  • 1. Data: 2003-10-05 21:56:47
    Temat: Jak zmusić do zakupu podręczników szkolnych?
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Rodzice notorycznie nie kupują podręczników. Ze złej woli - nie z biedy.
    Muszą kupić - wynika to z obowiązku szkolnego.
    Czy dyrektor szkoły (jak nie on, to kto? organ prowadzący szkołę?) może wydać
    decyzję administracyjną w tej sprawie?

  • 2. Data: 2003-10-05 23:13:07
    Temat: Re: Jak zmusić do zakupu podręczników szkolnych?
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Muszą kupić - wynika to z obowiązku szkolnego.
    > Czy dyrektor szkoły (jak nie on, to kto? organ prowadzący szkołę?) może

    Nic nie musza.... Sproboj mnie przekonac i pokaz konkretny przepis ustawy
    ktory mowi o obowiazku kupowaniu podrecznikow dla dzieci... ;-)))

    Tylko ustawa moze nakladac takie obowiazki na obywateli. Decyzja adm
    dyrektora
    nic nie zmieni bo ona tez musi powolywac sie na ustawe

  • 3. Data: 2003-10-05 23:55:22
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Rodzice notorycznie nie kupują podręczników. Ze złej woli - nie z biedy.

    Powiedzmy.

    > Muszą kupić - wynika to z obowiązku szkolnego.

    W którym miejscu tak wynika?

    Ech, kiedyś to było dobrze: podręczniki kupowała szkoła i przechodziły one z
    roku na rok z ucznia na ucznia.
    Nie wszystko było takie złe "za komuny" - to był akurat znakomity pomysł.

  • 4. Data: 2003-10-06 06:03:47
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

> [...]
    > Muszą kupić - wynika to z obowiązku szkolnego.
    > Czy dyrektor szkoły (jak nie on, to kto? organ prowadzący szkołę?) może

    Ale w ogóle po co zmuszać (do czego zresztą mzd brak podstaw prawnych).
    Przecież w interesie każdego dbającego o swoje dziecko rodzica jest
    zaopatrzenie go w niezbędny "sprzęt", czyli m.in. podręczniki. Może
    wystarczy przekonać? Najbardziej brutalną metodą (której jako rodzic bym nie
    zalecał) byłaby klasówka, pytania na którą bazowałyby wyłącznie na treści
    podręcznika.
    Ale dość sadyzmu - a może podręcznik jest po prostu za drogi? Ja tam biedny
    nie jestem, ale pieniędzy na darmo wydawać nie lubię.
    Pozdrawiam,
    T.

  • 5. Data: 2003-10-06 06:16:36
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Van Tommy <t...@p...com> napisał(a):

    > (do czego zresztą mzd brak podstaw prawnych).

    Małopolskie KO zamieściło niedawno na swojej stronie www definicję obowiązku
    szkolnego:
    "Obowiązek szkolny &#8211; ustawowy obowiązek dziecka i jego rodziców (prawnych
    opiekunów) polegający na regularnym uczęszczaniu dziecka na zajęcia szkolne i
    zapewnieniu dziecku przez rodziców warunków umożliwiających dziecku
    przygotowywanie się do zajęć szkolnych, którego celem jest ukończenie szkoły
    podstawowej i gimnazjum."

    Obowiązek szkolny - to obowiązek ustawowy.

    > Ale dość sadyzmu - a może podręcznik jest po prostu za drogi? Ja tam biedny
    > nie jestem, ale pieniędzy na darmo wydawać nie lubię.

    Sytuacja jest wymyślona, problem teoretyczny.
    Dlatego - błagam - darujcie sobie wszelkie oceny i zdziwienia. Zależy mi na
    ściśle prawnej analizie problemu. Czy szkoła jest uprawnionym podmiotem, aby
    to zrobić decyzją administracyjną?

