  • 1. Data: 2005-07-19 23:35:42
    Temat: Jak mam traktowac takie pogróżki ?
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    W połowie ubiegłego miesiąca zaczęły się scysje między wspólnikami firmy, w
    której pracowałem - w firmie było dwóch wspólników. Skończyły się tym, że
    jeden ze wspólników postanowił wystąpic ze spółki, i w związku z chęcią
    zlikwidowania jej wręczył mi wypowiedzenie umowy, które minęlo 2 lipca. Nie
    wypłacil mi jednak wynagrodzenia za ostatni miesiąc twierdząc, że musi
    poczekac, aż spłyną jakieś pieniądze za faktury. Próbowałem kontaktować się
    z nim, jednakże nie odbieral telefonu. Po jakims czasie, a było to już grubo
    po 10 - tym, po wielu nieudanych próbach kontaktu wysłalem do firmy pismo z
    informacja, iż czekam do - tu podałem termin - na pieniądze, a w przypadku
    nie dotrzymania terminu i braku kontaktu sprawę skieruję do sądu pracy. W
    tym samym dniu, już po wysłaniu tego ponaglenia, zupełnym zbiegiem
    okoliczności zadzwonił do mnie drugi ze wspólników z informacją, że nie może
    dogadać się z pierwszym wspólnikiem i pieniądze, które firma mi zalega,
    wypłaci mi z prywatnej kieszeni, co też uczynił.
    Dzisiaj zadzwonił do mnie pierwszy wspolnik - ten który nie odbierał
    telefonów - z informacją, że właśnie odebrał pismo ode mnie z wezwaniem do
    zapłaty, w związku z czym zamierza na publicznym forum (gdzieś w internecie)
    upublicznić swoją, zapewne niepochlebną, opinię o mnie oraz, że zamierza
    ustalić moje nowe miejsce pracy i poinformowac mojego nowego pracodawcę o
    całej powyższej sytuacji. Generalnie jego dzialania miałybyy na celu
    przedstawienie mnie opinii publicznej w negatywnym świetle i zniesławienie
    mnie.
    Czy sam fakt przedstawienia mi takich gróźb jest karalny, czy dopiero
    karalne byłoby wprowadzenie tych gróźb w czyn ?

    --
    jaqbek [monkey] poczta dot onet dot pl

  • 2. Data: 2005-07-20 00:57:37
    Temat: Re: Jak mam traktowac takie pogróżki ?
    Od: adversim <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 20 Jul 2005 01:35:42 +0200, jaQbek <j...@n...pl> napisał:

    Niestety czy stety :-) nie chodzi tu o groźbe w znaczeniu kodeksu
    cywilnego a tym bardziej kodeksu karnego. Natomiast z pewnością chodzi tu
    o zagrozenie naruszenia tzw. dóbr osobistych przykładowo wynienionych w
    kodeksie cywilnym w art.23
    Ochrona tych dobr jest uregulowana w art.24 cyt.

    Art. 24. § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje ZAGROŻONE(*1) cudzym
    działaniem, MOŻE żąDAC ZANIECHANIA TEGO DZIAŁANIA(*2) chyba że nie jest
    ono bezprawne(*3). W razie dokonanego naruszenia może on także żądać,
    ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności
    potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła
    oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach
    przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia
    pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel
    społeczny.

    § 2. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda
    majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.

    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych
    przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.

    ad *1 i 2.- Juz samo zagrorzenie podlega ochronie sądowej -ale problem
    jest natury dowodowej bo jak udowodnić zagrorzenie przed uprzednim
    wykonaniem :-). Dlatego też roszczenie o zaniechania tego działania w
    praktyce jest uznawane za uzasadnione jezeli nastapiło takie
    naruszenie.( a to wystąpi gdy w sposób bezprawny przedstawił by pana osobe
    w negatywnym świetle)

    ad 3 Jeśli chodzi o bezprawność tego działania tzn. nie działanie w
    granicach prawa, a ścislej rzecz ujmując bez uprawnienia do takich działań
    (w tym przypadku twierdzeń), chodzi tu z reguły o uprawnienie dane przez
    sąd czy szerzej- państwo. Jaśniej może ..... takich naruszeń mogą z reguły
    dokonywać funkcjonarjusze państwowi, czy osoby sprawujace władze publiczną
    i to też w szczegolnie uzasadnionych przypadkach( ale to szerszy
    temat)wazne ze spewnością było by to z jego strony działanie bezprawne

    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2005-07-20 08:48:54
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    Użytkownik "jaQbek" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Czy sam fakt przedstawienia mi takich gróźb jest karalny, czy dopiero
    > karalne byłoby wprowadzenie tych gróźb w czyn ?

