    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kolekta na opłacenie kary ?
    Date: Sat, 2 May 2009 00:54:44 +0200

    Użytkownik "Baczek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:gtfof6$ua5$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > Probosz z ambony z imienia i nazwiska nagadal na pewna osobe.
    > Sprawa w sadzie. Zasadzone odszkodowanie (czy jak to zwal) dla osoby, na
    > ktora nagadal w trakcie mszy.
    > Na nastepnej mszy, przed kolekta, probosz oglosil, ze jest to zbiorka(
    > skladka) na pokrycie odszkodowania.
    > Czy probosz nie powinien zglaszac takiej zbiorki? Jakies
    > pozwolenia/zgloszenia (cokolwiek)?
    > Przeciez nie jest to kolekta na cele koscielne.
    > Pozdrawiam

    Publiczna zbiórka na grzywnę stanowi wykroczenie z art. 57 kw, ale jak
    rozumiem w tym wypadku mowa o odszkodowaniu, więc to nie będzie właściwa
    kwalifikacja. Dość karkołomnym było by przyjęcie, że ksiądz żebrze w
    miejscu publicznym - bo w końcu to nie jest odszkodowanie płatne przez
    kościół, tylko przez księdza osobiście - co dałoby w konsekwencji
    wykroczenie z art. 58 kw. Ale ten numer przed żadnym sądem pewnie nie
    przyjdzie. Natomiast dość ciekawe rezultaty mogłoby dać zainteresowanie
    się, czy ksiądz od tych darowizn odprowadził podatek. Wszak zwolnione są od
    podatku darowizny na cele religijne, a odszkodowanie trudno takim celem
    nazwać. Nic innego mi do głowy nie przychodzi. Z tym, ze dowodowa pasowało
    by znać personalia darczyńców.

    No i powiadomiłbym biskupa, że de facto ksiądz okrada kościół, bo wierni
    zamiast dawać składkę na utrzymanie kościoła (na to jest przeznaczona
    zgodnie z prawem kanonicznym coniedzielna taca) zbierają się na prywatne
    cele proboszcza.