  • 11. Data: 2014-08-26 09:13:49
    Temat: Re: Kiedy staje sie spadkobierca?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-26 08:12, Jacek Osiecki pisze:
    > Czyli mogę się o takim spadku dowiedzieć widząc w drzwiach komornika?

    Nie, bo aby nabyć spadek najpierw musisz wziąć udział w postępowaniu o
    nabyciu spadku.

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2014-08-26 13:47:04
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 sierpnia 2014 08:12:27 UTC+2 użytkownik Jacek Osiecki napisał:

    > Czyli mogę się o takim spadku dowiedzieć widząc w drzwiach komornika? Bo ten
    > idąc po łańcuszku od zmarłej dotrze do mnie, podczas gdy ja nie mam szansy
    > dowiedzieć się że cała jej rodzina odrzuciła spadek...
    >
    > I co w takiej sytuacji? Mogę powiedzieć "nie wiedziałem że jestem spadkobiercą,
    > wyjazd z mojego domu" czy też zostanę przez niego okradziony i potem mogę sobie
    > marzyć o odzyskaniu własności?

    Nie. wiedza o tym że jest jakiś spadek i że jest się powołanym do spadku to dwie
    różne rzeczy. Twój termin rozpoczyna się w momencie kiedy dowiesz się że akurat tobie
    przyszło dziedziczyć. Czyli jeśli wszyscy po drodze odrzucą spadek, ale nikt Ci nic
    nie powie, to twój termin nie biegnie.

    AdamK

  • 13. Data: 2014-08-26 17:07:17
    Od: poszukiwacz <o...@g...com>

    Jacek Osiecki wrote:
    > A czy można ot tak sobie odrzucić spadek nie będąc jeszcze do
    > niego uprawnionym?

    Wtedy odrzucenie spadku nie miałoby skutków prawnych ponieważ nie
    można odrzucić spadku którego się jeszcze nie nabyło.

    Jeśli o tytule powołania do spadku dowiesz się po raz pierwszy na
    przykład z wezwania do zapłaty to też masz jeszcze możliwość
    odrzucenia takiego spadku.

    Poza tym radziłbym rozesłać listy do członków rodziny:
    Szanowny wujku Leonie,
    Przyjmij ode mnie wyrazy szacunku i ubolewania z powodu śmierci
    Cioci Genowefy. Wybacz mi że nie byłem obecny na uroczystości
    pogrzebowej. Mam do Ciebie osobistą prośbę. W razie gdybyś
    dowiedział się o jakiejkowliek okoliczności powodującej że to ja
    jestem osobą dziedziczącą po zmarłej dnia x.x.xxxx Genowefie
    Kowalskiej to bardzo Cię proszę abyś niezwłocznie powiadomił mnie
    o tym pisemnie. Od mojego brata ciotecznego (Piotra Gąski)
    dowiedziałem się w dniu x.x.xxxx, że Ciocia Genowefa pozostawiła
    w spadku znaczne długi. Z tego powodu chciałbym miec możliwość
    odrzucenia spadku po Cioci Genowefie w razie gdyby z powodów
    prawnych doszło do sytuacji że to ja jestem jej spadkobiercą. W
    razie gdybyś Wujku mógł przesłać mi informacje na ten temat to
    załączam gotową zaadresowaną już do mnie kopertę zwrotną z
    naklejonymi znaczkami za 7 zł jako na list polecony.
    Z wyrazami szacunku,
    Twój siostrzeniec - Kamil Baczyński

    Kserokopia i dowód nadania listu - ad acta.

    W razie braku odpowiedzi pisemnej będziesz miał dla sądu dowód że
    dołożyłeś należytych starań aby w razie czego móc dowiedzieć się
    o tytule swojego powołania do spadku po zmarłej krewnej.

  • 14. Data: 2014-08-28 21:40:48
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > W sprawie formalnej - "jeszcze mamy". Ze 4 miesiące z drobnymi.

    "Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw
    została przyjęta przez rząd w dniu 12 sierpnia 2014 r. Nowe rozwiązania
    mają na celu ochronę spadkobierców przed nieoczekiwaną i dolegliwą
    odpowiedzialnością za długi spadkowe. Wskazane poniżej zmiany wejdą w
    życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw."

