  • 1. Data: 2002-06-12 07:15:54
    Temat: Internet w firmie - jakie zasady?
    Od: "TRS" <f...@p...onet.pl>

    Poszukuję wszelkich informacji na temat regulacji prawnych dotyczących zasad
    korzystania z Internetu w firmie (najlepiej w wersji "dla opornych" bo nie
    jestem prawnikiem). W szczególności interesuje mnie czy pracodawca ma prawo:

    1. Monitorować (prowadzic logi) ruch w sieci lokalnej i Internetu bez wiedzy
    pracowników oraz działań na komputerze. Jeśli tak to chyba równie dobrze można
    zakładać podsłuchy w pokojach?
    2. Karać za użytkowanie programów typu "Kazaa" - pomimo że nigdy nie były
    oficjalnie zakazane.
    3. Czytać pocztę elektroniczną pracowników i przeglądać zawartośc ich dysków -
    bez ich wiedzy?
    4. Czy to pracodawca ma wykazać że korzytanie z Internetu nie odbywało się w
    ramach działań służbowych (np. szukanie produktów związanych z profilem firmy)
    czy też pracownik ma wykazać że np. na onecie szukał informacji zawodowych a
    nie mp3?

    W firmie brak jakichkolwiek ureguowań w tej sprawie - jak więc wyglądają
    zasady ogólne?

    Pozdrawiam,
    TRS
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-06-12 07:40:03
    Temat: Re: Internet w firmie - jakie zasady?
    Od: "TomekS" <t...@d...com.pl>

    Użytkownik "TRS" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oficjalnie zakazane.
    > 3. Czytać pocztę elektroniczną pracowników i przeglądać zawartośc ich

    Ja tylko do tego pktu - ICH dysków nie, ale będących własnością firmy tak. I
    nie ma znaczenia kto tam coś zapisał... Komputer z którego korzystasz nie
    jest TWÓJ tylko firmy, tak więc swoje rzeczy pracodawca ma prawo oglądać ;-)

  • 3. Data: 2002-06-12 08:19:47
    Od: Pawel 'Marvel' Tkaczyk <p...@m...pl>

    TRS wrote:
    > 1. Monitorować (prowadzic logi) ruch w sieci lokalnej i Internetu bez wiedzy
    > pracowników oraz działań na komputerze. Jeśli tak to chyba równie dobrze można
    > zakładać podsłuchy w pokojach?
    Ma prawo monitorować, ale wystarczy poinformować o tym pracowników (choć
    niekoniecznie). Nie zapominaj, że to _jego_ komputery, może z nimi robić
    co chce.

    > 2. Karać za użytkowanie programów typu "Kazaa" - pomimo że nigdy nie były
    > oficjalnie zakazane.
    Może Cię skarać za używanie OE, jeśli jest zabroniony w firmowym
    regulaminie. Z Kazaa może byś się jeszcze wybronił (tylko z
    zainstalowania go), ale ściągnięcie pirackich MP3 to już przestępstwo. I
    w celu zapobiegania mu pracodawca ma prawo (a nawet powinien) zabronić
    jego używania. Jak wpadnie kontrola, to on za to zapłaci, a nie Ty...

    > 3. Czytać pocztę elektroniczną pracowników i przeglądać zawartośc ich dysków -
    > bez ich wiedzy?
    Jeśli konto jest firmowe - jak najbardziej. Jeśli dysk jest firmowy -
    jak najbardziej. Tak samo jak Ty możesz przeglądać wszystkie dysko na
    swoim komputerze. Przeglądanie zainstalowanego na firmowym komputerze
    prywatnego konta jest już inną sprawą, ale wystarczy po prostu zabronić
    używania prywatnych kont :)

> [...]
    > czy też pracownik ma wykazać że np. na onecie szukał informacji zawodowych a
    To zależy, kto oskarża. Jeśli pracodawca mówi Ci, że się obijasz, a Ty
    mówisz, że cały czas korzystasz tylko w celach służbowych, to wystarczy,
    że on zapyta "a Kazaa Ci po co?" i już masz problem z odpowiedzią. Jeśli
    pracodawca wysuwa oskarżenie, a Ty jesteś czysty, masz prawo poprosić o
    udowodnienie tego (np. przez pokazanie logów). I w momencie, kiedy tego
    nie zrobi a np. wyrzuci Cię z pracy, masz prawo dochodzić swoich racji.
    Gorzej jak ma logi :)

    --
    Paweł Tkaczyk MIDEA
    p...@m...pl Reklama, fotografia, Internet

  • 4. Data: 2002-06-12 08:42:06
    Od: Gerard <g...@a...eu.org>

    Pawel 'Marvel' Tkaczyk napisał(a):
> [...]
    > w celu zapobiegania mu pracodawca ma prawo (a nawet powinien) zabronić
    > jego używania. Jak wpadnie kontrola, to on za to zapłaci, a nie Ty...

    A nawet jeśli ściągasz legalne oprogramowanie (zapewniam, że wygodniej
    się ściąga Linuksa z ftp ;P), to KaZaA potrafi dosyć mocno obciążyć
    łącze, co w tym przypadku może utrudniać Tobie i innym wykorzystywanie
    sieci w celu wykonywania pracy - a więc kardynalny przypadek naruszenia
    obowiązków pracownika.

    Pozdrawiam,
    Gerard

    --
    Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez Twoje czyny.
    Spójrz w świat, we świata kształt, a ujrzysz Twoje winy.

  • 5. Data: 2002-06-12 08:45:42
    Od: "tdew" <t...@p...onet.pl>

    [ciach]
> [...]
    wiedzy
    > pracowników oraz działań na komputerze. Jeśli tak to chyba równie dobrze

    moze monitorowac bez zgody pracownikow.

    > 2. Karać za użytkowanie programów typu "Kazaa" - pomimo że nigdy nie były
    > oficjalnie zakazane.

    przeczytaj regulamin pracy. Znajdziesz tam na pewno punkt w ktorym jest
    informacja ze masz obowiazek przestrzegac ustalonego czasu pracy i
    wykorzystywac go w pelni na wykonywanie swoich obowiazkow. Sciaganie plikow
    mp3 chyba do nich nie nalezy?

    > 3. Czytać pocztę elektroniczną pracowników i przeglądać zawartośc ich
    dysków -
    > bez ich wiedzy?

    Jesli jest to poczta firmowa to moze. To samo dotyczy komputerow firmowych.
    Jesli odpowiada prawnie za to co sie na nich znajduje to jest chyba
    zrozumiale, nieprawdaz?

> [...]
    firmy)
    > czy też pracownik ma wykazać że np. na onecie szukał informacji zawodowych

    Pracownik nie musi udawadniac ze jest niewinny, to jemu maja zostac
    przedstawione zarzuty. Ale jesli maja miejsce dzialania z pkt 1. to z
    udowodnieniem przewinienia pracownikowi nie bedzie zadnego problemu.

    Pzdr

  • 6. Data: 2002-06-12 08:45:57
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

> [...]
    > korzystania z Internetu w firmie (najlepiej w wersji "dla opornych" bo nie
    > jestem prawnikiem). W szczególności interesuje mnie czy pracodawca ma

    moze nie mam takich *dla opornych* ale zapraszam na VaGla.pl Prawo i
    Internet

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl