  • 1. Data: 2009-07-07 23:49:06
    Temat: Klient nie chce zapłacić za skończone dzieło. Co robić?
    Od: Philip <g...@g...com>

    Dzień dobry!

    Prosimy o pomoc!
    Ostatnio podpisaliśmy umowę z klientem na wykonanie pewnego dzieła. Po
    długich i uciążliwych walkach z ekipą remontową lokalu, w którym
    mieliśmy postawić nasze dzieło, udało się wykończyć ową pracę.
    Podczas pracy klient był bardzo zadowolony z naszych poczynań i
    czystości pracy. Dobrze się pracowało, w dobrych warunkach, dobry
    kontakt z klientem itd... Wszystko było na dobrej drodze do
    finalizacji pracy...
    Odbiór dzieła nastąpił kilka dni temu. Wszystko zostało wykonane tak
    jak klient chciał. Podczas odbioru klient zaczął marudzić, że jest
    ohydny produkt, że mu się nie podoba, itp. Zaczęliśmy prowadzić
    dyskusję dlaczego tak a nie inaczej produkt działa. Klient zmieniał w
    trakcie pracy warunki budowlane, tzn. chciał większy produkt, inaczej
    osadzony, itp. Na to, na co się zgodziliśmy, to tak wykonaliśmy.
    Zmiany przez klienta pociągnęły nas finansowo, gdyż musieliśmy
    dopłacić do tej budowy aby było dobrze. Nie chcąc za to dopłaty ze
    strony klienta aby być fair, ponieważ nie było żadnego punktu w umowie
    jak duże ma to być dzieło. Była tylko umowa słowna o gabaryty głównego
    produktu w dziele.
    Przelew pieniędzy za wykończenie dzieła miał odbyć się następnego
    dnia.
    W godzinach porannych otrzymaliśmy telefon.
    Z rozmowy wyniknęło kilka niejasności, a w zasadzie zmiana umowy
    słownej.
    Mianowicie klient naubliżał nam brakiem kompetencji (co było chyba
    aktem desperacji) i oświadczył, że mu się nasze dzieło jednak nie
    podoba, jest okropne i co gorsza, nie zapłaci nam ani złotówki.
    Na każdej umowie, którą zawieramy mamy dopisek, że do momentu
    uiszczenia 100% wartości produktu pozostaje on naszą własnością.
    Klient wykrzyczał, że jedynie zapłaci nam 10% kwoty, którą miał nam
    przelać, pod warunkiem zrzeknięcia się prawa własności produktu.
    Problem wynika z tego tytułu, gdyż my wywiązaliśmy się z umowy
    podpisanej przez nas i klienta. Wszystkie punktu zawarte w umowie są
    wykonane PRAWIDŁOWO (w pewnych kwestiach nawet z przesadyzmem
    perfekcyjnie). Absolutnie nie został zaniedbany żaden punkt z umowy,
    aby móc się przyczepić. Po prostu klient stwierdził, że mu się
    odwidziało i nie zapłaci.
    W jaki sposób możemy odzyskać nasze pieniądze?
    Wysłać fakturę pocztą?
    Pójść do prawnika, aby wysłał stosowne pismo z pieczątką z kancelarii
    prawnej? Wysłać takiego straszaka? później ponownie i oddać na dwa
    lata sprawę do sądu?
    Czy może po prostu zdemontować całe dzieło i zabrać wszystkie nasze
    materiały (o ile murowany murek może nazwać materiałem)? To jest
    raczej mało profesjonalne, źle potem może wpłynąć na naszą opinię... A
    tego nie chcemy. Ponadto klient powiedział, że jeśli zdemontujemy
    nasze dzieło, to mamy mu zwrócić zaliczkę. Na umowie było napisane
    słowo "zaliczka". Czy klient ma prawo zażądać zwrotu zaliczki, jeśli
    to klient nie wywiązał się z umowy? (czyt. nie zapłacił za dzieło
    skończone)
    Prosimy o porady..

    Z poważaniem,
    Philip.

  • 2. Data: 2009-07-08 00:05:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Philip wrote:
    > W jaki sposób możemy odzyskać nasze pieniądze?

    Odbiór dzieła podpisany jest?
    To fakturę pocztą, potem wezwanie do zapłaty i do sądu.

    jak nie ma odbioru, te wezwanie do odbioru dzieła w terminie x dni lub
    wysłanie usterek do poprawek. Po tym terminie uznać dzieło za odebrane
    bez usterek, a dalej jak wyżej.

