  • 1. Data: 2005-08-25 11:09:26
    Temat: Kochana Ciocia obdarowuje
    Od: "PBMad" <m...@t...de>

    Witam wszystkich
    Przepraszam, ze podnosze temat, ktory pojawia sie tu cyklicznie i pewnie
    dziala
    grupowiczom juz na uzebienie. Nie znalazlem jednak odpowiedzi na kilka
    pytan.
    Art. 16. ustawy o podatku od spadkow i darowizn mowi o mozliwosci
    nieplacenia podatku
    spadkowego od lokalu. Pierwsza watpliwosc: Dostac mam mieszkanie od
    bezdzietnej
    siostry ojca, popularnie zwanej ciocia. Czy z racji bezdzietnosci cioci
    jestem w grupie I (zstepny?), czy moze w II (zstepny rodzenstwa?)? Kto
    to jest zstepny juz nie znalazlem.
    Sprawa o tyle istotna, ze gdybym byl w I grupie, to wchodzi w gre
    rowniez darowizna. W przypadku
    grupy II tylko spadek. A jak sie prawo zmieni, to...
    Watpliwosc numer 2 dotyczy ust.2 pkt 5 i ust. 3:
    5) beda zamieszkiwac w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia zlozenia zeznania podatkowego - jezeli w chwili zlozenia
    zeznania
    nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jezeli nabywca
    zamieszka w ciagu roku od dnia zlozenia zeznania podatkowego.
    3. Jezeli nabyty budynek lub lokal jest zajety przez osoby trzecie,
    spelnienie warunków
    okreoelonych w ust. 2 pkt 2--5 moze nastapic w okresie 5 lat od dnia
    nabycia;
    w tym wypadku zawiesza sie odpowiednio bieg terminu przedawnienia
    do dokonania wymiaru podatku.
    Czyli, jesli wprowadze sie teraz, to ciocia musi przezyc 5 lat (calym
    sercem
    zycze jej duzo wiecej!), czy moze, skoro mieszkanie mialo lokatorow,
    ktorzy sie
    wyprowadzaja, a ja zajme mieszkanie zaraz po nich, stosuje sie ust. 3?

    A moze jest inny sposob, zeby ominac ten drakonski podatek? Czlowiek
    haruje cale zycie na mieszkanie. Za 10 razy po drodze opodatkowane
    pieniadze dorabia sie lokum, a gdy chce swa wlasnoscia rozporzadzic,
    zaraz zjawia sie fiskus i kasuje haracz.

    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2005-08-25 13:52:49
    Temat: Re: Kochana Ciocia obdarowuje
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PBMad wrote:
    > siostry ojca, popularnie zwanej ciocia. Czy z racji bezdzietnosci cioci
    > jestem w grupie I (zstepny?), czy moze w II (zstepny rodzenstwa?)? Kto
    > to jest zstepny juz nie znalazlem.

    ... do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

    ciotka to rodzenstwo rodzicow.
    Czyli II grupa.
    Zstepni to twoje dzieci, wnuki i tak dalej.
    Wstepni to rodzice, dziadkowie, pra.. i prapra i tak dalej

> [...]

    > ktorzy sie
    > wyprowadzaja, a ja zajme mieszkanie zaraz po nich, stosuje sie ust. 3?

    Poniewaz w gre wchodzi tylko spadek, to wprowadzenie sie teraz nic nie
    zmienia, bo to sie nie liczy.
    5 lat zacznie biec dopiero od momentu otrzymania przez ciebie spadku,
    czyli, gdy cioci juz nie bedzie (a dokladnie to od momentu tak jak
    napisales wczesniej)

> [...]
    > pieniadze dorabia sie lokum, a gdy chce swa wlasnoscia rozporzadzic,
    > zaraz zjawia sie fiskus i kasuje haracz.

    tak jest wszedzie i nie ma co marudzic.
    Ciotka moze darowac mieszkanie twoim rodzicom, bo oni zaliczaja sie do I
    grupy podatkowej.
    A po 5 latach , ale patrz dokladnie od kiedy te 5 lat biegnie, bo ludzie
    czesto potem placza, jak sprzedali mieszkanie o miesiac za wczesnie i US
    chce podatek, rodzice moga darowac to mieszkanie tobie.
    Chyba ci sie nie spieszy az tak bardzo?