    To chyba jeszcze trochę, nie? Rząd przyjął ustawę? :)

    MJ

  • 15. Data: 2014-08-29 22:36:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Aug 2014, Michał Jankowski wrote:

    > przyjęta przez rząd w dniu 12 sierpnia 2014 r.
    Nowe rozwiązania mają na celu
    > zmiany wejdą w życie po upływie 6 miesięcy
    > od dnia ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw."
    >
    > To chyba jeszcze trochę, nie?

    No, dużo drobnych mi wyszło ;)

    > Rząd przyjął ustawę? :)

    Hm... taki ficzer widać ;)
    Czyżby premier przygotowywał grunt pod dekrety? ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2014-08-31 19:01:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

    > Ech... Nie można się dowiedzieć, jeśli np. rodzina zmarłego w ogóle nie
    > utrzymuje kontaktów z "ofiarą" lub wręcz chce jej zrobić finansowe kuku.
    > Dlatego właśnie pytam, czy sąd w jakikolwiek sposób informuje kogoś, że
    > stał się spadkobiercą...

    powinienes z sądu dostac informację, zd toczy sie sprawa spadkowa po xyz.
    Jesli ktokolwiek podał twoje dane.
    Jak nie to sie teraz zainteresuj w sądzie gdzie mieszkała ciotka, czy
    sprawa była i popros o odpis lub wydanie dokumentów na twoje nazwisko
    jesli lezą w aktach.

    6 miesiecy biegnie od momentu dowiedzenia się, wiec uprawdopodobnij
    kiedy sie dowiedziałeś. Jesli te 6 miesiecy jeszcze nie minęło, to
    możesz w sądzie złożyć w niosek o odrzuceniu spadku i sprawa spadkowa
    bedzie jeszcze raz.
    Pamietaj, ze jak masz dzieci to im wlasnie kopiesz dołki.
    dobrze by bylo ich poinformowac. A jak są małoletnie to już szukaj sądu
    rodzinnego, któryby zdążył rozpatrzeć sprawę o odrzucenie spadku przez
    małoletnich w ciągu 6 miesiecy.

  • 17. Data: 2014-08-31 19:03:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    >
    > Sąd nikogo nie powiadamia, ale zauważ, że sześć miesięcy biegnie od
    > chwili, gdy spadkobierca dowiedział się o powołaniu do spadku - art.1015

    powiadamia wszystkich spadkobierców, wiec jesli ktokolwiek go wymienił i
    sąd znał adres to pismo z sądu powinien dostać.

  • 18. Data: 2014-08-31 19:06:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > wyjazd z mojego domu" czy też zostanę przez niego okradziony i potem mogę sobie

    masz 7 dni na złożenie w sadzie wniosku przeciwegzekucyjnego, co powinno
    wstrzymac działania komornika.
    Po za tym zanim pojaw się komornik to najpierw pojawią sie wierzyciele,
    pisma z sądu o toczacej sie sprawie przeciwko tobiie itp itd. wiec nie
    tak szybko z tym komornikiem.

  • 19. Data: 2014-08-31 19:13:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek Osiecki wrote:

    > A czy można ot tak sobie odrzucić spadek nie będąc jeszcze do niego uprawnionym?

    wg mnie tak

    U notariusza,

    tylko musisz uprawdopodobnic, kiedy dowiedziaeś się ze jestes
    spadkobiercą i ze nie minęło jeszcze 6 miesiecy od tego momentu.

    jesli tego nie zrobisz to notariusz bedzie liczył 6 miesiecy od daty
    smierci i teraz odmowi sporządzenia aktu.
    akt zgonu musisz miec i najlepiej rysunek drzewa geneologicznego, zeby
    bylo widac, że masz szanse dziedziczyc jakkolwiek.

    ewentualnie w sądzie spadku jak już wiesz, ze dana osoba nie zyje.
    zalozenia jak wyzej.

    > Skąd mam wiedzieć czy i kiedy rodzina zmarłego odrzuciła spadek?

    stad wlasnie 6 miesiecy biegnie od momentu dowiedzenia sie, a nie
    smierci, czy tez odrzucenia.

    > Wystarczy że dowiem się że ktoś tam w dalekiej rodzinie umiera, potem organizuję
    > wycieczkę do właściwego USC, proszę o akt zgonu i idę z nim do notariusza celem
    > odrzucenia spadku?

    tak.
    lub w sadzie spadku.

  • 20. Data: 2014-08-31 19:14:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Nie, bo aby nabyć spadek najpierw musisz wziąć udział w postępowaniu o
    > nabyciu spadku.

    moze "wziął" udział, ale z braku adresu sąd dokumenty pozostawił w aktach.