
    i kartograficzne, jeśli już. Jest to lex specjalis. Wałkowane w wypadku
    darmwych map GPS robionychy w sieci.

  • 13. Data: 2012-01-30 08:20:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Jan 2012, Robert Tomasik wrote:

    > Mapa nei podlega pod ochronę baz danych, tylko pod ustawę prawo geodezyjne
    > i kartograficzne, jeśli już.

    Hm... thx. Mam do nadrobienia :]

    > Jest to lex specjalis.

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2012-01-30 23:16:02
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kopiuję, ale dane o wzajemnym położeniu nie są objęte ochroną prawa
    > autorskiego, bo nie ma nic odkrywczego w tym.

    Ale na mapie mogą byc moje wieloletnio zbierane dane, gdzie
    są najlepsze lokale w okolicy, potwierdzone wizytami w tych lokalach
    (opłacone sowitymi rachunkami) i ranking uczyniony na podstawie moich doznań
    na temat zaznaczonych na mapie lokali.

    Dalej uważasz że mój przewodnik po lokolach to tylko "punkty na mapie"?

    Feromon

  • 15. Data: 2012-01-31 02:19:22
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Feromon" <f...@w...pl>

> [...]
    > na temat zaznaczonych na mapie lokali.
    >
    > Dalej uważasz że mój przewodnik po lokolach to tylko "punkty na mapie"?

    Dokładnie :-) To tylko punkty na mapie. Nie ma w tym niczego twórczego.
    Zwykła baza danych.

  • 16. Data: 2012-01-31 14:05:43
    Od: anu <p...@g...com>

    Z technicznego punktu widzenia mapa jest owszem ubranym w formę
    graficzną zbiorem danych.
    Ale ktoś jej tę formę nadał i zainteresował się określonym obszarem.
    Jeżeli w mapie nie było by
    choć odrobiny wkładu twórczego, to w księgarni powinien leżeć jeden
    atlas. Tymczasem mając wybór map, jakoś jedna nam bardziej odpowiada,
    a inna mniej, bo autorzy mieli inną koncepcję, co pokazać- nawet
    jeżeli jest ta sama skala i ten sam obszar. A wreszcie często zdarza
    się sytuacja, że autor mapy świadomie narysował dokładnie np. jakieś
    pogórze, pojezierze, które na innych większych mapach, jest zaledwie
    plamką.Nie mówiąc już o mapach specjalistycznych np. dla żeglarzy,
    rowerzystów itp. Jakoś wolna baza danych jaką jest Open Street, akurat
    mnie nie zachwyca, jakaś jest pusta, niepełna. Z kolei mapa
    topograficzna może być przeładowana szczegółami, a komuś potrzebna
    jest raczej mapa turystyczna z zaznaczeniem szlaków i ciekawostek
    przyrodniczo-historycznych.

    Owszem mogę sobie z mapy zrobić szkic, zanotować gdzie skręcić itp. i
    w ten sposób wysupłać z niej czystą bazę danych nie podlegających
    ochronie. Mogę też wystąpić do Głównego Geodety Kraju o dane
    geodezyjne, skończyć studia kartograficzne, kupić program za
    kilkadziesiąt tysięcy złotych i po kilku latach pracy namalować swoją
    autorską mapę. Tylko ta mapa będzie prawdopodobnie choć dokładna, to z
    drugiej strony lakoniczna, bo bez wszelkich niuansów przyrodniczych i
    kulturowych - jakoś nie będzie pobudzać wyobraźni, bo nie każdy umie
    czytać poziomice itp.

    Generalnie każda mapa jest dla mnie przedmiotem ochrony praw
    autorskich, bo w każdą jest tchnięty jakiś duch.

  • 17. Data: 2012-01-31 14:45:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (31.01.2012 15:05), anu wrote:
> [...]
    > topograficzna może być przeładowana szczegółami, a komuś potrzebna
    > jest raczej mapa turystyczna z zaznaczeniem szlaków i ciekawostek
    [...]
    > Generalnie każda mapa jest dla mnie przedmiotem ochrony praw
    > autorskich, bo w każdą jest tchnięty jakiś duch.

