  • 1. Data: 2003-10-24 17:59:07
    Temat: Kradzież
    Od: "Zorbas" <z...@i...pl>

    Piszę pierwszy raz na grupę dlatego mam nadzieje, że niczego nie pokręce.
    Zrwacam się do was z pytaniem odnośnie kradzieży, otóż mój domek wczasowy
    został okradziony na sumę około 15tys. zł. Sprawców zatrzymano, dodatkowo
    okazało się, że brali oni udział w jeszcze paru innych włamaniach do domków.
    Część rzeczy udało mi się odzyskać, niestety części nie, a dodatkowo parę
    rzeczy została zniszczona. Niestety włamywacze nie posiadają żadnych
    oszczędności, a dodatkowo nigdzie nie są przyjęci do prawcy na czas
    nieokreślony. Jedyny ich "dorobek" to działki budowlane. Teraz czekam
    spokojnie trzeci miesiąc na rozprawe sądową, ale chciałbym wiedzieć czego
    mogę się spodziewać, czy są jakiekolwiek szanse na odzyskanie pieniędzy (po
    odzyskaniu części rzeczy ciągle jestem strartny na około 8tys. zl.)

    Jeszcze jedna sprawa mnie denerwuje,, otóż skradziono mi lampy
    oświetleniowe, które wrte są około 1000zł. Niestety nie zauważyłem ich braku
    i zapomniałem zgłosić. Po około miesiącu okazało się, że złodziej, który
    mnie okradł sprzedał te lampy miejscowemu barmanowi, który właśnie otwierał
    nowy lokal. Teraz lampy te są w lokalu, jednak czy jest możliwość by je
    odzyskać?

    --
    Człowiek ma w życiu dwa wyjścia: kształtować rzeczywistość lub poddać się
    jej.

  • 2. Data: 2003-10-24 19:14:15
    Temat: Re: Kradzież
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Zorbas" <z...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    (po
    > odzyskaniu części rzeczy ciągle jestem strartny na około 8tys. zl.)

    A wniosłeś powództwo cywilne przeciwko sprawcom zgodnie z art. 62 kpk?

> [...]
    otwierał
    > nowy lokal. Teraz lampy te są w lokalu, jednak czy jest możliwość by je

    Moim zdaniem tak. Art. 169 kc mówi, że rzeczy skradzine nabyte w dobrej
    wierze przez osobę trzecią przechodzą na jej własnosc dopiero z upływem
    trzyletniego terminu od daty kradzieży. Formalnie są one w dalszym ciągu
    Twoją własnością w związku z czym powinieneś wezwać barmana do ich wydania a
    w razie odmowy wytoczyc powództwo windykacyjne ( o wydanie rzeczy - art. 222
    kc.)

    > --
    > Człowiek ma w życiu dwa wyjścia: kształtować rzeczywistość lub poddać się
    > jej.

    W wypadku prawa opcje sa troche zawężone, obawiam się ;-)))

    Depi.

  • 3. Data: 2003-10-25 06:49:54
    Od: Dredd<...@...pl>

    > A wniosłeś powództwo cywilne przeciwko sprawcom zgodnie z art. 62
    kpk?

    A po co od razu powództwo? Toć to cała sformalizowana impreza gdzie
    laik może popełnić jakiś błąd. Wystarczy ustny wniosek o naprawienie
    szkody złożony na podstawie art. 46 k.k. podczas przesłuchania w
    Sądzie

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2003-10-25 09:23:07
    Od: "Zorbas" <z...@i...pl>

    Dredd w pocie czoła wystukał/a na swojej klawiaturze:

> [...]
    > laik może popełnić jakiś błąd. Wystarczy ustny wniosek o naprawienie
    > szkody złożony na podstawie art. 46 k.k. podczas przesłuchania w

    W sumie to po zawiadomieniu policji i odkryciu sprawców została przeciwko
    nim wytoczona rozprawa. Jestem laikiem dlatego nie mam pojęcia co powinienem
    robić :)

  • 5. Data: 2003-10-25 09:24:01
    Od: "Zorbas" <z...@i...pl>

    Marcin Olender w pocie czoła wystukał/a na swojej klawiaturze:

> [...]
    > barmana do ich wydania a w razie odmowy wytoczyc powództwo
    > windykacyjne ( o wydanie rzeczy - art. 222 kc.)