  • 6. Data: 2003-10-06 07:23:00
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał

    > Małopolskie KO zamieściło niedawno na swojej stronie www definicję
    obowiązku
    > szkolnego [ciach]

    To tylko ich rozumienie, w żadnym razie nie wiążące. Z lektury ustawy o
    systemie oświaty (pobieżnej, przyznajmy) m.zd. wynika, że obowiązek szkolny
    to tylko i wyłącznie przymus pobierania nauk do ukończenia 18 roku życia
    (art. 15 cyt, ustawy).
    Obowiązki rodziców odnośnie realizacji tegoż obowiązku określa art. 18, w
    tej sprawie w szczególności pkt 3 tegoż artykułu.
    Uprawnienia szkoły (a w zasadzie dyrektora) określa art. 19. W interesującym
    nas zakresie uprawnienia te ograniczają się wyłącznie do współdziałania z
    rodzicami (art. 19 ust.1 pkt 1 in fine). Stąd nie da się wyprowadzić
    żadnych władczych kompetencji. A ewentualna decyzja, wydana w sprawie
    zobowiązania rodziców do nabycia podręcznika, byłaby wydana bez podstawy
    prawnej i jako taka nieważna (nie mam pod ręką k.p.a., ale to chyba art. 156
    punkt któryś o tym stanowi).

    A oto oba cytowane artykuły:

    Art. 18. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani
    do:
    1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły,
    2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
    3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć
    szkolnych,
    4) zapewnienia dziecku realizującemu obowiązek szkolny poza szkołą, warunków
    nauki określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 8 ,
    5) powiadamiania organów gminy o formie spełniania obowiązku szkolnego lub
    obowiązku nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat i zmianach w tym zakresie.

    Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują
    spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych
    szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież w wieku
    16-18 lat, w tym odpowiednio:

    1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 pkt 1, 2 i 5,
    a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązku, o którym mowa w
    art. 18 pkt 3 i 4,
    2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki.

    > Sytuacja jest wymyślona, problem teoretyczny.

    Ale tego nie napisałeś.

    > Zależy mi na
    > ściśle prawnej analizie problemu. Czy szkoła jest uprawnionym podmiotem,
    aby
    > to zrobić decyzją administracyjną?

    Odpowiedź powyżej.
    Pozdrawiam,
    T.

  • 7. Data: 2003-10-06 07:30:33
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    Van Tommy <t...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > to tylko i wyłącznie przymus pobierania nauk do ukończenia 18 roku życia

    Z art. 18 u.s.o. wynika, że małopolskie KO ma rację.

    Dalej dziękuję za przekonujący i wyczerpujący wywód.

  • 8. Data: 2003-10-06 09:32:15
    Od: "Św. Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "NoMAD" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nic nie musza.... Sproboj mnie przekonac i pokaz konkretny przepis ustawy
    > ktory mowi o obowiazku kupowaniu podrecznikow dla dzieci... ;-)))

    Ale coś muszą zrobić.Przecież za zmienianie podręczników co roku nauczyciele
    dostają ": w łapę".
    Nie kupując nowego podręcznika okradasz ich;)))

    Pozdr
    Leszek

  • 9. Data: 2003-10-06 10:34:49
    Od: "joanna" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Rodzice notorycznie nie kupują podręczników. Ze złej woli - nie z biedy.

    Człowieku, fakt,że Ty pracujesz i wynika z tego ,że zarabiasz kokosy nie
    znaczy,że wszyscy tak dobrze mają. Zastanów się o czym Ty wogóle piszesz.
    Jeśli w rodzinie zarabia tylko ojciec 700 zł i ma na wychowaniu 2 córki w
    wieku szkolnym to Ty mówisz tutaj o złej woli. To Ci powiem,że w
    dzisiejszych czasach tak jest w większości domów, więc zejdź na ziemię i
    otwórz oczy. Czy wiesz ile teraz kosztuje (darmowa) nauka chociażby w
    podstawówce?
    Joanna

  • 10. Data: 2003-10-06 13:55:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Szkoła nie może żadnych decyzji administracyjnych w tej sprawie wydawać.
    Jeśli rodzice nie spełniają obowiązków, to pozostaje zawiadomienie Sądu
    Rodzinnego. Sąd ma pewne mechanizmy mogące przymusić rodziców do tego.

    Choć zgadzam się z pozostałymi biorącymi udział w dyskusji, że istnieją
    spore przesłanki wskazujące, iż doszło do być może niecelowe, ale jednak
    zmowy pomiędzy wydawnictwami a kuratoriami w sprawie podręczników. nie
    dość, że faktycznie niemal co roku wymyśla się coś nowego, to jeszcze
    wymyśla się strasznie dziwne podręczniki. Jak się popatrzę na podręcznik
    do Języka Polskiego z klas 4-6, to zaczynam wątpić, czy dziecku jest
    potrzebny zeszyt. Ten podręcznik, to same linijki. szkoda tylko, że
    kosztują grubo więcej od podręcznika. Ale tutaj potzrebna by była
    skoordynowana "akcja" rodziców, by coś wymusić.