  • 3. Data: 2009-07-08 00:07:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-07-07, Philip <g...@g...com> wrote:
    > W jaki sposób możemy odzyskać nasze pieniądze?
    > Wysłać fakturę pocztą?

    Tak, wszystko za potwierdzeniem odbioru.

    > Pójść do prawnika, aby wysłał stosowne pismo z pieczątką z kancelarii
    > prawnej? Wysłać takiego straszaka? później ponownie i oddać na dwa
    > lata sprawę do sądu?

    Jak nie zapłacą, to wezwać raz jeszcze pisemnie za PO do zapłaty,
    ustalić termin, a jak nie pomoże to do sadu.
    Jestescie w stanie udowodnić jakoś tresć samej umowy?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2009-07-08 08:11:27
    Od: wombi <w...@u...to.onet.eu>

    Philip pisze:
    > Na każdej umowie, którą zawieramy mamy dopisek, że do momentu
    > uiszczenia 100% wartości produktu pozostaje on naszą własnością.

    W jakim celu? Za wykonaną usługę wolisz otrzymywać pieniądze czy
    demontować wykonane dzieła jeśli klient powie, że to nie jego własność i
    masz ją sobie zabierać?

  • 5. Data: 2009-07-08 11:13:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Jul 2009, Philip wrote:

    > Czy może po prostu zdemontować całe dzieło i zabrać wszystkie nasze
    > materiały (o ile murowany murek może nazwać materiałem)?

    A czy murek, jako "trwale połączony" (bo jak rozumiem nie
    jest położony na kółkach, sankach ani innych środkach pozwalających
    go tak wot zabrać) nie łapie się aby na "część przynależną",
    jeśli już nie wręcz na zasadę "czyj grunt tego budynek"?
    (po polsku - wtedy a priori nie wolno zabrać "części",
    bo to byłaby usługa rozbiórki, a nie "zabranie" :>)

> [...]
    > nasze dzieło, to mamy mu zwrócić zaliczkę. Na umowie było napisane
    > słowo "zaliczka". Czy klient ma prawo zażądać zwrotu zaliczki, jeśli

    Ale IMVHO powodem odmowy zwrotu zaliczki nie byłaby wina klienta,
    lecz zastaw (zatrzymanie) środków na skutek samowolnej egzekucji
    (patrz uwaga wyżej) :|
    Rozbiórki chyba nie zamawiał? ;)
    (po prostu poddaję pod rozwagę taki tok myślenia: "należność
    za resztę usługi była wątpliwa, OK; ale "oni" (to o Tobie)
    *bezprawnie* rozebrali część przyłączoną, więc zatrzymuję
    zaliczkę na rzecz odszkodowania)

    > Prosimy o porady..

    IMVHO zły pomysł - wprost zapodajesz "niech tu piszą tylko
    adwokaci". Adwokaci Ci z chęcią napiszą, nawet na kredowym
    papierze, ale najpierw pewnie będą chcieli umowę... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-07-08 19:11:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Philip" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...

    Przede wszystkim zawarcie w umowie zastrzeżenia własności w wypadku prac
    budowlanych montowanych w obiekcie inwestora sensu żadnego nie ma, a i
    żadnej skuteczności prawnej. Murek jest jego, bo jego nieruchomość.

    W celu uzyskania zapłaty trzeba po pierwsze przekazać mu dzieło (i posiadać
    tego potwierdzenie) oraz wystawić fakturę. Jeśli klient nie chce dzieła
    odebrać, to wezwać go do pisemnego wyartykułowania uwag.

  • 7. Data: 2009-07-09 00:56:08
    Od: Philip <g...@g...com>

    On 8 Lip, 21:11, "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Przede wszystkim zawarcie w umowie zastrzeżenia własności w wypadku prac
    > budowlanych montowanych w obiekcie inwestora sensu żadnego nie ma, a i
    > żadnej skuteczności prawnej. Murek jest jego, bo jego nieruchomość.

    W naszym przypadku zastrzezenie wlasnosci prac ma sens, poniewaz murek
    nie jest istotny, lecz bardzo drogie materialy, ktore sa na murku, sa
    demontowalne i ktore mozemy zabrac i mamy zwrot chociazby za
    najdrozsze materialy.

