  • 11. Data: 2010-07-07 06:43:36
    Temat: Re: Jak odzyskać pieniądze za faktury
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jacek pisze:

    > 1. Wezwanie do zapłaty na piśmie wysłane listem poleconym, z
    > wyszczególnieniem za co, ile, na jaki rachunek, w jakim terminie.
    > Wysłane listem polecony albo lepiej ZPO.
    > 2. Wobec braku zapłaty w wyznaczonym w p. 1 terminie wezwanie powtórne
    > 3. Wezwanie ostateczne przedsądowe.

    Czemu tylko 3 razy wyzywać ? To jakaś magiczna liczba? Lepiej 7, bo to
    szczęśliwa liczba. Byle nie 13.

    --
    @2009 Johnson

  • 12. Data: 2010-07-07 06:51:20
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Za wcześnie, najpierw trzeba wezwać do zapłaty.

    Nie rozumiem po co wzywać do zapłaty ?
    O razu bach pozew. jeśli ktoś nie płaci w terminie o którym wie jest w
    zwłoce i daje powód do wytoczenia powództwa (tj. ewentualne uznanie
    powództwa i tak niczego w zakresie kosztów nie zmieni).
    Wzywanie do zapłaty ma sens, gdy do niego się coś liczy (tj. daje
    wymagalność).

    --
    @2009 Johnson

  • 13. Data: 2010-07-07 06:53:44
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    AAA, przypomniało mi się, wymóg w sprawie gospodarczej taki jest, choć
    nie wiem czemu. Jest bezsensowny.

    --
    @2009 Johnson

  • 14. Data: 2010-07-07 07:14:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > AAA, przypomniało mi się, wymóg w sprawie gospodarczej taki jest, choć
    > nie wiem czemu. Jest bezsensowny.

    No właśnie. A nawet jak sprawa niegospodarcza, to pozywając bez
    wezwania ryzykuje się, że pozwany uzna od razu roszczenie i będziemy w
    plecy o koszty - art. 101 kpc.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2010-07-07 07:19:58
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > A nawet jak sprawa niegospodarcza, to pozywając bez
    > wezwania ryzykuje się, że pozwany uzna od razu roszczenie i będziemy w
    > plecy o koszty - art. 101 kpc.

    To nieprawda. Pisałem o tym w pierwszym poście. Wystarczy zwłoka i nie
    jest spełniona część "...nie dał powodu do wytoczenia sprawy..."

    --
    @2009 Johnson

  • 16. Data: 2010-07-07 07:21:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Johnson pisze:

    > To nieprawda. Pisałem o tym w pierwszym poście. Wystarczy zwłoka i nie
    > jest spełniona część "...nie dał powodu do wytoczenia sprawy..."

    A masz ku temu jakieś wsparcie (orzeczenia?)

    Bo po co w takim razie art. 101? Jeśli jest zwłoka, to zawsze jest
    pretekst do powództwa, a jeśli zwłoki nie ma, to po co mówić o uznaniu
    roszczenia, skoro jeszcze nie ma co uznawać?

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2010-07-07 07:23:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 07-07-2010 08:53, Johnson pisze:

    > AAA, przypomniało mi się, wymóg w sprawie gospodarczej taki jest, choć
    > nie wiem czemu. Jest bezsensowny.

    Dlaczego bezsensowny?
    Wysłanie wezwania do zapłaty to niewielki koszt a często rozwiązuje
    sprawę - nie trzeba ruszać całej machiny sądowej tylko dlatego, że ktoś
    zapomniał o fakturze, że ją zgubił, miał wypadek i leży szpitalu, i z
    tysiąca innych powodów, dla których ktoś nie ze zlej woli spóźnił się z
    zapłatą.

    Prawo każe wierzycielowi zrobić tylko mały wysiłek w celu ściągnięcia
    wierzytelności. Wierzyciel ma pokazać, że próbował - w ten sposób
    państwo broni się przed pieniactwem, przed ludźmi którzy do sądu
    pozywaliby z czystej złośliwości.
    I broni też dłużników przed nieuzasadnionymi kosztami. Bo fakt, że ktoś
    spóźnił się z jakąś zapłatą nie czyni z niego kryminalisty. Pozew nie
    może być karą za spóźnienie - a widać na tej grupie, że niektórzy tak to
    traktują.

