  • 1. Data: 2002-03-18 19:56:52
    Temat: Jak napisać pozew do sądu pracy
    Od: "zarowa" <k...@p...onet.pl>

    Jak w temacie. Chodzi mi o ramy takiego pozwu , tzn. co na początku, kiedy
    swoje powody napisać , czy opisywać całą sytuację która była w firmie. Pozew
    będzie dotyczył wypowiedzenia umowy o pracę i poprawienia świadectwa pracy.

    żarówa

  • 2. Data: 2002-03-18 21:08:04
    Temat: Re: Jak napisać pozew do sądu pracy
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Taki pozew można złożyć do sądu do : dla miejsca powoda lub w sądzie
    właściwym dla miejsca wykonywania pracy, w sądzie właściwym dla siedziby
    pracodawcy
    Powód :.............................
    Pozwany ...........................

    W pkt. przedstwawić żądania .

    Następnie roszczenia powód określa w pozwie, wskazując jednocześnie dowody i
    okoliczności faktyczne, które uzasadniają wystąpienie z danym żądaniem.
    Pozew może także zawierać wnioski o wezwanie na rozprawę świadków, o
    polecenie pozwanemu dostarczenia dokumentów stanowiących dowód w sprawie,
    przeprowadzenie rozprawy pod nieobecność powoda, zasądzenie kosztów
    postępowania i in.
    Konieczne jest określenie wartości przedmiotu sporu. Jest to kwota, której
    zasądzenia dochodzi powód, a więc - kwota nie wypłaconego wynagrodzenia,
    odprawy, szkody wyrządzonej przez pracownika itp. W sprawach dotyczących
    nawiązania, istnienia lub rozwiązania stosunku pracy będzie to, przy umowach
    na czas określony - suma wynagrodzenia za pracę za okres sporny, lecz nie
    wyższa niż za rok, natomiast przy umowach na czas nie określony - za okres
    jednego roku.
    Wartość przedmiotu sporu, gdy jest wyższa niż 30 000 zł, wpływa na
    właściwość sądu, przed którym roszczenie powinno być dochodzone. Właściwym
    do rozpoznania sprawy nie będzie sąd rejonowy lecz okręgowy i tam należy
    złożyć pozew.
    Do pozwu dołącza się jego odpisy oraz odpisy załączników (co oznacza, że
    wszystkie pisma składa się w dwóch egzemplarzach).
    Jeżeli z roszczeniami występuje pracownik, którego nie reprezentuje radca
    prawny ani adwokat, może on nie sporządzać pozwu, lecz zgłosić swoje
    roszczenia we właściwym sądzie ustnie do protokołu.
    Odn. świadectwa pracy pracownik może wystąpić w ciągu 7 dni do pracodawcy o
    sprostowanie od dnia jego otrzymania. /art.97 par.2 ust.1 k.p .
    W przypadku uwzględnienia wniosku pracownika , pracodawca obowiązany jest w
    terminie 7 dni wydać nowe świadectwo .
    W razie negatywnego stosunku pracodawca obowiązany jest zawiadomić o tym
    pracownika na piśmie w terminie 7 dni od otrzymania wniosku w tej sprawie,
    pouczając pracownika o przysługującym mu prawie odwołania do sądu pracy .
    Z żądaniem sprostowania świadectwa pracy na drodze sądowej pracownik może
    wystąpić w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia pracodawcy o odmowie
    sprostowania świadectwa pracy (art. 97 § 21 k.p.).

    Jeżeli pracownik w tym terminie nie wniesie - bez swojej winy - odwołania do
    sądu pracy, sąd ten - na jego wniosek - może postanowić o przywróceniu
    uchybionego terminu. Wniosek pracownika o przywrócenie uchybionego terminu
    wnosi się do sądu pracy w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia
    terminu. We wniosku należy uprawdopodobnić okoliczności uzasadniające
    przywrócenie terminu (art. 265 k.p.).

    W razie uwzględnienia przez sąd pracy powództwa pracownika o sprostowanie
    świadectwa pracy pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie
    nowe świadectwo pracy, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia uprawomocnienia
    się orzeczenia sądu w tej sprawie (§ 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie
    szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i
    prostowania).

    W przypadku prawomocnego orzeczenia sądu pracy o przywróceniu pracownika do
    pracy lub przyznaniu mu odszkodowania z tytułu niezgodnego z przepisami
    prawa wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia
    pracodawca, na żądanie pracownika, jest obowiązany uzupełnić treść wydanego
    mu uprzednio świadectwa pracy o dodatkową informację o tym orzeczeniu.