    Lecz nasuwa sie pytanie, czy w rozumieniu prawa, jesli zainstalujemy
    lampke, to mozemy ja sciagnac pozostawiajac kolek z wkretem w scianie,
    na ktorym wisiala?
    Czy trzeba rowniez wyciagnac kolek? Ale pozostanie dziura. Wiec aby
    nie bylo problemow, trzeba ja zaszpachlowac i pomalowac aby pozostawic
    sciane w stanie w jakim ja zastalismy przed rozpoczeciem prac?

    > W celu uzyskania zapłaty trzeba po pierwsze przekazać mu dzieło (i posiadać
    > tego potwierdzenie) oraz wystawić fakturę. Jeśli klient nie chce dzieła
    > odebrać, to wezwać go do pisemnego wyartykułowania uwag.

    Dziekuje za wyczerpujace odpowiedzi.

    Odp. na punkt, po co nam w umowie "wlasnosc dziela", jest to nam
    potrzebne jako zabezpieczenie przed niezaplata za dzielo. Murek nie
    jest jakby najwazniejszy, lecz czesci, ktore sa "luzne" i sa
    demontowalne bez wyrzadzenia szkod i sa to najdrozsze czesci z calego
    dziela.

    Co powinna zawierac umowa odbioru dziela, aby byla prawomocna i w
    razie jakichkolwiek problemow podstawa do dalszych dzialan?

    Problem polega na tym, iz wywiazalismy sie ze wszystkich punktow
    umowy, a klient zarzucil nam blad w sztuce, ktorego notabene nie ma.

    Kto powinien podpisac odbior dziela? Klient, czy niezalezna osoba (np.
    inzynier budowlany), ktory stwierdzi ze dzielo zostalo wykonczone
    zgodnie z umowa?
    Czy najpierw ma byc zrobiony odbior i dopiero po tym odbiorze musi
    klient pisemnie nam wyartykuowac uwagi?
    I co mamy zrobic jak klient napisze swoje uwagi, skoro ze wszystkich
    punktow umowy sie wywiazalismy?

    Czy w takim przypadku, musimy pojechac do klienta z umowa odbioru
    dziela i faktura? Przeciez jesli klient odmawia zaplaty, to nie
    przyjmie naszej faktury. Wiec prawnie powinnismy ja wyslac poczta za
    pobraniem aby miec pisemne potwierdzenie przyjecia (badz nie)
    faktury?

    Prosimy o wytlumaczenie nam jak pastuch krowie na lace.
    Po co jest tak naprawde nam potrzebny odbior i jak on musi wygladac?
    Jaka ma moc prawna? Czy odbior jest potwierdzeniem wykonania punktow z
    umowy? Czy przekazaniem wlasnosci? (w koncu mamy punkt na umowie, ze
    dopoki nie zaplaca, nie sa wlascicielami). Przeciez to sie wyklucza z
    naszym punktem na umowie, dot. zaplaty za dzielo a nie odbioru dziela.

    Z powazaniem,
    Philip.

  • 8. Data: 2009-07-09 19:09:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Philip" <g...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
> [...]
    > nie jest istotny, lecz bardzo drogie materialy, ktore sa na murku, sa
    > demontowalne i ktore mozemy zabrac i mamy zwrot chociazby za

    Od momentu, gdy je połączycie z nieruchomością, cokolwiek byście w tej
    umowie nie wpisali, to i tak będą własnością właściciela nieruchomości.
    Choćby z uwagi na fakt, że forma zawarcia umowy musiałaby być notarialna,
    by była dla nieruchomości wiążąca.

    > Lecz nasuwa sie pytanie, czy w rozumieniu prawa, jesli zainstalujemy
    > lampke, to mozemy ja sciagnac pozostawiajac kolek z wkretem w scianie,
    > na ktorym wisiala?

    Nie.

    > Czy trzeba rowniez wyciagnac kolek? Ale pozostanie dziura. Wiec aby
    > nie bylo problemow, trzeba ja zaszpachlowac i pomalowac aby pozostawic
    > sciane w stanie w jakim ja zastalismy przed rozpoczeciem prac?

    Bez zgody właściciela, to i tego kołka zabrać nie możecie.

> [...]
    > jest jakby najwazniejszy, lecz czesci, ktore sa "luzne" i sa
    > demontowalne bez wyrzadzenia szkod i sa to najdrozsze czesci z calego

    Kto Wam doradził taka forme zabezpeiczenia? Przecież to jest absolutnie bez
    sensu.

