  • 1. Data: 2002-06-11 23:37:31
    Temat: ucze sie kpc i mam problem
    Od: <f...@p...onet.pl>

    hej
    wlasnie sie ucze do egzamu z kpc ktory mam w poniedzialek i czy ktos z
    grupowiczow moze mi wytlumaczyc jak sie ma postepowanie nakazowe do
    upominawczego?bo w jednym i w drugim mozna wydac nakaz zaplaty a ja niestety
    nie moge zrozumiec roznicy pomiedzy tymi dwoma postepowaniami
    dzieki z gory za odpowiedz

  • 2. Data: 2002-06-12 09:04:34
    Temat: Re: ucze sie kpc i mam problem
    Od: "Thommo" <t...@s...home.pl>

    witam,
    i speóbuję wyjaśnic ci ten problem. Postepowanie upominawcze i nakaz zapłaty
    w nim wydany ma charakter tymczsowy i dotyczy tylko roszczen pienieznych.
    Wyznacza on termin dluznikowi do dobrowolnej splaty zadluzenia, lub do
    zgloszenia zarzutow w razie gdy sa podstawy do ich podniesienia.
    Postepowanie nakazowe ma charakter berdziej "drastyczny". Tutaj juz nie ma
    "bawienia" sie z dluznikiem w dobrowolne spelnienie swiadczenia wydaje sie
    nakaz ktory jest jednoczesnie tytulem egzekucyjnym. Potem nadaje sie mu
    klauzule wykonalnosci i konic.
    to tak po ktotce roznica

    pozdrawiam,
    mag

  • 3. Data: 2002-06-12 20:18:01
    Od: Daniel <d...@h...pl>

    In article <ae72rg$q8e$1@pingwin.acn.pl>, t...@s...home.pl says...
    > witam,
    > i speóbuję wyjaśnic ci ten problem. Postepowanie upominawcze i nakaz zapłaty
    > w nim wydany ma charakter tymczsowy i dotyczy tylko roszczen pienieznych.
    innych roszczen jezeli przepis szczegolny tak stanowi

    > Wyznacza on termin dluznikowi do dobrowolnej splaty zadluzenia, lub do
    > zgloszenia zarzutow w razie gdy sa podstawy do ich podniesienia.

    akurat sprzeciwu /zarzuty przy post nakazowym/
    Ponadto ze wzgledu na tresc art 499kpc "latwiej" uzyskac nakaz w post.
    upominawczym. w zwiazku z tym samo wniesienie sprzeciwu powoduje
    uchylenie nakazu a sprawa rozpoznawana jest na rozprawie.
    Ponadto to powod wnoszac sprzeciw zobowiazany jest do uiszczenia
    pozostalych 3/4 wpisu sadowego.

    > Postepowanie nakazowe ma charakter berdziej "drastyczny". Tutaj juz nie ma
    > "bawienia" sie z dluznikiem w dobrowolne spelnienie swiadczenia
    W ciagu dwoch tygodni od doreczenia nakazu pozwany moze spelnic
    dobrowolnie swiadczenie.

    > wydaje sie
    > nakaz ktory jest jednoczesnie tytulem egzekucyjnym.

    nakaz w postepowaniu upominawczym tez jest tytulem egzekucyjnym z tym,
    ze nakaz w post. nakazowym jest od chwili wydania tytulem zabezpieczenia
    /wykonalnym bez nadawania klauzuli wykonalnosci/ a jezeli wydany zostal
    w oparciu o weksel staje sie natychmiast wykonalny po uplywie terminu do
    zaspokojenia roszczenia.

    > Potem nadaje sie mu
    > klauzule wykonalnosci i konic.

    nakazowi w post upom tez nadaje sie klauzule i koniec :-))

    Ponadto nakaz w p. nakazowym wydany zostaje w oparciu o szczegolne
    rodzaje dowodow (art 485 kpc) a wniesienie zarzutow nie powoduje
    automatycznego uchylenia nakazu co moze nastapic dopiero po rozpoznaniu
    sprawy na rozprawie.
    Ponadto w post. nakazowym i w postepowaniu na skutek zarzutow od nak
    zaplaty w post nakazowym wylaczone sa mozliwosci przeksztalcen
    podmiotowych i przedmiotowych ( z wyjatkiem ograniczenia zadania pozwu).
    W razie wniesienia zarzutow to pozwany musi uzupelnic 3/4 wpisu.

    W duzym skrocie to tyle.
    --
    Pozdrawiam,
    Daniel