  • 21. Data: 2013-05-08 10:44:38
    Temat: Re: Jak ugryźć Solidny Dom?
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.05.2013 09:29, m pisze:

    > To jeszcze raz.
    > Masz prawo nabazgrać swój wiersz i podpisać Jan Niebudny? Masz.

    Zapewne i tak i nie. Bo jak nie istnieje Jan Niebudny, to mogę jako
    pseudonim. Ale czy mogę podpisać Donald Tusk, Stephen King to już nie
    jestem przekonany.

    > Masz prawo umówić się z Janem Niebudnym że napisze twój wiersz na murze
    > i podpisze "Jan Niebudny"? IMHO masz.

    No właśnie tu chyba nie. Bo to nie jest jego twórczość.

    Czy jak złożę pracę doktorską napisaną przez ciebie, to będzie OK?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 22. Data: 2013-05-08 10:46:57
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 08.05.2013 09:34, m pisze:

    > Chyba G. o tym pisał: weź do ręki dowolny przedmiot użytku codziennego -

    A podlega on pod Prawo Autorskie?

    Zresztą patrz niżej:

    > widzisz tam nazwisko autora? A przecież jakiś autor na tym egzemplarzu
    > jest. Weź reklamy - widzisz tam gdzieś podpis? A przecież niewątpliwie
    > jakiś autor tam jest (i to niejeden).

    No

    ,,albo do udostępniania go anonimowo; ''

    A to coś innego, co Udostępnia Jako Swoje, jak to czynią klienci
    omawianych duszych pisarzy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 23. Data: 2013-05-08 10:57:12
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 10:44 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Zapewne i tak i nie. Bo jak nie istnieje Jan Niebudny, to mogę jako
    > pseudonim. Ale czy mogę podpisać Donald Tusk, Stephen King to już nie
    > jestem przekonany.

    Za zgodą Donalda Tuska, Stephena Kinga? IMHO tak. To może naruszać inne
    prawa,ale PA IMHO nie naruszy.

    > No właśnie tu chyba nie. Bo to nie jest jego twórczość.
    >
    > Czy jak złożę pracę doktorską napisaną przez ciebie, to będzie OK?

    Będzie bardzo nieOK, ale IMHO jeżeli będziesz miał na to moją zgodę, to
    żadnych praw autorskich się nie naruszy (za sądzę że naruszy się inne).

    p. m.

  • 24. Data: 2013-05-08 10:59:01
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > On Wed, 8 May 2013, m wrote:
    > Tyle, że IMVHO "niezrzekalność" sprowadza się do faktu, iż w każdym
    > czasie autor ma prawo zażądać umieszczenia podpisu.

    a) To dlaczego Public Domain w polskim prawie jest zrównywane z BY?

    b) Nie podpisanie to jedno, a podpisanie się pod tym kogoś innego, to
    drugie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 25. Data: 2013-05-08 11:06:24
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 10:12 AM, Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...]
    >
    > Ale zwróciłby otrzymane wynagrodzenie :)

    Ale z drugiej strony spójrzmy na to tak: prawo pracy nam gwarantuje
    różne rzeczy, np. niezrzekalne wynagrodzenie za pracę, to że jak
    jesteśmy w ciązy to nosimy w pracy ciężarów i takie tam.

    I teraz wyobraźmy sobie umowę o pracę, gdzie jest zapis że pracownik
    zgadza się na to żeby nie egzekwować wynagrodzenia od pracownika, zaś
    jak wyegzekwuje, to musi oddać karę umowną.

    Każdy sąd to uzna za nieudolną i prostacką wręcz próbę ominięcia
    przepisu o niezrzekalności wynagrodzenia.

    Dlaczego miałoby to działać inaczej w przypadku osobistych praw autorskich?

    p. m.

  • 26. Data: 2013-05-08 12:11:34
    Od: m <m...@g...com>

    On 05/08/2013 10:46 AM, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    >>> 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do

    > A podlega on pod Prawo Autorskie?

    No a nie?

    > Zresztą patrz niżej:

    > No
    >
    > ,,albo do udostępniania go anonimowo; ''

    Hmm, no tak. Tutaj mamy przypadek udostępnienia anonimowego.

