  • 1. Data: 2006-10-16 14:35:43
    Temat: Jakie szanse na odstąpienie od OC z poprzedniej umowy
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Witam serdecznie.

    Poprzedni właściciel auta jakie w maju tego roku zakupiłem dla żony nie
    dopełnił obowiązku zgłoszenia sprzedaży samochodu w swojej ubezpieczalni,
    tym samym w momencie sprzedaży nie otrzymałem dowodu polisy OC (obiecał, że
    sam załatwi kwestię). Sądziłem, że wszystko będzie OK.
    Auto na drugi dzień przerejestrowałem i ubezpieczyłem w PZU (pełne OC i
    AC).

    W dniu dzisiejszym po blisko 6 miesiącach, MTU Sprzedawcy przesłało mi
    składkę OC jako aneks do wcześniejszej umowy.

    Zagotowało się we mnie ....

    Wiem, że jako Kupujący mam prawo w ciągu 30 dniu do wypowiedzenia umowy OC
    obowiązującej na zakupione auto. Jeśli nie uczynię tego w 30 dni umowa na
    podstawie aneksu zostaje przedłużona. Dałem się zwieść pewnej minie
    Sprzedającego i sam wpadłem w zasadzkę.

    Wiem, że tym samym Sprzedawcy grożą sankcje w postaci kosztów dochodzenia
    oraz windykacją składki należnej z tytułu ubezpieczenia za okres od dnia
    sprzedaży do dnia powiadomienia o tym fakcie Kupującego.

    Podstawa prawna: "Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach
    obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze
    Ubezpieczycieli Komunikacyjnych" Art. 32 pkt.1

    Pytanie1: czy fakty, o których mowa powyżej (brak przekazanej mi umowy OC)
    dają mi szansę, że jeśli solidnie popartym pismem opiszę MTU całą sytuację
    to ci dadzą mi spokój ?

    Pytanie2: czy fakt wyrejestrowania i ponownego zarejestrowania go w moim
    wydziale komunikacji zgodnie z Art. 33 pkt.2 rozwiązuje automatycznie umowę
    polisy OC ?

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --
    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 2. Data: 2006-10-17 05:47:37
    Od: "Brodek" <Brodek@nie_ma_mnie.pl>

    Użytkownik "===Tomy===" <nic@z_tego.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wydziale komunikacji zgodnie z Art. 33 pkt.2 rozwiązuje automatycznie umowę

    Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych:
    "Art. 31. 1. W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę
    ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu przechodzą
    prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulega
    rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowie ją
    przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu mechanicznego. W przypadku
    wypowiedzenia umowy, rozwiązuje się ona z upływem 30 dni następujących po dniu
    nabycia pojazdu mechanicznego. Przepisy art. 28 stosuje się odpowiednio."

    oraz

    "Art. 32. 1. Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy
    dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia
    zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych
    nabywcy.
    2. Skutki wyrządzenia szkody po dniu zbycia pojazdu mechanicznego nie obciążają
    zbywcy tego pojazdu.
    3. Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi wraz z nabywcą odpowiedzialność solidarną
    wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej zakładowi
    ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o
    których mowa w ust. 1."

    I przekładając powyższe na Polski:
    1. powinieneś był upominać się o OC,
    2. niezależnie od tego, czy ją dostałeś, czy nie - od momentu zakupu pojazdu była to
    już Twoja polisa (art. 31 - "na nabywcę pojazdu przechodzą prawa i obowiązki
    zbywcy")
    3. jeśli umowa nie została przez zbywcę wypowiedziana (a jak rozumiem nie została) -
    musisz zapłacić, bo _z_ _mocy_ _prawa_ umowa przeszła na Ciebie i _działała_ (tj.
    jeśli wyrządziłbyś szkodę to MTU musiałoby wypłacić odszkodowanie).

    I odpowiadając wprost na Twoje pytania:

    Pytanie 1.
    Nie, nie dają ci szansy, bo kwestie przejścia praw reguluje ustawa i nie przewiduje
    ona takich wyjątków.

    Pytanie 2.
    Nie.
    Art. 33 ustęp 2 mówi o 'wyrejestrowaniu' pojazdu a ty go 'przerejestrowałeś'.

    Brodek

    --
    http://DziennikUbezpieczeniowy.pl/
    http://MiesiecznikUbezpieczeniowy.pl/

  • 3. Data: 2006-10-17 07:15:45
    Od: "Brodek" <Brodek@nie_ma_mnie.pl>

> [...]
    > sam załatwi kwestię). Sądziłem, że wszystko będzie OK.
    > Auto na drugi dzień przerejestrowałem i ubezpieczyłem w PZU (pełne OC i
    <ciach>

  • 4. Data: 2006-10-17 08:24:44
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Tue, 17 Oct 2006 09:15:45 +0200, Brodek napisał(a):

    > Pytanie 2.
    > Nie.
    > Art. 33 ustęp 2 mówi o 'wyrejestrowaniu' pojazdu a ty go 'przerejestrowałeś'.

    Dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam
    ===Tomy===
    --