  • 1. Data: 2014-08-25 15:28:18
    Temat: Kiedy staje sie spadkobierca?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Jesli umiera osoba, która narobiła długów i nie pozostawiła żadnego
    majątku, to mamy 6 miesięcy na odrzucenie spadku. Wszystko pięknie,
    jeśli to ktoś z najbliższej rodziny...

    Co jeśil umiera daleka ciotka? Niech nawet będzie nie taka daleka.
    Potencjalny spadkobierca wie że umarła, wie też że nie należy do
    najbliższego kręgu spadkobierców - bo przecież miała dzieci, wnuki...
    A teraz myk - i mąż, dzieci, wnuki zmarłej, wiedząc o długach -
    odrzucają spadek. Zakładając że ojciec "ofiary", brat zmarłej - już
    nie żyje, ta nagle staje się jedynym spadkobiercą.

    Czy w momencie odrzucenia spadku przez najbliższych zmarłej taka
    osoba jest powiadamiana przez sąd o fakcie powołania do spadku?
    Bo aż mi się nie chce wierzyć, żeby prawo wymagało dowiadywania się
    czy przypadkiem spadek nie został odrzucony przez pozostałych
    spadkobierców...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2014-08-25 16:45:46
    Temat: Re: Kiedy staje sie spadkobierca?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-25 15:28, Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > Bo aż mi się nie chce wierzyć, żeby prawo wymagało dowiadywania się
    > czy przypadkiem spadek nie został odrzucony przez pozostałych

    Termin zaczyna biec od momentu dowiedzenia się o swoim powołaniu do
    spadku. Dowiedzieć można się w dowolny sposób.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2014-08-25 17:06:30
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    On 2014-08-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Termin zaczyna biec od momentu dowiedzenia się o swoim powołaniu do
    > spadku. Dowiedzieć można się w dowolny sposób.

    Ech... Nie można się dowiedzieć, jeśli np. rodzina zmarłego w ogóle nie
    utrzymuje kontaktów z "ofiarą" lub wręcz chce jej zrobić finansowe kuku.
    Dlatego właśnie pytam, czy sąd w jakikolwiek sposób informuje kogoś, że
    stał się spadkobiercą...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 4. Data: 2014-08-25 17:32:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-08-25 17:06, Jacek Osiecki pisze:

> [...]
    > utrzymuje kontaktów z "ofiarą" lub wręcz chce jej zrobić finansowe kuku.
    > Dlatego właśnie pytam, czy sąd w jakikolwiek sposób informuje kogoś, że

    Może informować, jeśli toczy się postępowanie spadkowe i inne strony
    wskażą kogoś jako kolejnego spadkobiercę. Ale dowiedzieć można się też w
    pozasądowy sposób. Można się też nie dowiedzieć, wówczas termin jeszcze
    nie zaczyna biec.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2014-08-25 22:36:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2014, Jacek Osiecki wrote:

    > Witam,
    >
    > Jesli umiera osoba, która narobiła długów i nie pozostawiła żadnego
    > majątku, to mamy 6 miesięcy na odrzucenie spadku.

    W sprawie formalnej - "jeszcze mamy". Ze 4 miesiące z drobnymi.

    http://www.infor.pl/prawo/spadki/zasady-dziedziczeni
    a/697220,Ograniczenie-dziedziczenia-dlugow-spadkowyc
    h.html

    Oczywiscie, spowoduje to koszty komornicze, więc proste przyjęcie spadku
    nie będzie czymœ niespotykanym.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2014-08-25 23:28:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

> [...]
    h.html

    > Oczywiscie, spowoduje to koszty komornicze, więc proste przyjęcie spadku

    Nareszcie!

    No proszę, posłowie czasem coś pozytywnie popracują.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 7. Data: 2014-08-25 23:38:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2014, Andrzej Lawa wrote:

    > No proszę, posłowie czasem coś pozytywnie popracują.

    Jakieś wybory idą?
    ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-08-26 01:58:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Bo aż mi się nie chce wierzyć, żeby prawo wymagało dowiadywania się
    > czy przypadkiem spadek nie został odrzucony przez pozostałych

    Sąd nikogo nie powiadamia, ale zauważ, że sześć miesięcy biegnie od chwili,
    gdy spadkobierca dowiedział się o powołaniu do spadku - art.1015 kc, a nie
    od śmierci spadkodawcy.

  • 9. Data: 2014-08-26 08:12:27
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    On 2014-08-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
    > Sąd nikogo nie powiadamia, ale zauważ, że sześć miesięcy biegnie od chwili,
    > gdy spadkobierca dowiedział się o powołaniu do spadku - art.1015 kc, a nie
    > od śmierci spadkodawcy.

    Czyli mogę się o takim spadku dowiedzieć widząc w drzwiach komornika? Bo ten
    idąc po łańcuszku od zmarłej dotrze do mnie, podczas gdy ja nie mam szansy
    dowiedzieć się że cała jej rodzina odrzuciła spadek...

    I co w takiej sytuacji? Mogę powiedzieć "nie wiedziałem że jestem spadkobiercą,
    wyjazd z mojego domu" czy też zostanę przez niego okradziony i potem mogę sobie
    marzyć o odzyskaniu własności?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 10. Data: 2014-08-26 08:50:17
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    On 2014-08-25, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > wskażą kogoś jako kolejnego spadkobiercę. Ale dowiedzieć można się też w
    > pozasądowy sposób. Można się też nie dowiedzieć, wówczas termin jeszcze

    A czy można ot tak sobie odrzucić spadek nie będąc jeszcze do niego uprawnionym?
    Skąd mam wiedzieć czy i kiedy rodzina zmarłego odrzuciła spadek?
    Wystarczy że dowiem się że ktoś tam w dalekiej rodzinie umiera, potem organizuję
    wycieczkę do właściwego USC, proszę o akt zgonu i idę z nim do notariusza celem
    odrzucenia spadku?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944