    Jeżeli jednak orzeczenie takie zostało wydane w związku z rozwiązaniem przez
    pracodawcę umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika, z naruszeniem
    przepisów o rozwiązaniu w tym trybie umowy o pracę, pracodawca jest
    obowiązany wydać pracownikowi niezwłocznie (nie później niż w ciągu 3 dni od
    dnia uprawomocnienia się orzeczenia), nowe świadectwo pracy, zawierające
    informację o rozwiązaniu umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez
    pracodawcę powołującą art. 97 § 3 k.p.

  • 3. Data: 2002-03-19 11:51:11
    Od: "Buker" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid> napisał w wiadomości
    > Taki pozew można złożyć do sądu do : dla miejsca powoda lub w sądzie
    > właściwym dla miejsca wykonywania pracy, w sądzie właściwym dla siedziby
    > pracodawcy

    Źle,źle, źle! Nie siedziby pracodawcy a sąd zakładu pracy (art. 461 par
    1kpc) . To zasadnicza różnica. Siedziba pracodawcy może być na Antylach!
    Zakład pracy może być jednostka organizacyjną nie posiadającą osobowości
    prawnej np. filia, oddział itp.. Jest to zdecydowane ułatwienie dla
    pracownika.

> [...]
    > do rozpoznania sprawy nie będzie sąd rejonowy lecz okręgowy i tam należy

    Nie tak szybko! Pamiętajmy, że postępowanie w sprawach z zakresu prawa
    pracy rządzi się nieco innymi prawami. I tak art 461 par 1 zn. 1 KPC brzmi:

    Do właściwości sądów rejonowych, *** bez względu na wartość przedmiotu sporu
    ***, należą sprawy z zakresu prawa pracy o ustalenie istnienia stosunku
    pracy, o uznanie bezskuteczności wypowiedzenia stosunku pracy, o
    przywrócenie do pracy i przywrócenie poprzednich warunków pracy lub płacy
    oraz łącznie z nimi dochodzone roszczenia i o odszkodowanie w przypadku
    nieuzasadnionego lub naruszającego przepisy wypowiedzenia oraz rozwiązania
    stosunku pracy, a także sprawy dotyczące kar porządkowych i świadectwa pracy
    oraz roszczenia z tym związane.

  • 4. Data: 2002-03-19 16:56:04
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    :-) Panie Buker ta siedziba to np. siedziba rzadu, władz,zakładu pracy /
    wynika to z tego ,że nie przepisuje niekiedy art. słowo w słowo ale
    słownik wyrazów bliskoznacznych wyjaśni panu ,że nie popełniłam błędu
    używając takiego określenia . Jestem daleka od pokazania wyższości nad panem
    , tak w skrócie niekiedy nie zrzynam z kodeksów troche zostało mi w głowie .
    z poważaniem Sandra ;-) ale się poprawie wedle życzenia ;-)

  • 5. Data: 2002-03-19 17:09:36
    Od: "Buker" <n...@d...pl>

> [...]
    .
    > z poważaniem Sandra ;-) ale się poprawie wedle życzenia ;-)

    Droga Pani,
    nie chodzi wbrew pozorom o przepisywanie słowo w słowo kodeksu. Prawo ma to
    do siebie, że czasami jedno słowo zmienia cały sens przepisu.
    Nie dostrzega Pani różnicy pomiędzy zakładem pracy a siedzibą
    pracodawcy - co w przedmiotowej kwestii ma znaczenie zasadnicze. Otóż z
    łatwością można sobie wyobrazic sytuację, w której pracodawca np. firma X ma
    siedzibę w Warszawie i otwiera fabrykę w Tarnowie a powód - pracownik
    mieszka w małej wsi pod Tarnowem. Otóż gdyby zgodnie z Pani radą pozwać
    pracodawcę do Sądu właściwego wg. jego siedziby to powoda czekałyby całkiem
    niepotrzebne wycieczki. KPC daje jednak możliwość pozwania do sądu
    właściwego wg. miejsca położenia zakładu pracy - czyli w podanym przykładzie
    wg. miejsca położenia fabryki (zakład pracy może być jednostką organizacyjną
    nie posiadającą osobowości prawnej). Sama Pani przyzna, że to zasadnicza
    różnica czy sprawa toczy się w miejscu pracy powoda czy w daleko położonym
    mieście.
    Jak widać z powyższego przykładu nie czepiam się "słówek" chodzi o
    podstawową w postepowaniu cywilnym kwestię właściwego oznaczenia strony
    pozwanej. A poza tym jest takie powiedzenie "Dobry prawnik nie ma kodeksu w
    głowie tylko głowę w kodeksie" więc radzę za bardzo nie ufać swojej pamięci.

  • 6. Data: 2002-03-20 17:44:47
    Od: "Sandra" <d...@w...pl.pl.invalid>

    Oj Panie Buker Panie Buker ale się pan uwziął na mnie , tam nigdzie nie było
    napisane ,że zainteresowany ma to zrobić tylko ,że są takie możliwości a to
    też róznica . Z szacuneczkiem Sandra :-) ja uważam temat za zakończony
    :-)