    A jak ktoś najpierw wyda fortunę na telefony, zanim wyśle jeden polecony
    za 5,65zł, to już jest niefrasobliwość granicząca z głupotą.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 18. Data: 2010-07-07 07:28:06
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > A masz ku temu jakieś wsparcie (orzeczenia?)

    A zdrowy rozsądek to co ?
    Zresztą definicja "wpychana" aplikacji jest zdroworozsądkowa:
    "pozwany nie daje powodu do wytoczenia sprawy, jeżeli jego postępowanie
    i postawa wobec roszczenia strony powodowej oceniona zgodnie z
    doświadczeniem życiowym usprawiedliwiają wniosek, że strona powodowa
    uzyskałaby zaspokojenie roszczenia bez wytoczenia powództwa" (SN, IV CZ
    23/61 - ale staroć ;))

    > Bo po co w takim razie art. 101? Jeśli jest zwłoka, to zawsze jest
    > pretekst do powództwa, a jeśli zwłoki nie ma, to po co mówić o uznaniu
    > roszczenia, skoro jeszcze nie ma co uznawać?

    Niektóre powództwa aktualizują się, przynajmniej co do wysokości w
    chwili wezwania do zapłaty. Powiedzmy przykładowo odszkodowanie za
    wypadek. Jest nalezne z chwilą wyrządzenia szkody. Ale skąd potencjalnie
    pozwany miałby wiedzieć ile ma zapłacić? Jak się dowie w pozwie to wtedy
    bach art. 101 kpc.
    A wymóg w gospodarczym to odczytuje jako pretekst do pozbycia się
    niektórych spraw.

    --
    @2009 Johnson

  • 19. Data: 2010-07-07 07:34:28
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Maddy pisze:

    > Dlaczego bezsensowny?
    > Wysłanie wezwania do zapłaty to niewielki koszt a często rozwiązuje
    > sprawę -

    Nie zgadzam się z tym "często", statystycznie to rzadko i to bardzo.

    > Wierzyciel ma pokazać, że próbował - w ten sposób
    > państwo broni się przed pieniactwem, przed ludźmi którzy do sądu
    > pozywaliby z czystej złośliwości.

    Jak jestem wierzycielem i mam wymagalny dług to nie ma tu miejsca na
    złośliwość. Dochodzenie istniejących wierzytelności nie jest pieniactwem.

    Ale mogą się zgodzić że przepis ma na celu zmniejszenie liczb spraw w
    sądzie. Tylko dobywa się to kosztem wierzycieli, którzy muszą podjąć
    więcej działań by odzyskać swoje pieniądze. W rzadkich wypadkach, to
    przeciągniecie powiedzmy dwutygodniowe może się skoczyć źlę dla takiego
    prze3diębiorcy.

    > I broni też dłużników przed nieuzasadnionymi kosztami. Bo fakt, że ktoś
    > spóźnił się z jakąś zapłatą nie czyni z niego kryminalisty.

    Kobieto, jak nie odróżniasz prawa karnego i cywilnego to [tu słowo
    obraźliwe co do poziomu inteligencji].
    Normalny dłużnik który "wpada" w niezawinione kłopoty goni do
    wierzyciela by z nim porozmawiać i przesunąć termin płatności, czy też
    zawrzeć jakaś ugodę.

    --
    @2009 Johnson

  • 20. Data: 2010-07-07 08:01:48
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Johnson pisze:

    > To nieprawda. Pisałem o tym w pierwszym poście. Wystarczy zwłoka i nie
    > jest spełniona część "...nie dał powodu do wytoczenia sprawy..."

    Samo opóźnienie nie daje powodu do wytaczania sprawy - byłoby to
    sprzeczne z zasadami współżycia społecznego.