  • 3. Data: 2005-08-25 15:14:22
    Od: "PBMad" <m...@t...de>

    witek napisał:

> [...]
    > i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    > małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

    Szkoda. Gdzies wyczytalem, ze jak ciocia nie ma dzieci... Główkuję nad
    tym czy moja żona jest też w II grupie i ciezko mi wykombinować. Ale
    wychodzi na to, że nie.

    > Zstepni to twoje dzieci, wnuki i tak dalej.
    > Wstepni to rodzice, dziadkowie, pra.. i prapra i tak dalej

    Teraz jasne

> [...]
    > 5 lat zacznie biec dopiero od momentu otrzymania przez ciebie spadku,
    > czyli, gdy cioci juz nie bedzie (a dokladnie to od momentu tak jak

    Czyli, o ile dobrze rozumiem, Jak dostane spadek i spelnie wszystkie
    warunki to powstanie obowiazek podatkowy, ale zawieszony na 5 lat i
    jesli bede tam mieszkal to po tym czasie obowiazek wygasnie, a jesli
    nie, to bede musial bulnac?

    > tak jest wszedzie i nie ma co marudzic.

    Tak. Tylko o ile wiem np. w krajach UE kwoty wolne od podatku sa
    kilkadziesiat razy wieksze, a dobra mają najwyżej kilkakrotnie większą
    wartość. Poza tym podatek od spadku jest według mnie zwykłym rabunkiem.
    To są dobra wypracowane przez pokolenia i opodatkowane po drodze
    wielokrotnie. To nic innego jak dawny "domiar do domiaru". Swoją drogą
    argument, że tak jest wszędzie, nie jest żadnym dowodem na słuszność
    tezy.

> [...]
    > ludzie czesto potem placza, jak sprzedali mieszkanie o miesiac za
    > wczesnie i US chce podatek, rodzice moga darowac to mieszkanie tobie.

    A jesli moi rodzice (oby zyli jak najdluzej - pisze, coby nikt nie
    myslal, ze na ich zycie czycham) umra przed minieciem 5 lat od
    darowizny?

    > Chyba ci sie nie spieszy az tak bardzo?

    Nie. Wcale. Ja chce w tym mieszkaniu mieszkac. Nie zamierzam go
    sprzedawac. Teraz to jest troche ruina. I nie chce wyremontowac go i
    zaplacic za to potem sporego podatku. Na razie spełniam wszystkie
    warunki ust. 2 Ale mogę przestać je spełniać. Dlatego wolałbym darowiznę
    :-( Albo zmieni się prawo i będę musiał i tak zapłacić podatek.

    Pozdro
    Przemek

  • 4. Data: 2005-08-25 17:25:01
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PBMad wrote:

    > Szkoda. Gdzies wyczytalem, ze jak ciocia nie ma dzieci... Główkuję nad
    > tym czy moja żona jest też w II grupie i ciezko mi wykombinować. Ale
    > wychodzi na to, że nie.

    żona w stosunku do twojej ciotki? III grupa

> [...]
    > warunki to powstanie obowiazek podatkowy, ale zawieszony na 5 lat i
    > jesli bede tam mieszkal to po tym czasie obowiazek wygasnie, a jesli

    tak

    > Tak. Tylko o ile wiem np. w krajach UE kwoty wolne od podatku sa
    > kilkadziesiat razy wieksze, a dobra mają najwyżej kilkakrotnie większą
    > wartość.
    Pokazać ci jak w Polsce zgodnie z prawem przepuścić darowiznę na 100 tyś
    bez podatku od darowizn?
    W Polsce też nie są te kwoty niskie, tylko wystarczy iść do doradcy
    podatkowego i zaraz się okazuje, że cuda można wyczarować, tylko my tego
    nie umiemy.

    > Poza tym podatek od spadku jest według mnie zwykłym rabunkiem.
    > To są dobra wypracowane przez pokolenia i opodatkowane po drodze
    > wielokrotnie.
    Podatek od darowizn przekazywany w ramach pokolenia nie jest znowu taki
    duży.
    Podatek przekazywany "w bok" jest większy.
    Gdyby to było przekazywane w rodzinie "na wprost" bez problemu bym ci to
    przepuscim bez jakiegokolwiek podatku.

    To nic innego jak dawny "domiar do domiaru". Swoją drogą
    > argument, że tak jest wszędzie, nie jest żadnym dowodem na słuszność
    > tezy.

    Jest to argument, żeby nie narzekać, że w Polsce jest do dupy, a
    wszędzie indziej jest cacy, bo to nie prawda.
    Narzekać ogólnie, można. jak najbardziej.

