    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Wed, 8 May 2013 10:12:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak ugryźć Solidny Dom?
    <kmbu8e$snp$1@node1.news.atman.pl> <kmbvdf$ok1$1@dont-email.me>
    <5189e6a1$0$1270$65785112@news.neostrada.pl>
    <5189ec1b$0$1214$65785112@news.neostrada.pl>
    <5189edd3$0$26710$65785112@news.neostrada.pl>
    <5189f5a1$0$1218$65785112@news.neostrada.pl>
    <5189fdc3$0$1210$65785112@news.neostrada.pl>
    <5189fffe$0$26690$65785112@news.neostrada.pl>

    On Wed, 8 May 2013, m wrote:

> [...]
    [...]

    > Chyba to niepodleganie zrzeczenia się nie działa tak że nie można się umówić
    > że autor nie będzie dochodził swojego prawa, inaczej ktoś by przecież
    > dochodził swoich podpisów na kubkach, szklankach, pralkach, tosterach ...

    Ale zwróciłby otrzymane wynagrodzenie :)
    Jak już pisaliście, "było", jako że głosy były sprzeczne, to z czasem
    poglądy sobie poleżały i jak na razie wychodzą mi dwie wersje:

    - autor *ma prawo* do wydania anonimowego, i pierwsze pytanie jest
    o to, czy decyzja o anonimowości jest "nieodwracalna wobec utworu".
    Dla porządku, mam zastrzeżenia do tej wersji, właśnie z powodu
    "niezrzekalności" praw (skoro prawa osobiste nadal DZIAŁAJĄ, to
    znaczy, że autor ma prawo ZMIENIĆ swoją decyzję, przyjęcie iż
    prawa osobiste "działają tylko raz" powinno być jakoś wyrażone
    w przepisie a nie jest)

    - wersja która wydaje mi się prawidłowsza, bazująca na przyuważeniu
    że nie należy potykać się o syndrom trawniczka, czyli fakt iż
    nie przestają działać zasady ogólne prawa cywilnego.
    Odpowiedź na pytanie "czy autor może" nie jest bowiem tożsama
    z odpowiedzią na pytanie "kto za to zapłaci".
    Tłumacząc na polski, po pierwsze, jeśli autor przyjmie wynagrodzenie
    pod prawnie nieskutecznym warunkiem, to rzecz jasna z PA *ma prawo*
    do zmiany swojej decyzji, czyli stwierdzenia że "chce podpisu
    na kubku", proszę bardzo, ale otrzymane wynagrodzenie zwraca,
    do dyskusji jest pytanie czy jeśli decyzję zapoda "od dziś"
    to czy powinien również zwrócić koszty związane z niespodziewaną
    zmianą w ten sposób, że wytwórca ma mieć możliwość zamówienia
    innego projektu, czy tylko koszty związane z dopisaniem danych
    na kubku.
    Zwracam uwagę, iż NIE rozważam kar umownych (na mój gust brak
    podstaw).
    Po drugie, bo to było kiedyś przedmiotem dyskusji, co z kubkami
    które już "weszły do obrotu"?
    IMO nikt nie broni autorowi, aby na własny koszt (to jego
    bezprawne "zrzeczenie" było pierwotną przyczyną!) podpisywał
    na wszystkich kubkach które dorwie swoje nazwisko :)
    Producent w momencie wytwarzania wytworzył je legalnie,
    "łańcuszek" aż do konsumenta ma je legalnie zgodnie
    z wyrażoną wolą autora, więc nie ich sprawą są ewentualne
    koszty ewentualnych zmian.

    Sprawa między właścicielem osobistego ulubionego kubka
    (tzw. "użytkownikiem końcowym") a autorem loga o to, czy
    można zabrać na chwilę kubek celem dopisania nazwiska,
    czy przeciwnie, trzeba zmusić właściciela żeby sam (ale
    na koszt autora) dopisał nazwisko, byłaby IMO *bardzo*
    pouczająca w kwestii sposobów interpretacji ustawy PA :D

    pzdr, Gotfryd