  • 1. Data: 2005-01-28 12:28:54
    Temat: Konstytucja - problemy laika
    Od: "MAck" <m...@i...pl>

    Czytam Konstytucje i mam problemy z interpretacją wielu artykułów.
    Np.:
    Art. 3: RP jest państwem jednolitym - jednolitym? pod jakim względem?
    albo
    Art. 8/2: przepisy konstytucyjne stosuje się bezpośrednio - co oznacza w tym
    wypadku słowo bezpośrednio?
    bądź
    Art. 26/2: Siły Zbrojne podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli - tu
    też nie bardzo rozumiem jakiego typu jest to kontrola.

    Tego typu pytań mam dość dużo. Czy istnieje jakaś strona www z konstytucją
    gdzie takie potencjalnie mniej jasne dla laika artykuły byłyby skomentowane
    bądź w jakimś zakresie wytłumaczone? Gdzie mogę znaleźć odpowiedzi na takie
    pytania?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-01-28 12:37:31
    Temat: Re: Konstytucja - problemy laika
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    Użytkownik "MAck" <m...@i...pl> napisał w
    > Gdzie mogę znaleźć odpowiedzi na takie pytania?
    > Pozdrawiam

    Dowolna większa księgarnia, albo któraś z bibliotek : Miejska, Buła, Wydział
    Prawa.
    Dowolny aktualny podręcznik/skrypt z prawa konstytucyjnego.

    Innej drogi raczej nie ma, a przynajmniej nie poprowadzi ona do odpowiedzi
    na wszystkie takie pytania.
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 3. Data: 2005-01-28 13:10:53
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    > Czytam Konstytucje i mam problemy z interpretacją wielu artykułów.
    > Np.:
    > Art. 3: RP jest państwem jednolitym - jednolitym? pod jakim względem?
    > albo

    Hej!

    Kilka watpliwosci postaram sie rozwiac.

    art. 3 - tzn. ze nie jest panstwem federalnym, jak np. stany zjednoczone,
    niemcy, szwajcaria, etc.
    Chodzi o to, że w RP nie sklada sie mniejszych panstewek (stanow, landow)
    jak wlasnie ww kraje. Ma to swoje konsekwencje w np. skladzie izb parlamentu
    etc.

    > Art. 8/2: przepisy konstytucyjne stosuje się bezpośrednio - co oznacza w
    tym
    > wypadku słowo bezpośrednio?

    w zalozeniu tworcow konstytucji konstucycja ma byc traktowana jak kazda inna
    ustawa i byc czasem np. podstawa orzeczen sadu, ( niby... w praktyce jest
    praktycznie nie wykonalne ) etc.

    konrad

  • 4. Data: 2005-01-28 13:30:01
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    MAck wyskrobał(a):
    > Czytam Konstytucje i mam problemy z interpretacją wielu artykułów.
    > Np.:
    > Art. 3: RP jest państwem jednolitym - jednolitym? pod jakim względem?

    Polska nie jest takim państwem jak USA, Niemcy, Szwajcaria czy Wielka
    Brytania. Polska nie jest krajem zrzeszającym małe "państewka", które kiedyś
    tam istaniały samodzielnie jak stany w USA czy landy w Niemczech i
    postanowiły się połaczyć w jeden organizm państwowy. Podział na województwa
    ma charakter administracyjny. Dziś jest taki, jutro może być inny (było 49
    jest 17). W USA, Wielkiej Brytanii czy Niemczech nikt nie myśli o zmianie
    granic stanów, krajów czy landów, bo te jednostki stanowią pewną niezależną
    podmiotowość.

    > albo
    > Art. 8/2: przepisy konstytucyjne stosuje się bezpośrednio - co oznacza w
    > tym wypadku słowo bezpośrednio?

    Że można się na nie bezpośrednio powoływać przy dochodzeniu swoich praw
    przed sądem, bez konieczności odwoływania się do ustaw. Przynajmniej tak to
    jest teoretycznie, bo zazwyczaj Konstytucja deklaruje pewną myśl, która stoi
    na tak wysokim poziomie ogólności, że musi zostać doprecyzowana w ustawie.

    > Art. 26/2: Siły Zbrojne podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli - tu
    > też nie bardzo rozumiem jakiego typu jest to kontrola.

    Chodzi o to, że generalne zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi sprawuje
    cywilny minister obrony narodowej oraz Prezydent jako zwierzchnik sił
    zbrojnych. To cywilny minister decyduje o udziale polskich wojsk w
    konfliktach za granicą, zakupie sprzętu, planach rozwojowych itd. a nie
    jacyś generałowie. Oni tylko wykonują polecenia ministra.

> [...]
    > gdzie takie potencjalnie mniej jasne dla laika artykuły byłyby
    > skomentowane bądź w jakimś zakresie wytłumaczone? Gdzie mogę znaleźć

    Polecam przejść się do biblioteki na wydziale prawa albo do księgarni z
    literaturą prawniczą. Szukaj komentarzy do Konstytucji.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2005-01-29 16:34:18
    Od: "RAV" <r...@o...pl>

    Bartek Gliniecki rzecze:

    W USA, Wielkiej Brytanii czy Niemczech nikt nie myśli o

    Z tego co wiem, akurat w Niemczech chcieliby (rząd chciałby), ale właśnie
    lokalne władze Landów nie chcą się zgodzić. Nie dziwię się temu zresztą. A
    odnośnie Polski, czasami mam wrażenie, że system federalny byłby ciekawy,
    aczkolwiek pogłębiałby separację np. Warszawy czy Poznania i wschodnich
    województw, choć w przypadku tych drugich byłaby dla nich to spora szansa na
    rozwój i nie musieli by płacić na budowę np. metra w Warszawie, jak to ma
    miejsce dzisiaj. Wiesz, że kasa na to idzie z centralnego budżetu?

    RaV

    AQQ:133695 GG:4750295 TLEN:ravsite WPKONTAKT:rav_q
    ICQ:298202732 WWW: http://kropeczek.tk
    PRP: http://poznan4u.pl/pyrypy.php?s=su&u=521