  • 11. Data: 2013-05-08 08:50:09
    Temat: Re: Jak ugryźć Solidny Dom?
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 08:16 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Są nielegalni w Polsce i kombinują ZTCW jak to obejść. Słyszałem, że np.
    > ,,pożyczają'' nazwisko klienta jako swój pseudonim. Choć sam jestem
    > ciekaw jakie stosowane są sztuczki wtedy :D

    Jeżeli ghostwriter zgadza się być nieujawnianym, to nie ma w tym nic
    nielegalnego. Po prostu zgadza się (za wynagrodzeniem) nie egzekwować
    swoich osobistych praw autorskich.

    Gorzej jeżeli zmieni zdanie - tutaj np. grupowy Gotfryd stoi na
    stanowisku że można wtedy od ghostwritera egzekwować kary umowne,
    niektórzy (w tym ja) mają co do tego wątpliwości.

    p. m.

  • 12. Data: 2013-05-08 09:00:47
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.05.2013 08:50, m pisze:

    > Jeżeli ghostwriter zgadza się być nieujawnianym, to nie ma w tym nic
    > nielegalnego. Po prostu zgadza się (za wynagrodzeniem) nie egzekwować
    > swoich osobistych praw autorskich.

    No ale to by znaczyło, że jednak można się tych praw zrzec.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 13. Data: 2013-05-08 09:10:34
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 09:00 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale to by znaczyło, że jednak można się tych praw zrzec.

    IMHO nie.

    Masz prawo napisać na murze swój wiersz, bez podpisu? Pytanie retoryczne
    (mam nadzieję).

    Tak samo masz prawo umówić się z kimś że napisze ten wiersz bez twojego
    podpisu na tymże samym murze.

    Nie widzę w tym niczego nielegalnego.

    p. m.

  • 14. Data: 2013-05-08 09:19:52
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.05.2013 09:10, m pisze:
> [...]
    > (mam nadzieję).
    > Tak samo masz prawo umówić się z kimś że napisze ten wiersz bez twojego

    No tak. To sprawę wątku by może i wyjaśniało. Ale ghost-writerów już
    niekoniecznie, bo to wersja ,,gość napisał mój wiersz i podpisał swoim
    nazwiskiem''.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 15. Data: 2013-05-08 09:24:51
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.05.2013 08:50, m pisze:
    > Jeżeli ghostwriter zgadza się być nieujawnianym, to nie ma w tym nic
    > nielegalnego. Po prostu zgadza się (za wynagrodzeniem) nie egzekwować
    > swoich osobistych praw autorskich.

    No ale Prawo Autorskie mówi ,,niepodlegającą zrzeczeniu się''. Czyli jak
    obieca nie egzekwować to to nie będzie skuteczne bo nie może zrzec się
    prawa do ,,oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem''. Więc
    jak to prawo zechce egzekwować, to ,,nabywca'' nie może podnieść tezy,
    że się zrzekł prawa.

    Art. 16.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią
    nieograniczoną w
    czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem,
    a w szcze-
    gólności prawo do:
    1) autorstwa utworu;
    2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępnia-
    nia go anonimowo;
    3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego
    wykorzystania;
    4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;
    5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 16. Data: 2013-05-08 09:29:03
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 09:19 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No tak. To sprawę wątku by może i wyjaśniało. Ale ghost-writerów już
    > niekoniecznie, bo to wersja ,,gość napisał mój wiersz i podpisał swoim
    > nazwiskiem''.

    To jeszcze raz.

    Masz prawo nabazgrać swój wiersz i podpisać Jan Niebudny? Masz.

    Masz prawo umówić się z Janem Niebudnym że napisze twój wiersz na murze
    i podpisze "Jan Niebudny"? IMHO masz.

    Masz prawo wziąć za to pieniądze? Czemu nie?

    Wg mnie dotąd wszystko jest legalne.

    Schody zaczynają się jakbyś jednak zaczął się powoływać na ten mur i
    mówić wszem i wobec że ty jesteś tego wiersza autorem, czy umowa że tego
    nie zrobisz (pod rygorem kary umownej) jest ważna czy nie? IMHO nie. Ale
    są tacy którzy twierdzą że ważna.

    p. m.

  • 17. Data: 2013-05-08 09:30:59
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu środa, 8 maja 2013 09:00:47 UTC+2 użytkownik Przemysław Adam Śmiejek napisał:
    > W dniu 08.05.2013 08:50, m pisze:
    >
    > No ale to by znaczyło, że jednak można się tych praw zrzec.

    Prawo autorskie można porównać do srania w kilbu.
    Nawet jeśli na klocku nie ma nazwiska srajacego to i tak
    jest to klocek tego co go zrobił.
    Jak już któryś kolega napisał możesz zrezygnować na rzecz
    innych z zarabiania na handlu tym klockiem ale autorem
    jest ten co tego kocka postawił i już. Podpisanie klocka
    nazwiskiem innym niż autora jest naruszeniem praw autorskich.
    Jeśli autor nie reaguje na brak nazwiska to znaczy, że wyraża
    zgodę na taka formę publikacji jego dzieła.

