  • 1. Data: 2009-02-07 16:34:32
    Temat: Konto firmowe a US
    Od: "wekon" <w...@o...pl>

    Witam,
    jak się ma od strony prawnej taka sytuacja:
    Mam konto firmowe w banku. Urząd Skarbowy podczas kontroli w mojej firmie
    nie za bardzo ma się do czego przyczepić, więc zaczął czepiać się każdego
    przelewu który wpływał i wypływał z mojego konta. Np. znajomy przelał mi 2
    tyś zł, a ja dałem mu w gotówce gdyż nie ma u nas automatu (mi jeszcze
    wygodniej bo sam musze wpłacac na sowje konto by płacić faktury przelewowe).
    Są takie sytuacje w kwotach po 50, 200 zł itp. Większość tych przelewów ma
    lakoniczny opis lub wogóle. US próbuje mi wmówić że coś np. sprzedałem a nie
    zaewidencjonowałem. Jest to moje jedyne konto więc wykorzystuję je w celach
    prywatnych i firmowych. Tłumaczę im że gdybym chciał coś ukryć to bym ukrył.

    Pozdrawiam
    wekon

  • 2. Data: 2009-02-08 07:21:09
    Temat: Re: Konto firmowe a US
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "wekon" <w...@o...pl> napisał

    > Jest to moje jedyne konto więc wykorzystuję je w celach prywatnych i
    > firmowych.

    To źle robisz.

  • 3. Data: 2009-02-08 07:22:07
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Alek pisze:
    > Użytkownik "wekon" <w...@o...pl> napisał

    > To źle robisz.

    Prawo tego nie zabrania.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2009-02-08 09:20:15
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Prawo tego nie zabrania.

    Nie zabrania też chodzenia z mokrą głową na mrozie.

  • 5. Data: 2009-02-08 20:59:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Alek pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał

    > Nie zabrania też chodzenia z mokrą głową na mrozie.

    Jeśli założymy, że w tym przypadku kontroler chciał się do czegoś
    przyczepić, to równie dobrze mógłby się przyczepić do tych samych
    przelewów na koncie "prywatnym", zatem w tym przypadku posiadanie dwóch
    osobnych kont nie daje ochrony przed wysuwaniem podejrzeń o
    nierejestrowane w księgowości transakcje.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-02-08 22:23:26
    Od: "wekon" <w...@o...pl>

    "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > osobnych kont nie daje ochrony przed wysuwaniem podejrzeń o
    > nierejestrowane w księgowości transakcje.

    No ale w tym przypadku ma prawo wglądu w konto firmowe, nic mu do
    prywatnego.

    wekon

  • 7. Data: 2009-02-08 22:34:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    wekon pisze:

    > "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote in message

    > No ale w tym przypadku ma prawo wglądu w konto firmowe, nic mu do
    > prywatnego.

    Ma wgląd do wszystkich kont, również tych, które nie zostały
    zgłoszone do US jako konta związane z prowadzoną DG.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-02-16 18:49:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > Prawo tego nie zabrania.

    Ale za to korzystający sam ustawia się w roli wielbłąda.
    Skoro DEKLARUJE że będzie z danego konta korzystał w celach gospodarczych
    (a deklaruje - i bankowi, i USowi i ZUSowi) to dowód na to, że każde
    inne wykorzystanie służyło innemu celowi jest jego zmartwieniem.

    I tak dobrze jeśli nie ma opłaty za prowadzenie konta, a o ile jest
    że o to się nie czepiali :) (i w ogóle że nie czepiali się obsługą
    obcych potrzeb bankowych swoim kontem :))

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-02-16 19:12:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > że o to się nie czepiali :) (i w ogóle że nie czepiali się obsługą
    > obcych potrzeb bankowych swoim kontem :))

    Hmmm... I kto to mówi? Wielki zwolennik teorii "firma to ja!"? :)

    I dlaczego mieli by się czepiać opłaty za prowadzenie konta? Chyba
    nie trzeba kosztów w koszta dawać? Już prędzej by się przyczepili do
    odsetek - mimo że obelkowanych, to jeszcze w przychód (nie) wpisanych.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-02-16 23:14:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > Hmmm... I kto to mówi? Wielki zwolennik teorii "firma to ja!"? :)

    Jasne!
    I teorii, że procedury podatkowe są związane wyłacznie z CELEM
    oraz PRZEZNACZENIEM wybranej częsci majątku podatnika :)
    "Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych
    i materialnych..." ;)
    I w powyższej dyskusji właśnie o przedsiębiorstwo idzie, a *nie*
    o osobę przedsiębiorcy.

    Przecież prywatny samochód "na DG" niczym innym nie różni się
    od prywatnego samochodu posiadanego w celu osobistym oprócz
    tego, że:
    - jest "zaewidencjonowany w majątku"
    - jest "przeznaczony do celu" lub "związany z celem" (gospodarczym)

    I podobnie dotyczy to niemal wszystkich składników majątkowych,
    niemal - bo z wyłączeniem lokali mieszkalnych (mimo że wykorzystywanych
    w DG, ale nie stanowiących przedmiotu DG), pieniędzy "jako takich"
    (z wyłączeniem operacji na rachunku "związanym z DG" i skutków
    ubocznych ich pobytu tamże, czyli opłat i odsetek).
    W zamian za karę w postaci ewidencjonowania, przychodowania i tak
    dalej, uzyskujemy prawo do uznawania za koszt (w tym pośrednio przez
    amortyzację).

    Po przyjęciu *takiego* podziału mamy mniej więcej jasność jak
    wygląda sprawa z majątkiem "zaliczonym do DG" (czyli stanowiącym
    składnik przedsiębiorstwa), a przy okazji z innymi składnikami
    tegoż przedsiębiorstwa :)
    Zarabiasz - zaliczasz przychód do DG, i *masz prawo* zaliczania
    w koszty składników "związanych" (poza jasno wymienionymi wyjątkami).
    W zamian, SKORO zaliczyłeś r-k do "gospodarczych", to TWOJE OŚWIADCZENIE
    stanowi przesłankę do uznania że przychody na tym koncie są
    "gospodarcze".
    Oczywiście ową przesłankę można obalić - wg Ordynacji należy
    dopuścić "każdy dowód".
    Problem w tym że wiarygodność będzie oceniać US, IS a później
    WSA i NSA (a nie Ty :D)

    Dlatego przyjmowanie "byle jak opisanych" dowodów wpłat na
    konto które samemu się przeznaczyło na DG IMVHO łapie się
    pod dobrowolne stawianie się w roli wielbłąda.

    > I dlaczego mieli by się czepiać opłaty za prowadzenie konta? Chyba nie
    > trzeba kosztów w koszta dawać?

    W drugą stronę - gość pisał że korzysta z konta przeznaczonego dla
    DG do celów osobistych, więc założyłem że koszty prowadzenia
    wrzuca w koszty uzyskania DG :D
    Ale racja - jesli nie "wrzucał" to nikogo to nie obchodzi.

    > Już prędzej by się przyczepili do odsetek

    To było o ile dobrze zrozumiałem "konto dla DG", więc:

    > mimo że obelkowanych, to jeszcze w przychód (nie) wpisanych.

    ...jak sądzę wpisywał!

    No chyba że źle rozumiałem.

    pzdr, Gotfryd