    No właśnie, czy na pewno PA, czy jest to dzieło w jego rozumieniu, czy
    tylko odpowiedni dobór/selekcja danych z bazy?

    p. m.

  • 18. Data: 2012-02-01 00:11:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jan 2012, anu wrote:

> [...]
    > atlas. Tymczasem mając wybór map, jakoś jedna nam bardziej odpowiada,
    > a inna mniej, bo autorzy mieli inną koncepcję, co pokazać

    ...czyli mamy bazy danych opisujące te same przedmioty, ale
    z różnymi listami atrybutów.
    To nie "duch" jest inny, to goła treść jest inna.
    Decyzja "nie umieszczamy linii kolejowych" nie ma cech twórczych,
    zwykły wybór cech przedmiotu.

> [...]
    > topograficzna może być przeładowana szczegółami, a komuś potrzebna
    > jest raczej mapa turystyczna z zaznaczeniem szlaków

    Dość precyzyjnie opisujesz dlaczego wymienione różnice *nie*
    mają cech twórczych :)

    > Owszem mogę sobie z mapy zrobić szkic, zanotować gdzie skręcić itp.
    > i w ten sposób wysupłać z niej czystą bazę danych nie podlegających
    > ochronie.

    Nie wiem, czy dobrze rozumiem co napisałeś.
    Baza danych *PODLEGA* ochronie!
    Nieporozumieniem jest przypisywanie ochrony materialnej dla
    wartości intelektualnych *TYLKO* do prawa autorskiego.
    No, chyba że miałeś na myśli "nieistotny podzbiór", który
    rzeczywiście wolno skopiować.
    Tak czy inaczej, prawu autorskiemu do tego nic, IMO
    (choć oczywiście w artykułach prasowych bywa inaczej :P)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2012-02-01 07:46:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.02.2012 01:11), Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > To nie "duch" jest inny, to goła treść jest inna.
    > Decyzja "nie umieszczamy linii kolejowych" nie ma cech twórczych,

    Ale z drugiej strony, wiele mapek, zwłaszcza takich poglądowych, jest
    rysowane "po średniowiecznemu", tj. elementy ważniejsze są rysowane jako
    większe niż wynikałoby ze skali. Ba - obszary ważniejsze często są większe.

    Często są ortogonalizowane (tj drogi które w rzeczywistości stykają się
    pod kątem 60% na mapce są rysowane jako prostopadłe) oraz północ jest
    umieszczana nie tam gdzie rzeczywiście jest, ale np. prostopadle do
    najważniejszej z ulic w okolicy (która powiedzy biegnie nie E-W a EEN-WWS).

    Takie zmiany IMHO są już ewidentnie twórcze i prawnoautorskie.

    p. m.

  • 20. Data: 2012-02-01 16:12:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli sobie sprawdzę na obcej mapie, w jakim miejscu leży załóżmy jakiś
    szczyt górski, to nie naruszę kopiując to an swoją mapę prawa autorskiego.
    Nie naruszę, bo w tym nie ma nic twórczego. Oczywiście, gdybym wziął cudzą
    mapę z naniesionymi tam danymi i te dane skopiował - przykładowo wysokości
    wiaduktów, to dojdzie do naruszenia prawa. Z tym, że w praktyce trudnego do
    udowodnienia, bo co do zasady każdy moze sobie iść i sparwdzić. Na jakimś
    atlasie widziałem kiedyś taki kretyński zapis, ze wydawca zastrzega sobie
    prawo do żądania od innych osób informacji o źródle informacji o
    wysokościach wiaduktów.

    W praktyce nie ma możliwości udowodnienia plagiatu, jeśli ktoś przeniesie
    dane o położeniu obiektów, bo na każdej mapie powinny być teoretycznie
    jednakowe.