    > Co powinna zawierac umowa odbioru dziela, aby byla prawomocna i w
    > razie jakichkolwiek problemow podstawa do dalszych dzialan?

    Na pewno nie zastrzeżenie własności rzeczy. Jakbym ja miał taką umowę
    konstruować, bo bym w niej zawarł, że zleceniodawca ma 7 dni od
    poinformowania go o ukończeniu dzieła na wniesienie zastrzeżeń, a potem
    uznaje się, że odebrano dzieło bez uwag. Dzięki takiej klauzuli teraz
    wysłałbyś do niego pismo informujące go o zakończeniu prac, odczekał 7 dni
    i spokojnie wystawił fakturę.

> [...]
    > Kto powinien podpisac odbior dziela? Klient, czy niezalezna osoba (np.
    > inzynier budowlany), ktory stwierdzi ze dzielo zostalo wykonczone

    Teoretycznie odebrać ma klient. W razie odmowy zostaje Ci pozwanie go do
    sądu. Jeśli klient przed sadem będzie utrzymywał, że dzieło jest wadliwe,
    to trzeba będzie powołać biegłego, który to ostatecznie ustali.

    > Czy najpierw ma byc zrobiony odbior i dopiero po tym odbiorze musi
    > klient pisemnie nam wyartykuowac uwagi?

    Co do zasady może i przed odbiorem. Ważne, by to było na piśmie, bo inaczej
    trudno z takimi uwagami polemizować.

    > I co mamy zrobic jak klient napisze swoje uwagi, skoro ze wszystkich
    > punktow umowy sie wywiazalismy?

    Jak napisze uwagi, to trzeba wówczas się zastanowić, czy ma racje. Jeśli
    nie ma, to piszecie do niego pismo, że uwagi uważacie za bezzasadne i
    wzywacie go do uregulowania faktury. Potem zostaje sąd.

> [...]
    > przyjmie naszej faktury. Wiec prawnie powinnismy ja wyslac poczta za
    > pobraniem aby miec pisemne potwierdzenie przyjecia (badz nie)

    Faktura idzie dopiero z ostatnim pismem odrzucającym jego uwagi. Bo wówczas
    powstaje roszczenie. Chodzi też o podatek. pamiętaj, ze z chwilą
    wystawienia faktury musisz zapłacić podatek, choćbyś zapłaty nie otrzymał.

    > Prosimy o wytlumaczenie nam jak pastuch krowie na lace.
    > Po co jest tak naprawde nam potrzebny odbior i jak on musi wygladac?

    Może to być protokół zdawczo-odbiorczy. Może być oświadczenie klienta, że
    dzieło przyjął bez uwag albo z jakimiś uwagami.

    > Jaka ma moc prawna? Czy odbior jest potwierdzeniem wykonania punktow z
    > umowy?

    Co to za dzieło, ze się tak tymi punktami zasłaniasz? Bo zaczyna mi to
    pachnieć szwindlem z Waszej strony. Zwarciem jakiejś kretyńskiej umowy tak
    skonstruowanej, że choć rzecz umowie odpowiada, to się do niczego nie
    nadaje. Może to mylny wniosek z mojej strony. Ale pamiętaj, że dzieło ma
    odpowiadać nie tylko Waszej umowie, ale również ogólnym warunkom.
    Przykładowo kominek ma działać jako kominek i postawienie czegoś
    odpowiadającego wymiarami zamówionego kominka w pokoju w czym rozpalić się
    nie da (bo Przykładowo nie podłączono tego do komina) wywiązaniem się z
    umowy nie będzie, choćby w tej umowie nie było słowem na temat podłączenia
    tego do komina.

    > Czy przekazaniem wlasnosci? (w koncu mamy punkt na umowie, ze
    > dopoki nie zaplaca, nie sa wlascicielami).

    Są właścicielami z chwilą, gdy to połączyłeś z nieruchomością i żadne
    zastrzeżenia w umowie tego zmienić nie mogą. Być może umową notarialną
    dałoby się coś takiego zrobić, ale musiałbyś wydzielać w księdze wieczystej
    ten kawałek jego nieruchomości.

    > Przeciez to sie wyklucza z
    > naszym punktem na umowie, dot. zaplaty za dzielo a nie odbioru dziela.

    Tym gorzej dla Waszej umowy.