    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Konto firmowe a US
    Date: Tue, 17 Feb 2009 00:14:47 +0100

    On Mon, 16 Feb 2009, Liwiusz wrote:

    > Hmmm... I kto to mówi? Wielki zwolennik teorii "firma to ja!"? :)

    Jasne!
    I teorii, że procedury podatkowe są związane wyłacznie z CELEM
    oraz PRZEZNACZENIEM wybranej częsci majątku podatnika :)
    "Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych
    i materialnych..." ;)
    I w powyższej dyskusji właśnie o przedsiębiorstwo idzie, a *nie*
    o osobę przedsiębiorcy.

    Przecież prywatny samochód "na DG" niczym innym nie różni się
    od prywatnego samochodu posiadanego w celu osobistym oprócz
    tego, że:
    - jest "zaewidencjonowany w majątku"
    - jest "przeznaczony do celu" lub "związany z celem" (gospodarczym)

    I podobnie dotyczy to niemal wszystkich składników majątkowych,
    niemal - bo z wyłączeniem lokali mieszkalnych (mimo że wykorzystywanych
    w DG, ale nie stanowiących przedmiotu DG), pieniędzy "jako takich"
    (z wyłączeniem operacji na rachunku "związanym z DG" i skutków
    ubocznych ich pobytu tamże, czyli opłat i odsetek).
    W zamian za karę w postaci ewidencjonowania, przychodowania i tak
    dalej, uzyskujemy prawo do uznawania za koszt (w tym pośrednio przez
    amortyzację).

    Po przyjęciu *takiego* podziału mamy mniej więcej jasność jak
    wygląda sprawa z majątkiem "zaliczonym do DG" (czyli stanowiącym
    składnik przedsiębiorstwa), a przy okazji z innymi składnikami
    tegoż przedsiębiorstwa :)
    Zarabiasz - zaliczasz przychód do DG, i *masz prawo* zaliczania
    w koszty składników "związanych" (poza jasno wymienionymi wyjątkami).
    W zamian, SKORO zaliczyłeś r-k do "gospodarczych", to TWOJE OŚWIADCZENIE
    stanowi przesłankę do uznania że przychody na tym koncie są
    "gospodarcze".
    Oczywiście ową przesłankę można obalić - wg Ordynacji należy
    dopuścić "każdy dowód".
    Problem w tym że wiarygodność będzie oceniać US, IS a później
    WSA i NSA (a nie Ty :D)

    Dlatego przyjmowanie "byle jak opisanych" dowodów wpłat na
    konto które samemu się przeznaczyło na DG IMVHO łapie się
    pod dobrowolne stawianie się w roli wielbłąda.

    > I dlaczego mieli by się czepiać opłaty za prowadzenie konta? Chyba nie
    > trzeba kosztów w koszta dawać?

    W drugą stronę - gość pisał że korzysta z konta przeznaczonego dla
    DG do celów osobistych, więc założyłem że koszty prowadzenia
    wrzuca w koszty uzyskania DG :D
    Ale racja - jesli nie "wrzucał" to nikogo to nie obchodzi.

    > Już prędzej by się przyczepili do odsetek

    To było o ile dobrze zrozumiałem "konto dla DG", więc:

    > mimo że obelkowanych, to jeszcze w przychód (nie) wpisanych.

    ...jak sądzę wpisywał!

    No chyba że źle rozumiałem.

    pzdr, Gotfryd