  • 1. Data: 2003-09-09 12:10:10
    Temat: KOD PCN a dozór techniczny
    Od: "Stan" <s...@s...pl>

    Witam
    I prosze o pomoc

    Sprowadzam z zagranicy zabawki (karuzele i hustawki).
    Dostałem informacje z UC iz potrzebuje na ten sprzet "potwierdzenia
    dokonania uzgodnien wymagan przepisom ustawy o dozorze technicznym"

    Urzad powoluje sie na kod PCN 9508 - Hustawki, karuzele i inne urzadzenia
    ( z opisem o napedzie mechanicznym)
    Producent dostarcza zabawki z kodem (kod z SAD'u) PCN 9506 - Artykuly i
    sprzet do cwiczen fizycznych(...) i do uprawiania innych sportow lub gier na
    swierzym powietrzu.

    Z interpretacji urzedu celnego wynika iz zabawki przezemnie sprowadzane
    powinny miec aprobate UDT - co niestety trwa i duuuzo kosztuje.

    Czy jest na grupie ktos kto orientuje sie w przepisach celnych i moglby mi
    pomoc?
    Ewentualnie jakis link gdzie moglbym znalezc jednolity wykaz kodow PCN?

    Z gory dziekuje za pomoc

    Pozdrawiam

    Stan

    ---

    Poczta wysłana z tego konta jest wolna od wirusów

  • 2. Data: 2003-09-09 17:22:46
    Temat: Re: KOD PCN a dozór techniczny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tu nie chodzi o przepisy Urzędu Celnego tylko o przepisy Urzędu Dozoru
    Technicznego. Generalnie w Polsce podlegają dozorowi wszelkie urządzenia
    służące do tzw. bliskiego transportu osób. A zatem windy, schody ruchome,
    podnośniki i ... również karuzele i reszta tego cyrkowego badziewia. W tym
    przedmiocie mogą istnieć rozbieżności pomiędzy przepisami Polskimi i
    przepisami kraju Twojego dostawcy. Stąd mogą być różnice. W Polsce, z tego
    co się orientuję tego nie przeskoczysz.

    Po za tym Twój dostawca może w ten sposób obchodzić własne wewnętrzne
    przepisy. Eksportując to jako zabawki pewnie omija wewnątrzkrajowe przepisy
    o Dozorze Technicznym, albowiem większość państw wypracowała tego typu
    instytucje. To, że dał taki kod PCN wcale nie oznacza, że gdyby chciał te
    urządzenia wprowadzić na ichniejszy rynek, to nie musiałby ich poddać
    procedurze dozorowej.

    No i przed zakupem trzeba było się zastanowić i upewnić, czy te karuzele
    odpowiadają polskim wymogom. Są duże różnice w wymogach pomiędzy krajami.
    To, co jest dopuszczalne w danym kraju może okazać się niedopuszczalne w
    innym. Może się okazać, że nikt Ci tych urządzeń nie dopuści do użytku.

  • 3. Data: 2003-09-10 06:57:41
    Od: "Stan" <s...@s...pl>

> [...]
    > podnośniki i ... również karuzele i reszta tego cyrkowego badziewia. W tym

    z całą reszta się zgadzam, ale to nie sa zabawki czy karuzele cyrkowe a
    takie co stoja na placu zabaw dla dzieci.
    Tam nie ma ani napedu mechanicznego ani żadnych gazów ani nic co mogło by
    podlegać pod ustawę o dozorze technicznym która mówi że:
    ART 4

    ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) urzadzeniach technicznych- nalezy przez to rozumieć urzadzenia, które
    mogą stwarzać zagrożenie życia ludzkiego oraz mienia i zdrowia na skutek:
    a) rozprężenia cieczy lub gazów znajdujących się pod cisnieniem różnym od
    atmosferycznego
    b)wyzwolenia energii potencjalnej lub kinetycznej przy przemieszczaniu
    ludzi lub ładunków w ograniczonym zasięgu
    c)rozprzestrzeniania sie materiałów niebezpiecznych podczas ich
    magazynowania lub transportu.

    w związku z powyżym jakoś nie widzę tych akurat zabawek jako urzadzeń
    technicznych.

    Może jednak się mylę - proszę o możliwie najszybsze wyjasnienie.
    Ma to o tyle związek z Urzedem Celnym że oni bez papierka z UDT nie moga
    "przepuścić" urządzenia dalej o ile tan papierek jest wymagany
    tylko czy w tym przypadku napewno jest?

    Z gory dzięki za odpowiedź

    Stan

    ---

    Poczta wysłana z tego konta jest wolna od wirusów

  • 4. Data: 2003-09-10 17:55:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A to się źle zrozumieliśmy. W takim razie odwracamy kota do góry ogonem. Ty
    zgłosiłeś do odprawy towar. Niech Urząd Celny wyda decyzję odmawiającą jego
    odprawienia z uwagi na to, że urządzenia podlegają UDT. Wówczas muszą w
    uzasadnieniu wskazać podstawę prawną swojego żądania i spodziewam się, że na
    tym etapie braknie im argumentów i dadzą sobie spokój. A jak nie, to druga
    instancja.