    Ale sęk w tym, że nie mam jak udowodnić, że to moje lampy. Czy mimo wszystko
    mogę się domagać ich oddania?

  • 6. Data: 2003-10-25 11:29:40
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    przeciwko
    > nim wytoczona rozprawa. Jestem laikiem dlatego nie mam pojęcia

    No to dlatego właśnie radzę instytucję z art. 46 k.k. jako wiele
    łatwiejszą dla laika

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-10-25 16:56:14
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > Marcin Olender w pocie czoła wystukał/a na swojej klawiaturze:

    > Ale sęk w tym, że nie mam jak udowodnić, że to moje lampy. Czy mimo
    wszystko
    > mogę się domagać ich oddania?

    Domagac sie możesz zawsze. Jednak jak przyjdzie co do czego (czyli do sądu)
    to będziesz musiał udowodnić ( a raczej uprawdopodobnic na tyle abu uwierzył
    Ci sąd), że do Ciebie własnie należą. Na tym polega cały ten interes.

    Depi.

  • 8. Data: 2003-10-25 17:02:47
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > laik może popełnić jakiś błąd. Wystarczy ustny wniosek o naprawienie
    > szkody złożony na podstawie art. 46 k.k. podczas przesłuchania w

    Skoro tak twierdzisz. Ja tam się nie spotkałem. Nie wiem, jak to miałoby
    wyglądać, co to właściwie oznacza. Wygląda faktycznie na prostsze, ale po co
    w takim razie ustawodawca pozostawia powództwo adhezyjne?

    Tak nawiasem, to coś nabrałem cywilistycznego i procesowego skrzywienia.
    Czas powrócić do korzeni ;-)))

    Depi.

  • 9. Data: 2003-10-25 18:27:39
    Od: "Jolanta Domanska" <j...@g...pl>

    Zorbas <z...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > odzyskać?
    > Musisz zglosic sie do prokurtora, który wyasłał sprawę do sądu i uzupełnić
    liste skradzionych przedmiotów. Możesz to zrobić również w sądzie, gdy
    będziesz przesłuchiwany jako pokrzywdzony. Musisz do proktokołu w sądzie
    zażądać wyrównania szkody. Jesli sprawcy nie mają pieniędzy beda musieli
    odsiedzieć w przypadku, gdy nie wywiążą się z płatności. Może więc wydąbędą
    pieniądze. To powinno byc ich zmartwienie. Życzę powodzenia.

  • 10. Data: 2003-10-25 20:37:56
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Skoro tak twierdzisz. Ja tam się nie spotkałem. Nie wiem, jak to
    miałoby
    > wyglądać, co to właściwie oznacza.

    Na początek służę przepisem:

    Art. 46. § 1. W razie skazania za przestępstwo spowodowania śmierci,
    ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, naruszenia czynności narządu ciała
    lub rozstroju zdrowia, przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w
    komunikacji lub przestępstwo przeciwko środowisku, mieniu lub
    obrotowi gospodarczemu, sąd, na wniosek pokrzywdzonego lub innej
    osoby uprawnionej, orzeka obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody
    w całości albo w części; przepisów prawa cywilnego o przedawnieniu
    roszczenia oraz możliwości zasądzenia renty nie stosuje się.
    § 2. Zamiast obowiązku określonego w § 1 sąd może orzec na rzecz
    pokrzywdzonego nawiązkę w celu zadośćuczynienia za ciężki
    uszczerbek na zdrowiu, naruszenie czynności narządu ciała, rozstrój
    zdrowia, a także za doznaną krzywdę.

    >Wygląda faktycznie na prostsze, ale po co
    > w takim razie ustawodawca pozostawia powództwo adhezyjne?

    Fakt że zostawił.
    Może m.in. dlatego że art. 46 stosuje się jedynie do niektórych
    rodzajów przestępstw (patrz wyżej) a pozew adhezyjny do wszystkich
    przestępstw.

    Poza tym art. 46 k.k. pod jednym względem idzie dalej bo nie stosuje
    się przepisów o przedawnieniu roszczenia

    Jeśli bardzo Cię to dręczy to chyba byłoby na miejscu zajrzeć np. do
    uzasadnienia projektu kpk z 1997 r. albo komentarza

    Nasz autor wątku został pokrzywdzony przestępstwem przeciwko
    mieniu a zatem jak najbardziej łapie się na art. 46 k.k.

    -> http://usenet.pomocprawna.info