    Zachowanie owego wspolnika generalnie miesci sie w granicach tzw. grozby bezprawnej
    (tu: jako grozby rozgloszenia wiadomosci uwlaczajacej twojej czci). Jednakze w tym
    tylko zakresie grozba ta nie stanowi przestepstwa. Ale jesli jest srodkiem do
    zmuszenia ciebie do jakiegos dzialania zaniechania czy znoszenia - na przyklad jesli
    tenze wspolnik bedzie grozil ci w ten sposob w celu wymuszenia wierzytelnosci (patrz
    art. 191 par 1 i 2 kk) - bedzie wiazac sie z kwestia jego odpowiedzialnosci karnej.

    Jesli zrealizuje ta grozbe - wtedy oczywiscie bedzie to karalne jako znieslawienie.

  • 4. Data: 2005-07-20 09:27:08
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    Jesli zrealizuje ta grozbe - wtedy oczywiscie bedzie to karalne jako
    znieslawienie.

    I co wówczas ? Czy pozostaje dochodzenie swoich praw w sądzie cywilnym, czy
    da się to jakos inaczej załatwić bez narażania się na koszty ?

  • 5. Data: 2005-07-20 09:40:09
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    Użytkownik "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > bezprawnej (tu: jako grozby rozgloszenia
    > wiadomosci uwlaczajacej twojej czci). Jednakze w tym tylko zakresie grozba
    A jak to się ma do art 190 par 1. KK ?
    Kto grozi innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub szkodę
    osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę, że
    będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2.

    Niestety, nie mam nagrania tej rozmowy, więc praktycznie nie mam dowodów na
    to, że mi groził. Ale gdybym miał, to art 190 KK miałby tu zastosowanie ?

  • 6. Data: 2005-07-20 09:45:40
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

> [...]
    > osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę,
    > że będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo

    A art 212 KK :
    § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub
    jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie postępowanie
    lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na
    utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju
    działalności,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą środków
    masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia wolności do lat 2. ?

  • 7. Data: 2005-07-20 09:48:08
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    No i 216 KK

    § 1. Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej
    nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej
    dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
    § 2. Kto znieważa inną osobę za pomocą środków masowego komunikowania,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku.

  • 8. Data: 2005-07-20 11:30:43
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dbk2od$36u$1@korweta.task.gda.pl jaQbek
    <j...@n...pl> pisze:

    > zamierza na publicznym forum (gdzieś w
    > internecie) upublicznić swoją, zapewne niepochlebną,
    > opinię o mnie
    Zapewne? Więc to domniemanie?
    Wyrażenie opinii (a tym bardziej zamiar) nie jest karalne, więc to nie
    groźba.

    > oraz, że zamierza ustalić moje nowe miejsce pracy i poinformowac mojego
    > nowego pracodawcę o całej powyższej sytuacji.
    Czyli przekazać komuś faktycznie zaistniałe zdarzenia.

    > Generalnie jego dzialania
    > miałybyy na celu przedstawienie mnie opinii publicznej w negatywnym
    > świetle i zniesławienie mnie.
    Czy to fakt, czy również domniemanie?

    > Czy sam fakt przedstawienia mi takich gróźb jest karalny
    Z tego, co napisałeś nie wynika aby Ci groził. Po prostu przekazał Ci
    informacje.

    > czy dopiero
    > karalne byłoby wprowadzenie tych gróźb w czyn ?
    Jak wyżej. Jeżeli przedstawi fakty i będzie posiadał dowody ich prawdziwości
    to IMO nie ma mowy o zniesławieniu.

    Jotte

  • 9. Data: 2005-07-20 19:12:24
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    NoMAD napisał(a):

> [...]
    >
    > Jesli zrealizuje ta grozbe - wtedy oczywiscie bedzie to karalne jako znieslawienie.

    A czy przypadkiem ta groźba nie został już zrealizowana? Już przecież
    groził. Coś tu się nie klei twoja logika. Oczywiście przyjmując twoje -
    raczej niesłuszne założenie - że to groźba bezprawna.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 10. Data: 2005-07-20 20:42:56
    Od: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>

    > A czy przypadkiem ta groźba nie został już zrealizowana?

    Z postu wynika ze jeszcze nie

    > Już przecież groził.

    Ale grozby nie zrealizowal (czytaj: nie zrobil tego czym grozil - czyli jeszcze nie
    znieslawil)

    > Oczywiście przyjmując twoje - raczej niesłuszne założenie - że to groźba bezprawna.

    Dlaczego niesluszne?