    > A to coś innego, co Udostępnia Jako Swoje, jak to czynią klienci
    > omawianych duszych pisarzy.

    Nie przychodzi mi do głowy żadna analogia która by ghostwriterstwa, ale
    upieram się że PA ono nie narusza (być może inne przepisy, w
    szczególności jakby ktoś "ghostwriterował" podpis pod np. projektem
    budowlanym ... :D)

    p. m.

  • 27. Data: 2013-05-08 17:33:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > a) To dlaczego Public Domain w polskim prawie jest zrównywane z BY?

    Zdaniem niektórych, PD jest w .pl po prostu "prawnie nieskuteczne".

    > b) Nie podpisanie to jedno, a podpisanie się pod tym kogoś innego, to drugie.

    Do drugiego się nie odnosiłem.

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2013-05-08 17:42:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, m wrote:

> [...]
    >
    > I teraz wyobraźmy sobie umowę o pracę, gdzie jest zapis że pracownik zgadza
    > się na to żeby nie egzekwować wynagrodzenia od pracownika, zaś jak

    Wykryto pętlę, czynność z samym sobą (egzekwowanie wynagrodzenia
    od pracownika przez pracownika) jest nieskuteczna ;)

    > wyegzekwuje, to musi oddać karę umowną.
    >
    > Każdy sąd to uzna za nieudolną i prostacką wręcz próbę ominięcia przepisu
    > o niezrzekalności wynagrodzenia.

    Oczywiście.

    > Dlaczego miałoby to działać inaczej w przypadku osobistych praw autorskich?

    Przecież nie działa inaczej. Tak samo.
    Twórca zawiera z płatnikiem nieskuteczną umowę i bierze za to pieniądze.
    Twórca zmienia zdanie, słusznie uważając iż umowa jest nieskuteczna,
    więc mamy "bezpodstawne wzbogacenie", skoro druga strona umowy korzyści
    NIE NABYŁA. Oczywiście, zakładam "prosty" przykład, w którym umowa
    jasno i wyraźnie stanowi że 5000 zł jest za prawa majątkowe do
    utworu zaś 25 000 za zrzeczenie się z korzystania z praw osobistych,
    a nie "30 000 w sumie nie wiadomo za co" :> (i rzecz jasna chodzi
    o te 25 000 za niekorzystanie).
    O karach umownych gdzieś obok się już zastrzegałem - IMVHO rzeczywiście
    nie wchodzą w rachubę (zakładając słuszność rozumowania powyżej).
    Szukając analogii, wynagrodzenie twórcy nie pełni tu roli wynagrodzenia
    pracownika, lecz faktu jego przychodzenia do pracy (nie może bronić
    się przed "dyscyplinarką"[1] tezą, że nie przychodził bo umowa była
    bezprawna).
    [1] formalnie: rozwiązaniem umowy bez wypowiedzenia

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2013-05-08 18:26:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    html

    > Miałem umowę z firmą
    > AVT-Korporacja Sp. z o.o.
    > ul. Leszczynowa 11, 03-197 warszawa
    > ale nigdy i nigdzie nie zezwalam ani odsprzedawać praw do moich artykułów
    > ani publikować bez podpisu
    > i to było dla pisma o ile pamiętam Dom

    Wezwij ich do zaprzestania naruszania Twoich praw, a po bezskuteczności
    żądania powiadom organa ścigania.

  • 30. Data: 2013-05-08 18:49:19
    Temat: Re: Re: Jak ugryźć Solidny Dom?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "SJS" <s...@p...pl> napisał
    >
    > Wezwij ich do zaprzestania naruszania Twoich praw, a po bezskuteczności
    > żądania powiadom organa ścigania.

    Tak jeszcze mnie naszło - w pierwszej sprawie, znaczy braku zezwolenia
    na odsprzedanie praw, prawa te mogłyby przejść drogą "następstwa
    prawnego". Ale nie przypuszczam aby AVT zniknęło, zaznaczam tylko
    dla porządku :)

    pzdr, Gotfryd