    > A jesli moi rodzice (oby zyli jak najdluzej - pisze, coby nikt nie
    > myslal, ze na ich zycie czycham) umra przed minieciem 5 lat od
    > darowizny?

    To nic sie nie stanie, przecież US nie będzie ich ścigał po śmierci.
    A ty dostaniesz spadek.
    No chyba, że jest więcej chętnych do podziału, wtedy możesz dostać
    troche mniej niż całe mieszkanie.
    Niech ci zapiszą go w testamencie, ale wówczas i tak od zachowku, dla
    reszty towarzystwa sie nie uchronisz.

> [...]
    > warunki ust. 2 Ale mogę przestać je spełniać. Dlatego wolałbym darowiznę
    > :-( Albo zmieni się prawo i będę musiał i tak zapłacić podatek.

    To policz ile tego podatku zapłacisz, wcale nie wychodzi tego znowu tak
    strasznie dużo.
    Wszystkie tabelki są w ustawie.
    Przecież mieszkanie można w darowiźnie wycenić z "lekka" taniej.
    Byle tylko za dużo nie przegiąć, bo US oszacuje po swojemu.

    Nie wiem jak US zapatrzy się na darowiznę najpierw twoim rodzicom
    (mniejszy podatek od darowizny, I grupa , bez zobowiązania 5 lat), a
    potem zaraz rodzice tobie. Wówczas ty już nie zapłacisz podatku, bo się
    zobowiążesz mieszkać 5 lat.

  • 5. Data: 2005-08-25 19:59:10
    Od: "PBMad" <m...@t...de>

    witek napisał:

    > żona w stosunku do twojej ciotki? III grupa

    Niestety...

> [...]
    > W Polsce też nie są te kwoty niskie, tylko wystarczy iść do doradcy
    > podatkowego i zaraz się okazuje, że cuda można wyczarować, tylko my

    No pokaż :o) Chętnie się dowiem. Ale tak serio, to w innych krajach bez
    kombinacji można przekazać spadek. A u nas trzeba kombinować.

    > Podatek od darowizn przekazywany w ramach pokolenia nie jest znowu
    > taki duży.

    7% to mało? Dla mnie to bardzo dużo. Biorąc pod uwagę, że z wcześniej
    wypracowanych pieniędzy potrącono już około 50% to zabranie kolejnych
    pieniedzy. Nie mówiąc o moim przypadku: 12% i o pozostałych: 20%!!! A
    jak myślę o notariuszu to już mi się scyzoryk w kieszeni otwiera.

    > Podatek przekazywany "w bok" jest większy.

    Masz na myśłi podatek od spadku? To też jest wg mnie nie fair.

    > Gdyby to było przekazywane w rodzinie "na wprost" bez problemu bym ci
    > to przepuscim bez jakiegokolwiek podatku.

    Ale to jest na wprost. Ciocia nie ma dzieci. Nie ma komu przekazać.
    Jestem jej najbliższym spadkobiercą.

    Z> To nic innego jak dawny "domiar do domiaru". Swoją drogą
    >

    > Jest to argument, żeby nie narzekać, że w Polsce jest do dupy, a
    > wszędzie indziej jest cacy, bo to nie prawda.

    Wiem. Mieszkam w Niemczech. Co nie zmienia faktu, że mam prawo do
    krytyki tego, co mi sie nie podoba. A Ty chyba też nie był byś
    szczęśliwy, gdybyś musiał zapłacić podatek od prezentu od rodziny, co?
    No bo niby jakie logiczne uzasadnienie ma taki podatek (spadkowy)? Że to
    mój przychód? Ale od tego przychodu już był zapłacony podatek. A
    zapłacił go spadkodawca. I żeby to raz...

    > Narzekać ogólnie, można. jak najbardziej.

    Szczególnie, kiedy narzekanie jest słuszne ;-)

    > To nic sie nie stanie, przecież US nie będzie ich ścigał po śmierci.
    > A ty dostaniesz spadek.

    No fakt

    > No chyba, że jest więcej chętnych do podziału, wtedy możesz dostać
    > troche mniej niż całe mieszkanie.
    > Niech ci zapiszą go w testamencie, ale wówczas i tak od zachowku, dla
    > reszty towarzystwa sie nie uchronisz.

    U nas w rodzinie, póki co, nie ma powodów, żeby myśleć o jakichś
    nieporozumieniach. Ale ogólnie i tak nic z tego, bo rodzice mają
    mieszkanie i nie spełniają wszystkich warunków art. ustawy. Czyli i tak
    by musieli zapłacić podatek. Nie?

