    From: "Cheniu" <o...@m...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Karne odsetki w spółdzielni mieszkaniowej
    Date: Mon, 16 Feb 2004 21:16:01 +0100

    > W lutym i marcu 2003 nie zapłaciłem części czynszu za
    > mieszkanie(wydzielona część eksploatacja i remonty)
    > Łączna kwota zadłużenia która powstała to 335 zł.
    > Po roku tj.w lutym 2004 otrzymałem pismo ze spółdzielni, że mam do
    > zapłaty kwotę zaległości tj. ww 335 zł oraz odsetki karne drugie tyle
    > tj.335 zł. Razem 670 zł.
    > Czy jest jakaś podstawa prawna która nie pozwala na
    > takie praktyki SM wobec jej członków.

    Nie znam się, ale się wypowiem :)
    Kodeks cywilny mówi, że można ustalić odsetki wyższe niż ustawowe (art.
    481).
    A więc spółdzielnia ma prawo ustalić 100%. Z drugiej strony
    wydają się to odsetki "bardzo karne". Gdzieś zapewne istnieje granica,
    nazwijmy to, zasad współżycia społecznego. Ale to musiałby rozstrzygnąć sąd
    na podstawie jakiejś ogólnej zasady np. art. 5 KC.
    Pytanie dodatkowe. Czy przez ten rok płaciłeś czynsz i te opłaty były
    zaliczane na poczet należności głównej a nie odsetek? Ciekawy jestem czy nie
    ma tu zastosowania:
    Art. 466. Z pokwitowania zapłaty dłużnej sumy wynika domniemanie zapłaty
    należności ubocznych. Z pokwitowania świadczenia okresowego wynika
    domniemanie, że spełnione zostały również świadczenia okresowe wymagalne
    wcześniej.
    ?

    Myślę, że dodatkowo powinieneś zerknąć do prawa spółdzielczego i jak już Ci
    radzono statutu spółdzielni itp.
    Może też uda Ci się rozłożyć tę płatność na raty.

    Cheniu