  • 1. Data: 2009-02-06 18:55:30
    Temat: Re: Pawlak uniewaznia kryzys [unieważnienie umów na opcje walutowe]
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Piotr Maksymowicz" <p...@p...onet.pl> pisze:

    > http://waluty.onet.pl/1912094,wiadomosci.html
    >
    > Ten facet mi sie podoba. Prosiłbym jeszcze o unieważnienie kredytów w
    > walutach albo chociaz unieważnienie spadku wartosci złotówki. Przeciez te
    > umowy były zawierane z wyraźnym pogwałceniem równowagi stron. Po jednej
    > stronie rzygajacy kasa bank z całym zapleczem specjalistów a po drugiej
    > prosty ludź chcacy tylko mieszkania. A przecież każdemu sie nalezy domek.

    http://waluty.onet.pl/1912094,wiadomosci.html
    <cytat>
    Pawlak: PSL proponuje unieważnienie umów na opcje walutowe
    (PAP, dd/ 06.02.2009, godz. 17:27)
    Projekt ustawy unieważniającej niekorzystne dla klientów umowy na
    opcje walutowe z bankami zaproponuje rządowi PSL - zapowiedział w
    piątek szef Stronnictwa, wicepremier, minister gospodarki Waldemar
    Pawlak.
    [...]
    PSL chce też wyjaśnienia okoliczności podpisywania umów na opcje. "To
    nie były umowy podpisywane z pistoletem przy głowie, ale ich
    postanowienia są rażąco dyskryminujące jedną ze stron - klienta - i
    zakładają niesymetryczność korzyści. Banki zabezpieczały tu swoje
    możliwe straty np. maksymalną kwotą, która może zostać wypłacona; po
    stronie klientów takiej granicy nie było" - mówił Pawlak.
    [...]
    [Pawlak] Przypomniał, że podstawy prawne dla unieważnienia takich
    umów można wywieść z prawa europejskiego, a nawet kodeksu cywilnego -
    umowy nie mogą prowadzić do wyzysku żadnej ze stron.
    </cytat>

    To zależy jak to ujmą prawnie i propagandowo. Ustawa "zachęcająca"
    klientów banków do uzyskania na drodze sądowej "zrównania" praw i
    obowiązków stron umowy" ma nawet jakieś szanse by przejść (IMHO).
    W prawie były podawane przykłady umów *RAŻĄCO* asymetrycznych
    na korzyść banków i niekorzyść klienta.

    Ustawa mogłaby być przykładowo o przekazaniu sądom funduszy na
    znacząco szybsze rozpatrywanie takich spraw oraz zmniejszająca
    kaucje za wniesienie takiej sprawy przeciw bankowi oraz ustająca
    maksymalną opłatę klienta za koszty prawne banku. A wszystko
    *formalnie* odbywałoby się na podstawie prawa obowiązującego w
    momencie zawierania umowy a ustawa dotyczyła by niby tylko
    "technicznych detali" procedury rozpatrywania skargi sądowej.
    A sądy taką ustawą dostałyby "nieformalny" sygnał że prawo ma
    chronić *KAŻDĄ* ze stron umowy a nie tylko banki :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : Twoje pieniądze. Twoje ryzyko. Twój zysk *albo* strata.
    Każdy dobry uczynek ma swoją nagrodę.

  • 2. Data: 2009-02-06 22:52:17
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Ty się smiej, ale w Stanach jakoś na przełomie 2000 r. była podobna sytuacja, po
    której po procesie sądowym upadła wielka firma doradzająca chyba dla P&G (?) zakup
    opcji.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2009-02-09 08:49:43
    Temat: [unieważnienie umów na opcje walutowe]
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    I bardzo dobrze, ustawa przeciw nierzetelnym doradcom finansowym, a nawet przeciw
    wyrachowanym złodziejom.

    Zapoznajcie się co najmniej z (choćby przez google.com):

    * Procter & Gamble vs. Bankers Trust litigation derivatives fraud case;
    * Enron Corp. vs. Arthur Andersen.

    JaC

    -----