    > To policz ile tego podatku zapłacisz, wcale nie wychodzi tego znowu
    > tak strasznie dużo.

    Może dla ciebie 34.304,70 to jest mało. Dla mnie to majątek. Wywalenie
    oszczędności całego dotychczasowego życia za to tylko, że rodzina sie
    kocha i sobie pomaga. Mimo, że w ostatnich latach zarabiałem całkiem
    nieźle.

    > Wszystkie tabelki są w ustawie.
    > Przecież mieszkanie można w darowiźnie wycenić z "lekka" taniej.
    > Byle tylko za dużo nie przegiąć, bo US oszacuje po swojemu.

    Byle nie przekroczyć 33%... Czyli nie 34.304,70 tylko 22.304,70. Prawdę
    mówiąc to też majątek. Ładnych kilka średnich krajowych. Ze dwa lata
    trzeba pracować i nie jeść. Ładne mi "nie tak znowu strasznie dużo"

    > Nie wiem jak US zapatrzy się na darowiznę najpierw twoim rodzicom
    > (mniejszy podatek od darowizny, I grupa , bez zobowiązania 5 lat),

    Nie uda się, bo warunek art. 16 ust. 2 pkt 3 nie jest spełniony. Rodzicę
    musieli by zapłacić podatek.

    > a potem zaraz rodzice tobie. Wówczas ty już nie zapłacisz podatku, bo
    > się zobowiążesz mieszkać 5 lat.

    Gdyby się udało, to chyba nic im do tego. Warunki ustrawy spełnione,
    więc sprawa jasna.

    Przemek

    Ps.
    Dzięki za pomoc. Trochę zaczynam kumać ;o)

  • 6. Data: 2005-08-25 23:41:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    PBMad wrote:

    > No pokaż :o) Chętnie się dowiem. Ale tak serio, to w innych krajach bez
    > kombinacji można przekazać spadek. A u nas trzeba kombinować.

    19 tyś darowizna od dwójki rodziców
    19 tyś darowizna na cele mieszkaniowe od rodziców
    19 tyś darowizna dla żony od twoich rodziców
    19 tys darowizna na cele mieszkaniowe dla twojej żony od twoich rodziców
    9 tyś pożyczka (co niektórzy mówią, że 19 tyś) dla ciebie od rodziców
    9 tyś pożyczka (co niektórzy mówią, że 19 tyś) dla żony od rodziców

    teraz wszystko razy dwa, bo żona też ma dwójkę rodziców.

    wszystko zwolnione od podatku.

    Tu też nie trzeba kombinować, trzeba tylko wiedzieć.

    > 7% to mało?
    3% plus to co napisalem jest bez podatku.

    > Masz na myśłi podatek od spadku? To też jest wg mnie nie fair.

    Nie. Mmiałem na myśli darowizny od dalszej rodziny, nie wstępni i
    zstępni ale w bok, ciotki, wujkowie itp itd.

    > Ale to jest na wprost. Ciocia nie ma dzieci. Nie ma komu przekazać.
    > Jestem jej najbliższym spadkobiercą.
    Ale to już boczna gałąź rodziny.
    To że nie ma dzieci, to przecież nie wina państwa.

    > Szczególnie, kiedy narzekanie jest słuszne ;-)

    Jaki jest procent podatku w Niemczech od darowizny?
    A jaki podatek CIT płacą firmy niemieckie?

    Czy naprawdę w Polsce jest nadrożej i najgorzej?
    Nie jestem przekonany.

    > U nas w rodzinie, póki co, nie ma powodów, żeby myśleć o jakichś
    > nieporozumieniach.
    A potem następuje wielkie rozczarowanie :)

    > Ale ogólnie i tak nic z tego, bo rodzice mają
    > mieszkanie i nie spełniają wszystkich warunków art. ustawy. Czyli i tak
    > by musieli zapłacić podatek. Nie?

    Tak.
    Ale ciotka, to siostra więc I grupa, czyli zapłacą 3% plus znacznie
    większa kwota zwolniona od podatku.
    A darowizna od ciotki na ciebie to po pierwsze mniejsza kwota zwolniona
    a po drugie 7%.

    A darowizna od rodziców na ciebie będzie już zwolniona, bo ty się
    łapiesz na zwolnienie.

  • 7. Data: 2005-08-26 08:57:55
    Od: "PBMad" <m...@t...de>

    Mozesz odpowiedzec?