    Andrzej.

  • 18. Data: 2013-05-08 09:34:22
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 09:24 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

> [...]
    > 1) autorstwa utworu;
    > 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępnia-

    Chyba G. o tym pisał: weź do ręki dowolny przedmiot użytku codziennego -
    widzisz tam nazwisko autora? A przecież jakiś autor na tym egzemplarzu
    jest. Weź reklamy - widzisz tam gdzieś podpis? A przecież niewątpliwie
    jakiś autor tam jest (i to niejeden).

    Chyba to niepodleganie zrzeczenia się nie działa tak że nie można się
    umówić że autor nie będzie dochodził swojego prawa, inaczej ktoś by
    przecież dochodził swoich podpisów na kubkach, szklankach, pralkach,
    tosterach ...

    p. m.

  • 19. Data: 2013-05-08 09:52:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, m wrote:

> [...]
    > nadzieję).
    >
    > Tak samo masz prawo umówić się z kimś że napisze ten wiersz bez twojego

    Ja też, dla jasności.

    Tyle, że IMVHO "niezrzekalność" sprowadza się do faktu, iż w każdym
    czasie autor ma prawo zażądać umieszczenia podpisu.
    Oczywiście kwestia czy należy się zwrot kasy wyłożonej za
    "nieegzekwowanie" to sprawa oddzielna i nie widzę powodu, dla
    której ten kto ją wyłożył nie miałby mieć prawa do żądania jej
    zwrotu (skoro wyłożył za czynność prawnie nieskuteczną).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2013-05-08 10:12:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, m wrote:

> [...]
    [...]

> [...]
    > że autor nie będzie dochodził swojego prawa, inaczej ktoś by przecież
    > dochodził swoich podpisów na kubkach, szklankach, pralkach, tosterach ...

    Ale zwróciłby otrzymane wynagrodzenie :)
    Jak już pisaliście, "było", jako że głosy były sprzeczne, to z czasem
    poglądy sobie poleżały i jak na razie wychodzą mi dwie wersje:

    - autor *ma prawo* do wydania anonimowego, i pierwsze pytanie jest
    o to, czy decyzja o anonimowości jest "nieodwracalna wobec utworu".
    Dla porządku, mam zastrzeżenia do tej wersji, właśnie z powodu
    "niezrzekalności" praw (skoro prawa osobiste nadal DZIAŁAJĄ, to
    znaczy, że autor ma prawo ZMIENIĆ swoją decyzję, przyjęcie iż
    prawa osobiste "działają tylko raz" powinno być jakoś wyrażone
    w przepisie a nie jest)

    - wersja która wydaje mi się prawidłowsza, bazująca na przyuważeniu
    że nie należy potykać się o syndrom trawniczka, czyli fakt iż
    nie przestają działać zasady ogólne prawa cywilnego.
    Odpowiedź na pytanie "czy autor może" nie jest bowiem tożsama
    z odpowiedzią na pytanie "kto za to zapłaci".
    Tłumacząc na polski, po pierwsze, jeśli autor przyjmie wynagrodzenie
    pod prawnie nieskutecznym warunkiem, to rzecz jasna z PA *ma prawo*
    do zmiany swojej decyzji, czyli stwierdzenia że "chce podpisu
    na kubku", proszę bardzo, ale otrzymane wynagrodzenie zwraca,
    do dyskusji jest pytanie czy jeśli decyzję zapoda "od dziś"
    to czy powinien również zwrócić koszty związane z niespodziewaną
    zmianą w ten sposób, że wytwórca ma mieć możliwość zamówienia
    innego projektu, czy tylko koszty związane z dopisaniem danych
    na kubku.
    Zwracam uwagę, iż NIE rozważam kar umownych (na mój gust brak
    podstaw).
    Po drugie, bo to było kiedyś przedmiotem dyskusji, co z kubkami
    które już "weszły do obrotu"?
    IMO nikt nie broni autorowi, aby na własny koszt (to jego
    bezprawne "zrzeczenie" było pierwotną przyczyną!) podpisywał
    na wszystkich kubkach które dorwie swoje nazwisko :)
    Producent w momencie wytwarzania wytworzył je legalnie,
    "łańcuszek" aż do konsumenta ma je legalnie zgodnie
    z wyrażoną wolą autora, więc nie ich sprawą są ewentualne
    koszty ewentualnych zmian.

    Sprawa między właścicielem osobistego ulubionego kubka
    (tzw. "użytkownikiem końcowym") a autorem loga o to, czy
    można zabrać na chwilę kubek celem dopisania nazwiska,
    czy przeciwnie, trzeba zmusić właściciela żeby sam (ale
    na koszt autora) dopisał nazwisko, byłaby IMO *bardzo*
    pouczająca w kwestii sposobów interpretacji ustawy PA :D

    pzdr, Gotfryd