    > 19 tys darowizna od dwójki rodziców
    > [---]
    > teraz wszystko razy dwa, bo zona tez ma dwójke rodziców.

    Niby tak. Ale to jest od rodzicow. A ja mowilem o cioci. I tu nic sie
    nie da zakombinowac.

    > wszystko zwolnione od podatku.

    Jakos nie jestem wdzieczny naszemu panstwu, ze laskawie pozwala rodzicom
    podarowac czesc majatku dzieciom bez haraczu. Jak Lenin, co dziecku dal
    w morde. A mogl zabic.

    > Tu tez nie trzeba kombinowac, trzeba tylko wiedziec.

    Jak wszedzie.

    > 3% plus to co napisalem jest bez podatku.

    Jezeli:

    Art. 9.

    1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywce, od jednej osoby,
    wlasnosci

    rzeczy i praw majatkowych o czystej wartosci przekraczajacej:

    1) 9 637 zl - jezeli nabywca jest osoba zaliczona do I grupy
    podatkowej...

    oraz:

    Art. 15

    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

    do 10278 - 3%

    10278-20556 - 308 zl 30 gr i 5% nadwyzki ponad 10 278 zl

    powyzej 20556 822 zl 20 gr i 7% nadwyzki ponad 20 556 zl

    To o ile dobrze rozumiem ustawe, to od mieszkania o wartosci 300.000 do
    zaplacenia bedzie 19708,70 zlociszy. A to stanowi 6,6% wartosci, nie 3%.
    Czy rozumiem cos nie tak? Darowujac jedno mieszkanie mozna je rozpisac
    na te wszystkie ulgi?

    > Nie. Mmialem na mysli darowizny od dalszej rodziny, nie wstepni i
    > zstepni ale w bok, ciotki, wujkowie itp itd.

    I niech bedzie. Ale ze 2-3%, a nie 11-12%

    > Ale to juz boczna galaz rodziny.
    > To ze nie ma dzieci, to przeciez nie wina panstwa.

    Zgadza sie. Co nie zmienia faktu, ze pobierany haracz jest stanowczo za
    wysoki.

    > Jaki jest procent podatku w Niemczech od darowizny?
    > A jaki podatek CIT placa firmy niemieckie?

    Nie wiem. Nie zamierzam sie licytowac. Porownania regulacji nie maja
    sensu. Stoje tylko na stanowisku, ze podatek spadkowy jest nieludzki i
    uwazam, ze inne kraje maja to nieco lepiej rozwiazane. Podobnie jak
    darowizna na rzecz dzieci. Podatkow jest coraz wiecej. Niedlugo dzieci
    beda placic podatek, bo rodzice sfinansowali im studia.
    Podobna granda jest np. podatek od "zysku", jaki musi zaplacic pracownik
    firmy, ktora funduje uslugi medyczne. Nie dosc, ze placi skladki ZUS za
    darmo na innych, to jeszcze obciaza sie go za to podatkiem

    > Czy naprawde w Polsce jest nadrozej i najgorzej?

    A czy ja tak powiedzialem? To ze nie jest najgorzej tez nie jest
    argumentem za tym, zeby nie zmieniac rzeczy zlych.

    > A potem nastepuje wielkie rozczarowanie :)

    I nie powiem, zebym sie nie bal :o)

    > Tak.
    > Ale ciotka, to siostra wiec I grupa, czyli zaplaca 3% plus znacznie
    > wieksza kwota zwolniona od podatku.

    Znacznie wieksza to znaczy nie 5000 tylko 10000? Przeciez te kwoty sa
    smiesznie niskie. Maja conajmniej o jedno zero za malo. No i nie 3%
    tylko 6.6%. Czy zle licze?

    > A darowizna od ciotki na ciebie to po pierwsze mniejsza kwota
    > zwolniona
    > a po drugie 7%.

    A nie 11,4%?

    > A darowizna od rodziców na ciebie bedzie juz zwolniona, bo ty sie
    > lapiesz na zwolnienie.

    A kiedy ta darowizne moga zrobic? Natychmiast? Przeciez US zaraz sie
    czepi. No i dolicz 2x notariusza

    Pozdro
    Przemek

  • 8. Data: 2005-08-26 15:31:02
    Od: "PBMad" <m...@t...de>

    Użytkownik "PBMad" bla bla bla...

    > Mozesz odpowiedzec?
    Sorry za to. To nie do Ciebie :-). Zamiast wrotki wkleiłem nie to, co
    trzeba i tak poszło

    Przemek